V Košiciach sa chystajú zdvihnúť ceny cestovných lístkov v mestskej doprave

Takmer trojmiliónové dlhy možno zalepí košický mestský dopravný podnik zvýšením cien za cestovné lístky. Na vyrovnanie dlžoby totiž nebude stačiť ani 1,5 milióna eur, ktoré chce radnica nájsť v rezervnom fonde.

03.04.2019 13:06
DPMK kriza Kosice Foto: ,
Košičanom reálne hrozí, že si priplatia za cestovné lístky.
debata (12)

Z rezervy už koncom minulého roka vedenie mesta čerpalo 500-tisíc, aby bola zabezpečená prevádzka mestskej hromadnej dopravy počas vianočných sviatkov.

Viacerí odberatelia pohrozili dopravnému podniku pre nezaplatené faktúry zastavením dodávok pohonných hmôt a energií.

Sekera dopravného podniku: takmer tri milióny

Mestský podnik vykazuje podľa jeho predsedu predstavenstva Marcela Čopa, ktorý nastúpil do vedenia ako krízový manažér po komunálnych voľbách, dlhodobo nepriaznivú finančnú situáciu.

Nedostatok finančných prostriedkov spôsobuje kumuláciu záväzkov po lehote splatnosti, zvyšuje ďalšie náklady spoločnosti vo forme uplatnených úrokov z omeškania a zároveň zhoršuje spoluprácu v rámci obchodných vzťahov s dodávateľmi.

Celkovo musí dopravný podnik do 30. apríla zaplatiť svojim dodávateľom 2,65 milióna eur. Najväčšiu položku tvorí elektrická energia, a to až 1,3 milióna eur, ďalších 340-tisíc nafta, plyn CNG 220-tisíc, materiál a náhradné dielce, ostatné energie a služby predstavujú sumu 751-tisíc eur.

Ak mesto nezaplatí, Košičania nebudú cestovať

„V decembri 2018 bola dohodnutá s kľúčovými dodávateľmi elektriny, nafty, plynu či náhradných dielcov možnosť splatenia záväzkov formou splátkového kalendára s tým, že v apríli uhradí dopravný podnik všetky vzniknuté záväzky po lehote splatnosti. Dodávateľ nafty nás napríklad už viackrát cez advokátsku kanceláriu vyzval zaplatiť dlžnú sumu po lehote splatnosti s tým, že v opačnom prípade nám dočasne obmedzí alebo pozastaví dodávky, čo by mohli pocítiť všetci cestujúci na nevypravených spojoch," hovorí Čop.

Podľa neho len na úhradu splátok istín úverov potrebuje dopravný podnik ku koncu apríla sumu 800-tisíc eur, ktorú môže uhradiť iba z vlastných zdrojov.

"Ak by sme to neurobili, bolo by ohrozené čerpanie štrukturálnych fondov a dodržanie záväzných ukazovateľov pri udržateľnosti realizovaných projektov hradených z eurofondov,“ dodal šéf mestského podniku.

V pôvodne schválenom rozpočte na rok 2019 boli bežné výdavky pre dopravný podnik naplánované vo výške 21,5 milióna eur, z čoho bolo 20 miliónov eur ako výdavky za poskytnuté prepravné služby vo verejnom záujme za rok 2019 a suma 1,5 milióna eur zahŕňala výdavky na úhradu straty za rok 2018.

Mesto načrie do rezervného fondu

Skutočná preukázaná strata v mestskej hromadnej doprave za rok 2018, potvrdená audítorom, predstavuje sumu takmer 3 milióny eur.

Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý s podporou pravicovej koalície) ako jediné východisko z tejto situácie navrhuje zvýšiť bežné výdavky pre dopravný podnik s použitím rezervného fondu mesta o sumu takmer 1,5 milióna eur ako rozdiel medzi skutočnou stratou a pôvodne plánovaným doplatkom, ktorý bol schválený na februárovom rokovaní zastupiteľstva. Ak by sa k tomu nepristúpilo, je veľké riziko, že by finančné ústavy mohli požadovať od dopravného podniku predčasnú splatnosť všetkých poskytnutých úverov.

Vyššie ceny lístkov ako záchrana?

V dopravnom podniku riešia problém, aby sa firma nedostala do úpadku. „Robia sa vnútorné audity a zisťujú úniky financií, niektoré sa nám už darí eliminovať. Pri správnom nastavení procesov by mohol dopravný podnik ročne ušetriť jeden milión eur,“ podotkol Čop.

Podľa primátora Polačeka je možné zvýšenie tarify citlivou záležitosťou. „Takýto zásah by mohol znamenať únik pasažierov z mestskej hromadnej dopravy do osobných automobilov,“ dodal Polaček.

Momentálna cena lístkov platí od júla 2015. Základný 30-minútový lístok stojí 60 centov, hodinový o desať centov viac. V prípade zľavneného je to o polovicu menej.

Raši: Všetko je inak

„Mesto Košice uhrádza dopravnému podniku stratu za službu vo verejnom záujme každý rok posledné desaťročie, ale žiadny z doterajších primátorov sa netváril, že tým zachraňuje mesto či mestskú hromadnú dopravu. Je to zákonná povinnosť, a mesto ju každý rok plní,“ reagoval bývalý primátor Košíc a súčasný podpredseda vlády Richard Raši (Smer).

Upozornil, že vo februári poslanci schválili mestský rozpočet, ale už v marci zistili, že pre dopravný podnik nepripravili dostatok financií.

„Zdá sa, že krízoví manažéri žiadnu krízu neriešia, skôr ju vyrábajú,“ dodal Raši v stanovisku. Ďalej pripomenul, že v roku 2015 bol dopravný podnik v strate 2,4 milióna, ale za minulý rok už iba 140-tisíc eur.

„Nikdy v histórii mesta nebola bežná strata dopravného podniku za službu vo verejnom záujme uhrádzaná z rezervného fondu, pretože ide o bežný náklad na mestskú hromadnú dopravu. Postup primátora je pravdepodobne v rozpore so zákonom, ale iste je v rozpore so zdravým rozumom,“ uzavrel Raši.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Košice #zvyšovanie cien #Dopravný podnik mesta Košice