Bratislavčania majú za parkovanie platiť od 49 po 500 eur ročne. Primátor Vallo: Niekto tu straší

, , 10.04.2019 14:14, aktualizované: 11.04.2019 09:20
vallo
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo (vpravo). Autor: ,

Parkovacia politika je už od nástupu nového bratislavského primátora Matúša Valla jednou z jeho hlavných priorít. Vo štvrtok by mal oficiálne predstaviť návrh riešenia, ktorý následne prerokujú miestne zastupiteľstvá a v júni by ho malo schváliť mestské zastupiteľstvo.

Podľa návrhu by mali rezidenti za jedno auto v domácnosti zaplatiť 49 eur, za druhé 150 eur a za tretie 500 eur, pričom ku každému autu bude vydaná rezidenčná kartička v parkovacej zóne, v ktorej má majiteľ auta trvalý pobyt. V nej za parkovanie s jedným autom s platnou rezidenčnou kartičkou nebude potrebné platiť nič, mimo nej bude parkovanie zdarma možné po dobu dvoch hodín. Následne bude platná hodinová sadzba v rovnakej výške ako pre mimobratislavských vodičov.

Denník Pravda sa na podrobnejšie informácie a ich overenie pýtal aj Magistrátu hlavného mesta, ten zatiaľ potvrdil len konkrétne sumy týkajúce sa rezidentov. Bližšie sa k parkovacej politike plánuje vyjadriť vo štvrtok.

Zdroj z prostredia magistrátu pre Pravdu prezradil, že ak cezpoľní vodiči zaparkujú tak ako doteraz na sídlisku na parkovisku, budú po novom odtiahnutí z rezidenčného státia. Parkovať budú musieť len na platenom parkovacom mieste. Platiť majú dve eurá na hodinu. A to nielen cezpoľní, ale všetci, ktorí nebudú mať rezidenčnú kartu. Pri mimobratislavských vodičoch počítal Vallo vlani na jeseň okrem hodinovej sadzby aj s alternatívnym paušálnym parkovým 30 eur za týždeň.

Ľudia, čo denne dochádzajú do Bratislavy autom, ktoré odparkujú v niektorej z jeho okrajových častí a ďalej cestujú mestskou dopravou si poriadne priplatia. Pri odparkovaní vozidla na deväť hodín denne, by za mesiac spolu zaplatili pri dvojeurovom poplatku až okolo 360 eur. Preto je zrejmé, že mesto zrejme pristúpi aj k týždennej či mesačnej sadzbe aj pre cezpoľných.

Ešte výraznejšie si priplatia tí, čo nemajú trvalý pobyt v Bratislave, ale jazdia. Mesačne by na hodinových sadzbách za parkovanie zaplatili aj vyše tisíc eur. Motivácia predplatiť si ročnú kartu tak bude silná.

TV Pravda: Na videu z novembra 2018 je vyjadrenie Valla, kde hovorí hneď po voľbách o spoplatnení parkovania. O parkovacej politike hovorí od času 0:35 min.(vysielané 11.11.2018)

Bratislavské noviny, ktoré už dnes zverejnili viac podrobností, spresňujú, že v prípade druhého a tretieho auta, rezidenčná karta zabezpečí bezplatné parkovanie len v parkovacej zóne trvalého bydliska, všade inde si vodiči budú musieť zaplatiť rovnako ako majitelia áut, ktorí v Bratislave trvalý pobyt nemajú.

Pre tých budú rezidenčné karty dostupné rovnako, ich suma sa však vyšplhá na 500 až 1 500 eur za rok, a to v závislosti od konkrétnej parkovacej zóny.

Čo sa týka majiteľov garáží, tí mestu zaplatia 10 eur ročne, ktoré im navyše zabezpečia dve hodiny parkovania v akejkoľvek zóne v Bratislave.

Podpora mestských častí je otázna

Otázne sú ďalšie podrobnosti návrhu ako aj to, či nájde podporu mestských častí. Ešte vlani na jeseň sa špekulovalo, že autá s inými ako bratislavskými evidenčnými číslami budú navyše platiť hodinové parkovanie vo vyhradených zónach, ktorého výška sa mala pohybovať od 0,20 do 3 eur za hodinu.

Denník Pravda na radikálny návrh Vallovej parkovacej politiky upozorňoval už vlani v novembri. Vallo mal spoplatnenie parkovania vo volebnom programe. Na bilbordoch však v ľuďoch Vallo vyvolával skôr emócie a o faktoch z programu k doprave a spoplatneniu parkovania podrobne nehovoril. Mnohí voliči vnímali Valla po masívnej emočnej kampani ako zmenu k lepšiemu. V rámci diskusií Vallo označoval riešenie dopravy za kľúčový problém pre Bratislavu, ale príliš konkrétny nebol.

Ide vlastne o zvýšenie daní?

Počas kampane hovoril, že za parkovanie platiť budú „najmä mimobratislavskí vodiči“. Hovoril tiež, že najprv vytvorí záchytné parkoviská a až potom sa bude platiť. Aktuálny návrh tomu zatiaľ nezodpovedá. Špekuluje sa, že ide vlastne o zvýšenie daní, keďže vodiči budú platiť za autá, ale parkovanie nebudú mať garantované, čo by bolo podobné ako teraz, len s tým rozdielom, že ľudia budú platiť do mestskej kasy.

Denník Pravda vlani na jeseň upozornil, že či bude výsledkom menej áut, viac voľných parkovacích miest a pohodlnejšia, rýchlejšia a lacnejšia doprava, vôbec nie je isté. Ukazuje sa, že zaviesť poplatky za parkovanie bez toho, aby sa najprv vybudovali parkovacie domy, záchytné parkoviská prepojené na mestskú hromadnú dopravu či vlaky, je sporné. Autobusy v centre a širšom centre často viaznu v zápchach a je zrejmé, že vyriešiť sa to dá len podzemnou alebo nadzemnou individuálnou dráhou. Komplexné riešenia sa za štyri roky zrejme stihnúť nedajú a pri krátkodobých hrozí, že budú bolieť obyvateľov a neprinesú výraznejší efekt.

Vallo o „strašiakovi“

Vallo tento týždeň deklaroval, že rezidenčná parkovacia politika v hlavnom meste bude jednotná a nebude z nej profitovať žiadna súkromná firma. Magistrát predpokladá spustenie celomestskej parkovacej politiky v prvých zónach v prvom polroku 2020. „Výrazne ovplyvní nielen parkovanie, ale aj celkový pohyb áut po meste a dochádzanie autami do mesta. Uvedomujeme si, že to vôbec nie je jednoduché ani populárne riešenie, a preto sa začínajú objavovať hoaxy o cenách parkovacích kariet,“ uviedol v utorok Vallo.

Vidí za tým „evidentnú“ snahu už vopred urobiť z parkovacej politiky „strašiaka“. „Nateraz však môžem povedať, že šíriace sa informácie o stovkách eur za rezidenčnú parkovaciu kartu nie sú pravdivé a jej cena bude rádovo nižšia. Rezidenčná parkovacia politika bude jednotná, nebude z nej profitovať žiadna súkromná firma a získané peniaze sa vrátia do budovania ďalšej infraštruktúry na parkovanie a dopravu v Bratislave,“ povedal Vallo. V skutočnosti o stovkách eur za kartu hovoril samotný volebný program Valla, podľa ktorého mali rezidenti za prvé auto platiť 299 eur ročne a za druhé 599 eur.

V tohtoročnom rozpočte mesta je zahrnutá aj investícia do spustenia celomestskej parkovacej politiky a výstavby parkovacích plôch. Pre koľko áut sa parkoviská postavia, kedy a či sa zrýchli MHD medzi mestskými časťami, je však otázne.

100 hodín pre návštevy

Poplatok za prvé auto minimálne 49 eur pre TASR potvrdil primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Parkovacia karta pre prvé auto bude stáť na rok 49 eur, okrem bezplatného parkovania v mieste svojho bydliska bude k tomu pre domácnosť 100 hodín parkovania pre návštevy a tiež parkovanie zadarmo mimo svojej rezidentskej zóny na dve hodiny,“ informoval Vallo. Verifikoval aj navrhované sumy za druhé a tretie auto v domácnosti, 149, resp. 500 eur. "Na tieto výšky poplatkov sme prišli na základe prepočtov, aby sme mali investície do dopravy a aby systém fungoval v mestských častiach, uviedol.

Rezidentské karty sa budú podľa TASR vydávať na domácnosť, pričom na jeden byt je možné vydať maximálne tri karty. Karta bude majiteľov oprávňovať parkovať zadarmo v parkovacej zóne, v ktorej má majiteľ auta trvalý pobyt. Mimo miesta bydliska, v iných častiach bude môcť s prvým autom parkovať dve hodiny zadarmo, následne bude platiť podľa tarify platnej pre mimobratislavských vodičov. Na druhé a tretie auto v domácnosti benefit dvojhodinového bezplatného parkovania v iných zónach neplatí.

Parkovné od 50 centov po 2 eurá za hodinu

Parkovacie zóny budú navrhovať jednotlivé mestské časti, v širšom centre by mal byť časom spoplatnenia úsek dňa od 8. do 20. h, v mestských častiach, kde je problém skôr s večerným a nočným parkovaním, by sa malo spoplatnenie týkať tejto doby. V meste by mali platiť štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie, v centrálnej časti by sa mali v parkovacích zónach platiť dve eurá za hodinu, v okrajových štvrtiach by malo vyjsť hodinové parkovanie 50 centov.

Návrh zavádza aj abonentské karty, pričom za abonentov sa považujú podnikatelia so sídlom prevádzky v zóne alebo majitelia nehnuteľností v zóne. Ceny abonentských parkovacích kariet budú diferencované podľa tarifných pásiem za hodinové parkovanie, od 1500 eur v centre až po 500 eur v okrajových štvrtiach.

VIDEO: Čo hovoria na spoplatnenie parkovania Bratislavčania? Anketa je z novembra 2018.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#parkovacia politika #matúš vallo #Bratislava
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk