Ktoré cesty župy opravia najskôr?

Opravy výtlkov po zime a prípravy na čiastočné alebo súvislé opravy komunikácií zamestnávajú v súčasnosti vyššie územné celky, ktoré spravujú cesty II. a III. triedy.

25.04.2019 23:45
výtlk, výtlky, cesta, auto Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Pozreli sme sa, ktoré úseky považujú za najkritickejšie a do opráv ktorých nasypú najviac peňazí.

Bratislavská župa

Bratislavský samosprávny kraj sa stará o 517 kilometrov ciest a 129 mostov.

„V rámci bežných výdavkov, teda bežnej a zimnej údržby je v rozpočte na rok 2019 odsúhlasených 7,5 milióna a v rámci kapitálových výdavkov na investičné akcie a rekonštrukcie ciest 6 miliónov eur,“ spresnila Lucia Forman, hovorkyňa župy.

Od minulého roka rekonštruujú najvyťaženejšie cesty v kraji.

„Ide o cestu Senec – Viničné – Pezinok, na ktorú župa získal účelovo viazané finančné prostriedky od ministerstva dopravy a výstavby vo výške 7,2 milióna eur. Opravuje sa aj komunikácia Malacky – Rohožník. Tá je financovaná z Integrovaného regionálneho operačného programu. Stáť bude viac ako 8 miliónov eur,“ spresnila Forman. Doplnila, že prevažná časť je z eurofondov, zo štátneho rozpočtu a župa spolufinancuje projekt piatimi percentami.

Prešovská župa

Úseky Poprad – Starý Smokovec, Kapušany – Demjata, Janovce – Kľušov, Prešov – Klenov a Malá Poľana – Medzilaborce sú v zlom stave v Prešovskom samosprávnom kraji, ktorý má v správe viac ako 2 400 kilometrov ci­est.

„Rekonštruovať a modernizovať sa budú v tomto roku. Predpokladáme čerpanie v rámci fondov Európskej únie, malo by ísť o sumu 17,3 milióna eur a cez program INTERREG V-A ďalších 4,1 milióna. Momentálne sme v počiatočnej fáze procesu verejného obstarávania,“ spresnila Daša Jeleňová, hovorkyňa prešovskej župy.

Košická župa

Košický samosprávny kraj vlastní takmer 2-tisíc kilometrov ciest, z toho v zlom technickom stave je takmer tretina z nich. Na opravy, rekonštrukcie a údržbu vyčlenil 49 miliónov eur.

S opravami výtlkov už Správa ciest začala. Rozsiahlejšie opravy a rekonštrukcie budú realizovať od druhej polovice marca.

„Z úveru z Európskej investičnej banky chceme zrekonštruovať tri mosty a viac ako 40 kilometrov ciest za takmer 21 miliónov eur. Finančne najnákladnejšou bude rekonštrukcia povodňami poškodených ciest v okrese Košice-okolie v celkovej dĺžke takmer 22 kilometrov,“ uviedol župan Rastislav Trnka. Ide o cesty medzi Kysakom a Malou Lodinou, Kostoľanmi nad Hornádom, Družstevnou pri Hornáde, Trebejovom a Obišovcami za viac než 2 milióny eur.

Opravovať sa budú aj úseky medzi obcami Boliarov-Bačkovík, v intraviláne Spišskej Novej Vsi, cesta medzi Malým Ruskovom a Plechoticami, či Zemplínskym Jastrabím a Cejkovom.

Z vlastných zdrojov vyčlenil kraj viac než 12 miliónov eur. Z nich chce väčšinu investovať do rekonštrukcie mostov. Šesť ciest chce kraj opraviť z eurofondov.

Žilinská župa

Žilinský samosprávny kraj má okrem bežnej údržby ciest a mostných objektov v pláne zrealizovať aj súvislé obnovy asfaltových povrchov ciest a rekonštrukcie ciest a mostných objektov. Podľa hovorkyne župy Martiny Remencovej spravujú vyše 1 400 ciest II. a III. triedy.

„V kritickom stave je Párnica. Cesta je nadmerne preťažená, najmä cez víkendy. Vozovka je na hranici životnosti, aktuálne čakáme na súťaž, dočasne situáciu riešime vysprávkami,“ konštatovala Remencová.

Banskobystrická župa

V nevyhovujúcom alebo havarijnom stave je Banskobystrickom samosprávnom kraji takmer polovica zo všetkých ciest, pričom župa spravuje 2 446 kilometrov.

„V rozpočte bežných výdavkov na rok 2019 bolo na správu a údržbu ciest schválené vyše 14 miliónov eur. Do roku 2020 plánuje kraj zrekonštruovať 300 kilometrov ciest a minimálne 120 mostov. Usilujeme sa o získanie možných mimorozpočtových zdrojov či už z projektov financovaných z eurofondov alebo komunikáciou s vládou o dofinancovania ďalších opráv ciest v kraji,“ uviedla Marcela Glevická, vedúca oddelenia styku s verejnosťou BBSK. Roky trápila motoristov Biskupská cesta vo Fiľakove, ktorú už kraj opravil vlani.

„V najbližších mesiacoch je naplánovaná rekonštrukcia úsekov ciest a mostov na území Veľkého Krtíša na cestách Dolné Plachtince – Horné Plachtince, Obeckov, Opatovská Nová Ves – Lesenice – Trebušovce,“ spresnila Glevická.

Vláda odklepla pre župu na rekonštrukciu ciest začiatkom apríla 33 miliónov eur. Z bezúročnej pôžičky plánuje samospráva v prvej fáze opraviť cesty v okresoch Revúca a Rimavská Sobota, spájajúcich Tisovec s Červenou Skalou a Muráň s Tornaľou.

Trnavská župa

Viac ako 1 500 kilometrov spravuje Trnavský samosprávny kraj, ktorý pripravuje investičný plán, ktorý na nasledujúce roky jasne zadefinuje priority v rámci výstavby nových úsekov, rekonštrukcií súčasných poškodených cestných úsekov a mostov.

„Na rekonštrukcie ciest máme pripravených 18,3 milióna eur na celkovo 17 úsekov ciest. V rámci našich vlastných kapitálových výdavkov opravíme 12 úsekov ciest po celej župe. Jedným z najdôležitejších zdrojov pre modernizáciu našej cestnej infraštruktúry sú eurofondy. Prostredníctvom regionálneho operačného programu opravíme 5 úsekov ciest v celkovej hodnote viac ako 13 miliónov eur,“ uviedol Jaroslav Vacek z odboru komunikácie.

Trenčianska župa

Kritické úseky sú Trenčianskom samosprávnom kraji v okresoch Myjava a Partizánske. „Ide prevažne o cesty III. triedy, ktoré sú nadmerne zaťažované nákladnou dopravou pri odvoze drevnej hmoty po ťažbe dreva,“ zdôvodnila Veronika Rezáková z trenčianskej župy, ktorá spravuje takmer 1 500 kilometrov.

V rozpočte má na súvislé opravy dodávateľským spôsobom vo výške 6 miliónov eur, pričom plánuje opraviť 58 kilometrov. V prípade úspory financií po vykonanom procese verejného obstarávania alebo pri navýšení finančných prostriedkov na súvislé opravy ciest má ešte v pláne rekonštrukciu 9 úsekov podľa závažnosti porúch za takmer 1,5 milióna eur.

Nitrianska župa

V súčasnosti Nitriansky samosprávny kraj eviduje ako najkritickejší úsek cesty Beša – Horný Pial.

„Tento úsek bude priebežne opravovaný v rámci bežnej údržby a v tomto roku bude v rámci realizácie stavby Cesta Šurany – Podhájska – Kalná nad Hronom v tomto úseku zosilnená vozovka. Projekt je vysúťažený, zazmluvnený, na realizáciu sa pripravuje koncom apríla alebo začiatkom mája,“ uviedla Oľga Prekopová, hovorkyňa predsedu kraja.

Na správu a údržbu ciest, ktorých má v správe vyše 2 000 kilometrov, má na rok 2019 v rozpočte vyčlenených viac ako 10 miliónov eur.

„Okrem tohto objemu je v rozpočte vyčlenených 7 miliónov eur na súvislú opravu ciest v predpokladanej dĺžke asi 58 kilometrov,“ spresnila Prekopová.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cesty II. a III. triedy #župy #oprava ciest