Zóny s regulovaným parkovaním plánuje Bratislava zaviesť až od roka 2021

Zóny s regulovaným parkovaním v Bratislave plánuje magistrát zaviesť až od roku 2021. Uviedol to na sociálnej sieti primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Spustenie parkovacej politiky v Bratislave doteraz mesto predpokladalo v druhej polovici roka 2020. Šéf bratislavskej samosprávy však tvrdí, že je fér najprv pripraviť lepšiu MHD a parkoviská.

16.05.2019 13:03 , aktualizované: 19:31
doprava, parkovanie, parkovisko, Foto: ,
Spustenie parkovacej politiky v Bratislave sa posúva na rok 2021.
debata (18)

„Spoplatnené zóny budú len tam, kde je problém zaparkovať, nebolo by fér spoplatňovať miesta, kde sa parkuje bez problémov,“ tvrdí Vallo. Regulované parkovanie bude podľa jeho slov len v konkrétnych zónach, ktoré plánujú zaviesť od roku 2021. „Konkrétna zóna sa zavedie, až keď budú na základe predchádzajúcich analýz zabezpečené dostatočne parkovacie kapacity pre rezidentov. Kým ich tam nebude vybudovaných dostatok, platené parkovanie sa tam nespustí,“ deklaruje primátor.

Vallo tvrdí, že je férové pred zavedením zón, kde bude regulované parkovanie, ponúknuť Bratislavčanom spoľahlivú a lacnejšiu alternatívu pre dopravu v meste. „Vznikne 22 km nových bus pruhov a 39 križovatiek s preferenciou MHD. Dopravný podnik Bratislava zavedie 80 nových kĺbových autobusov. Pribudne osem expresných liniek MHD a štyri expresné regionálne linky Bratislavskej integrovanej dopravy,“ spresnil primátor na sociálnej sieti. Pre tých, ktorí do Bratislavy dochádzajú, chcú vybudovať do roku 2021 minimálne 12 nových záchytných parkovísk v Bratislavskom kra­ji.

Aufrichtová parkovaciu politiku podporuje

Starostka bratislavskej mestskej časti Staré Mesto Zuzana Aufrichtová podporuje parkovaciu politiku pre Bratislavu, avšak je potrebné zapracovať pripomienky a detaily k všeobecne záväznému nariadeniu. Uviedla to dnes na tlačovej besede k mimoriadnemu zastupiteľstvu Starého Mesta, na ktorom poslanci v utorok 14. mája rokovali a zamietli návrh magistrátu o parkovaní.

„Nerozumiem útokom, ktoré sa po tomto zastupiteľstve vzniesli k mojej osobe, pretože ja som bola predkladateľom materiálu, ktorý deklaroval súhlas s parkovacou politikou. Bola to slobodná vôla poslancov. Ja ako starostka som deklarovala, že rokujeme s pánom primátorom o dohode špecifickych podmienok pre Staré Mesto, ale tento ústny prísľub poslancom nepostačoval,“ uviedla Aufrichtová.

V rámci schvaľovania parkovacej politiky máju jednotlivé zastupiteľstvá právo vyjadriť svoje návrhy a pripomienky k parkovaniu. Poslancom Starého Mesta prekážali chýbajúce dáta v predloženom návrhu, rýchlosť s akou magistrát rieši parkovaciu politiku alebo rozdelenie peňazí z parkovania. „Chýba nám kompetencia pre mestské časti, aby rezidentské zóny navrhovali mestské časti. Takisto nám chýba finančná analýza,“ uviedol poslanec Boris Ažaltovič.

Zuzana Aufrichtová dodáva, že Bratislava parkovaciu politiku potrebuje prijať čo najskôr, ale je potrebné doplniť viacero konkrétnych detailov a úprav. „Treba dopracovať veci, ktoré sú rizikové. Je dôležité napísať presný proces, ako sa vstupuje a ako sa vystupuje z parkovacej politiky. Lebo Staré Mesto nemôže byť tá mestská časť, ktorá bude najviac doplácať na parkovaciu politiku,“ dodala Aufrichtová.

O tom, kedy presne a za akých podmienok bude parkovacia politika prijatá, majú rozhodovať v júni bratislavskí mestskí poslanci. Hlavné mesto zverejní 22. mája návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) k pripravovanej parkovacej politike. V ten istý deň sa uskutoční aj verejné prerokovanie o 17.30 h v bratislavskej Starej tržnici. Po 22. máji bude plynúť desaťdňová lehota, počas ktorej môžu Bratislavčania zasielať mestu oficiálne pripomienky k parkovacej politike.

Magistrát navrhuje štyri tarifné pásma za hodinové parkovania, kde sa má platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Rezidenti si majú za parkovaciu kartu zaplatiť za prvé auto v domácnosti 49 eur za rok, za druhé 150 eur a za tretie 500 eur za rok. Abonenti od 500 až po 1500 eur za rok. Verejnosť sa môže dozvedieť viac o plánovanej parkovacej politike v Bratislave na webe hlavného mesta.

Petržalka dáva návrhu parkovacej politike zelenú, má ale pripomienky

Zavedeniu parkovacej politiky v hlavnom meste, ktorú chce presadiť primátor Matúš Vallo, dáva zelenú aj bratislavská Petržalka. Rozhodli o tom vo štvrtok petržalskí poslanci na mimoriadnom rokovaní miestneho zastupiteľstva. Tí odsúhlasili mestský návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) k parkovacej politike a návrh k dodatku štatútu hlavného mesta, avšak s viacerými pripomienkami.

„Celý čas som deklaroval a dúfal, že mestská časť bude mať súhlasné stanovisko. Najdôležitejšie je, aby sa zlepšilo parkovanie. Aby sa tu konečne zaviedol systém, aby sme mali dáta a vedeli, koľko tu máme ľudí, koľko tu máme áut a parkovacích miest. Aby sme sa končene pohli z toho miesta,“ zhodnotil petržalský starosta Ján Hrčka.

Súhlasné stanovisko k návrhu VZN obsahuje zo strany petržalskej samosprávy 24 pripomienok. Ide o pripomienky, ktoré zapracovával ako miestny úrad, tak poslanci. Jednou z nich je napríklad to, aby si mestské časti mohli v prechodnom období robiť vlastnú parkovaciu politiku.

„To znamená, že nebudeme teraz 18 mesiacov na niečo čakať, ale v medziobdobí môžeme začať robiť sami. Mesto prisľúbilo spoluprácu, čo je naozaj super, lebo sa to bude jednoduchšie robiť v spolupráci,“ poznamenal Hrčka s tým, že mestská časť chce vo všetkých „možných mierach“ zvýhodniť obyvateľov s trvalým pobytom v Petržalke. Návrh dodatku štatútu hlavného mesta so súhlasným stanoviskom petržalskej samosprávy obsahuje sedem pripomienok.


VIDEO: Starosta Petržalky Ján Hrčka sa v rozhovore pre TV Pravda vyjadril k parkovacej politike. Upozornil na to, že cesty a ani parkovacie miesta sa nevytvoria zo dňa na deň a ľudia sa tak budú musieť parkovacej politike prispôsobiť.

Video

VIDEO: Parkovanie v Bratislave sa má do roka a pol radikálne zmeniť a parkovať bezplatne sa v podstate už nebude dať. Rozhodli sme sa preto zmapovať päť kľúčových mestských častí, ktoré majú najväčšie problémy s parkovaním.

Video
18 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #parkovanie #matúš vallo #Zuzana Aufrichtová