Prešovčania hundrali. Vozili ich počas štrajku vodiči v zácviku?

Najväčšie mestá na východnom Slovensku ochromili štrajky vodičov mestskej hromadnej dopravy. Kým v Košiciach električky a autobusy nejazdili iba niekoľko hodín, prešovskí šoféri sa volantov nedotkli celý piatok.

31.05.2019 12:01 , aktualizované: 18:15
debata (4)

VIDEO: Prešov zažil celodenný štrajk šoférov mestskej dopravy, ktorí žiadajú zvýšenie miezd. Zopár šoférov však predsa len nastúpilo. Boli to vodiči v zácviku? Ako reagovali cestujúci? Kto nadával a kto si zúfal?

Video

Vodiči mestskej hromadnej dopravy v Prešove sa ani v poslednej chvíli nedohodli s vedením dopravného podniku na riešení mzdových podmienok, a tak sa od štvrtej nadránom začal celodenný ostrý štrajk. Vstúpilo doň viac ako 200 zamestnancov. V uliciach mesta sa podarilo zachovať aspoň časť dopravy, pravidelne chodilo sedem liniek podľa harmonogramu, ďalšie jazdili v obmedzenom režime a počas dňa nebolo vôbec vypravených 20 denných liniek. Zo 130 vodičov, ktorí bežne počas pracovného dňa zabezpečujú dopravu v meste, bolo k dispozícii iba tridsať.

Niekoľko desiatok vodičov postávalo od rána pred areálom dopravného podniku s transparentmi, píšťalkami a rapkáčmi v rukách. Počas dňa sa k nim pridávali ďalší kolegovia, ktorým sa mala začať zmena neskôr.

„Vozíme ľudí, nie kamene! Musíme aj my živiť rodiny! Nemáme platy tisíc eur, ako sa hovorí, ale 600 až 700. Dostávame almužnu za našu prácu,“ prekrikovali sa rozhorčene. Pripustili, že priemerný mesačný plat môže byť v podniku tisíc eur. „Zahrnuté sú tam ale aj nadčasy, rôzne príplatky a rátajú sa tam aj mzdy manažmentu,“ konštatovali šoféri.

Štrajkujúcich do podniku nepustili

Štrajkujúci postávali pred podnikom, dnu ich totiž nepustili. „Zamestnávateľ tým marí náš štrajk, ktorý má byť na pracovisku a máme na ňom prerušiť prácu,“ konštatoval Daniel Straka, predseda základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri dopravnom podniku, a dodal, že pod štrajk sa podpísalo 237 zamestnancov.

Riaditeľ dopravného podniku Peter Janus zasa vysvetľoval, že miestom výkonu práce vodičov sú linky mestskej hromadnej dopravy v uliciach. „Nevidím dôvod, keď sa rozhodli štrajkovať, aby sme ich púšťali do areálu. To isté platí pre mechanikov a ostatných pracovníkov. Keď štrajkujú, nie je dôvod, aby boli na pracovisku,“ dodal riaditeľ. A vraj boli aj obavy, aby nedošlo k incidentom s vodičmi, ktorí do roboty nastúpili. „Pískali sme, vykrikovali, tak, ako to pri štrajku je bežné,“ oponoval Straka.

Potvrdil, že odborári vo štvrtok podvečer prišli po zasadnutí štrajkového výboru s novým návrhom: stačí, ak im od 1. júla pridajú na hodinovej mzde 70 centov. Pôvodne žiadali zvýšenie o 70 centov od júla, a od januára ďalších 30 centov. Dopravný podnik im ponúka 40 centov. „Nedohodli sme sa,“ hovorí Straka. Zvážia preto ďalšie štrajky a názor možno zmenia, keď bude o ich požiadavkách rokovať mestské zastupiteľstvo.

Situáciu monitoroval krízový štáb

V Prešove jazdilo počas dňa sedemnásť autobusov a trolejbusov. „Vypravujeme tak iba asi 15 percent z celkového počtu spojov,“ vyrátal riaditeľ podniku Janus. Odmietol obvinenia, že v piatok Prešovčanov vozili šoféri v zácviku.

O štrajku sa v meste hovorilo od pondelka, cestujúci sa preto pripravili. Na zastávkach síce postávali ľudia, rátali však s tým, že časť autobusov a trolejbusov jazdí a nejaký teda príde. Nenaplnili sa obavy, že vozidlá budú preplnené.

Časť cestujúcich vodičov podporuje, časti sa však štrajkovanie nepáči. „Čakám viac ako 10 minút. Nerozumiem, prečo štrajkujú, dohodnúť sa dá aj iným spôsobom,“ uviedla staršia pani. Študentka Petra sa na štrajk pripravila: „Vyšla som z domu asi o 15 minút skôr ako bežne a verím, že mi nejaký spoj príde. Vodiči majú právo štrajkovať, držím im palce.“ V piatok revízori v prostriedkoch mestskej dopravy neboli, preradili ich na iné pracovné činnosti.

Situáciu v Prešove počas celého dňa monitoroval krízový štáb na mestskom úrade. V priebehu dňa sa situácia na cestách nezhoršila a neboli hlásené žiadne výrazné zdržania ani zápchy. Oproti situácii v Košiciach mali viac pohody aj vodiči taxislužieb. „Mali sme viac práce ráno, keď išli ľudia do roboty. Teraz čakám, kým si ma niekto privolá, už asi polhodinu,“ posťažoval sa taxikár Peter v centre Prešova.


VIDEO: Počas štrajku MHD v Prešove sa podarilo sa zachovať aspoň časť dopravy, pravidelne chodilo sedem liniek podľa harmonogramu, ďalšie jazdili v obmedzenom režime a do ulíc nebolo vypravených 20 denných liniek.
Video

Vodiči v Košiciach už vyhlásili dva štrajky, jeden trval dve hodiny, druhý až štyri. Odborári poslali v stredu vedeniu mesta list, v ktorom oznámili, že zostávajú v štrajkovej pohotovosti. „Ostré štrajky zatiaľ pozastavujeme,“ oznámili predseda základnej odborovej organizácie vodičov pri košickom dopravnom podniku Ivan Horváth a predsedníčka Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri dopravnom podniku Andrea Vindišová primátorovi Košíc Jaroslavovi Polačekovi.

Odborári primátorovi predložili návrh vyhlásenia s jeho záväzkom využiť všetky možnosti na naplnenie oprávnených požiadaviek zamestnancov dopravného podniku. Primátora tiež žiadajú, aby sa zaviazal, že zvolá mimoriadne mestské zastupiteľstvo, na ktorom by sa prerokoval bod o platbe za službu vo verejnom záujme pre dopravný podnik, a osobne sa pričinil o to, aby ho poslanci schválili. Košickí vodiči žiadajú 10-percentné zvýšenie tarifných miezd.

Nešpecifikovali termín, dokedy by im mal ich návrh primátor podpísať, chcú mu dať čas. Primátorovi odvolanie ostrých štrajkov vytrhlo tŕň z päty. „Odborári pochopili, že cestujúci nemajú byť rukojemníkmi v ich rukách. Stojím si za tým, čo som povedal už niekoľkokrát. Vodiči budú mať vyššie platy a predstavíme aj celkové zmeny, ktoré je potrebné urobiť,“ reagoval Polaček.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Prešov #štrajk MHD