Horský priechod Soroška medzi Košicami a Rožňavou patrí k frekventovaným úsekom a veľakrát v jednom i druhom smere vznikajú kolóny za nákladnými automobilmi, ktoré v niektorých zákrutách idú iba 20-kilometrovou rýchlosťou.
Na stavbu Rýchlostná cesta R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou je vydané právoplatné územné rozhodnutie.
„Bola vypracovaná dokumentácia na stavebné povolenie a dokumentácia na ponuku, vrátane dokumentácie na realizáciu stavby. Stavba je na základe rozhodnutia ministerstva dopravy a výstavby navrhnutá v polovičnom profile rýchlostnej cesty s jednou obojsmernou tunelovou rúrou v dĺžke 4 282 metrov a únikovou štôlňou. Celá stavba je dlhá približne 14,1 kilometra,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.
Doplnila, že v súčasnosti prebieha majetkovoprávne vyrovnanie a vybavovanie potrebných povolení tak, aby najneskôr do začatia výstavby bolo vydané právoplatné stavebné povolenie.
„Predpokladaný termín vyhlásenia súťaže na zhotoviteľa stavby je v druhom polroku tohto roka a termín výstavby po zabezpečení všetkých procesov investičnej prípravy a za predpokladu zabezpečenia finančného krytia sa plánuje v roku 2020. Doba výstavby rýchlostnej cesty spolu s tunelom Soroška je päť rokov. Predpokladané stavebné náklady sú približne 237 miliónov eur,“ uviedla Michalová.
Začiatok rýchlostnej cesty bude v existujúcej križovatke Rožňava, koniec úseku je za obcou Jablonov nad Turňou. K tunelu Soroška sú navrhované prístupové komunikácie k obom portálovým objektom pre potreby záchranného zboru.
Súčasťou má byť aj vybudovanie novej hasičskej stanice budúceho Strediska správy a údržby rýchlostnej cesty Jablonov nad Turňou.
Národná diaľničná spoločnosť na východe Slovenska plánuje v roku 2020 ukončenie prípravy a vyhlásenie súťaže na zhotoviteľov prvého úseku rýchlostnej cesty R2 Košické Olšany – Košice, Šaca.
Vyhlásila aj verejnú súťaž na výstavbu druhého, vyše 14-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorý priamo nadväzuje na rozostavanú stavbu D1 Budimír – Bidovce, ukončený by mal byť koncom tohto roka.
Predpokladaný termín vyhodnotenia súťaže, podpisu zmluvy a následne začiatku výstavby II. úseku stavby je na jeseň 2019. Výstavba je plánovaná na tri roky. Predpokladaná hodnota stavebných prác II. úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany je 138 milióna eur.
V pláne je aj súťaž na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4 a rovnako druhej etapy severného obchvatu privádzača Spišská Nová Ves – Levoča na D1.
Aktuálne je vo výstavbe okrem úseku Budimír – Bidovce aj budúca časť diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh s dĺžkou 7,8 kilometra s termínom dokončenia v roku 2021.