Vodné mlyny. Drevení mohykáni na Malom Dunaji

Malý Dunaj vlniaci sa Podunajskou nížinou v sprievode lužných lesov poháňal v minulosti kolesá viacerých mlynov.

13.08.2021 12:00
Jelka, mlyn, voda, Dunaj Foto: ,
Jelka, august 2021. Pôvodne lodný mlyn bol v roku 1905 prestavaný na kolový.
debata

VIDEO: Vodný kolový mlyn v Jelke.

Video

Dnes si v tejto oblasti môžete prehliadnuť posledné technické zariadenia, ktoré sú symbolom mlynárskeho remesla a ukážkou typickej stavby tohto regiónu – kolových mlynov, ktoré vznikali ako náhrada za lodné mlyny.

Jahodná, kolový mlyn.
Kolárovo, august 2021. Posledný exemplár...
+6Tomášikovo, august 2021. Mlyn v Tomášikove...

„Vodné mlyny sú dnes raritou. Pripomínajú nám dávne časy, remeslá a spôsob života, ktorý už neexistuje. Niektorí turisti sa idú pozrieť vyslovene iba na mlyny, niektorí si pridajú aj návštevu iných atrakcií,“ hovorí Ingrid Koller, výkonná riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu Žitný ostrov. K Malému Dunaju a k mlynom láka podľa nej pokoj a jedinečná príroda.

Veselé leto s Pravdou Dávame do pozornosti Chcete vyhrať dovolenku v Thajsku? Zapojte sa do našej súťaže a hrajte o viac ako 85 skvelých cien

Lodné i kolové mlyny patria medzi vodné mlyny. Lodné mlyny kotvili priamo na rieke či pri jej brehu a neskôr začali prekážať intenzívnejšej lodnej doprave. „Kým pri lodných mlynoch sa mlyn umiestňoval do prúdu toku, tak aby účinok vody na lopatky kolesa bol optimálny, pri kolových pobrežných mlynoch sa voda musela na mlynské koleso privádzať. Prúd vody usmerňovala hať z kolov a prútia povyše mlyna, od ktorej vodu ku kolesu privádzal drevený žľab,“ informuje jedna z tabúľ náučného chodníka medzi obcami Tomášikovo a Jahodná.

VIDEO: Vodný kolový mlyn v Tomášikove.

Video

Pôvodný mlecí kameň

Najrušnejšie bolo počas našej návštevy pri nedávno zrekonštruovanom mlyne v Jelke. Pôvodne išlo o lodný mlyn, ktorý bol v roku 1905 prestavaný na kolový. „Počas jeho prehliadky môžu návštevníci zažiť, ako sa kedysi mlela múka, ako sa točilo mlynské koleso a ako sa v mlyne žilo a pracovalo. V blízkosti je aj skanzen zameraný na poľnohospodársku minulosť obce,“ približuje Agáta Mikulová, riaditeľka Krajskej organizácie cestovného ruchu Trnavský kraj. Župa spustila v tomto roku novinku – cyklobus, ktorý vozí ľudí k cyklotrasám na Žitnom ostrove. Jedna zo zastávok je práve pri Jelke.

Oázou pokoja je, naopak, kolový mlyn v Tomášikove, asi dva kilometre od obce. Návštevníci sa môžu občerstviť v reštaurácii alebo si opekať v spoločnosti hlavových vŕb. Trnavská župa ho plánuje zrekonštrovať. Naskôr koncom tohto roka by sa mohli začať stavebné práce. Pribudnúť má aj náštevnícke centrum. V Tomášikove sa začína náučný chodník Od mlyna k mlynu s ôsmimi zastávkami s cieľom v Jahodnej, ktorý sa splavuje na motorových pltiach.

Mlyn v Tomášikove vznikol v roku 1893, postavil ho Ján Matica. Mlelo sa v ňom do roku 1960. „Napriek zásahom v prvej polovici 20. storočia sa v mlyne zachovalo pôvodné mlecie zariadenie s kameňovým zložením,“ objasňuje Martin Švihorík z Krajského pamiatkového úradu v Trnave.

V Jahodnej existovalo až 11 mlynov. Zachoval sa len ten, ktorý dal koncom 19. storočia postaviť Boldizsár Renczés. Po požiari v roku 1920 ho odkúpil panský lesník Štefan Nagy, ktorý ho v roku 1931 prerobil na vodnú pílu. Pomocou rezných zariadení vyrábal v mlyne elektrickú energiu, ktorá umožnila aj osvetlenie verejných budov v obci. Tento kolový mlyn zo súše nevidno. Cesta k nemu existuje, no súkromný pozemok je oplotený. Turisti zaň môžu nájsť náhradu v neďalekom kolovom mlyne v Dunajskom Klátove. Stojí síce na brehu klátovského ramena Malého Dunaja, no zato sa dá obzrieť aj zvnútra.

VIDEO: Lodný mlyn v Kolárove.

Video

Kemp a cyklochodníky

Voda prúdi ďalej až ku Kolárovu v Nitrianskom kraji. Obec sa pýši mlynom, ktorý nemá na Slovensku konkurenta. Ide o posledný exemplár plávajúceho mlyna. „Postavený je na dvoch rovnobežných člnoch a ukotvený o breh rieky. Je to rekonštruovaná podoba vyrobená v Slovenských lodeniciach v Komárne v roku 1982 podľa vzoru bývalého lodného mlyna v Radvani nad Dunajom,“ uviedol Daniel Kollár z vydavateľstva Dajama.

Priamo v mlyne sídli Múzeum vodného mlynárstva. Sekunduje mu malé technické múzeum so strojom, ktorý slúžil na pohon pletacích zariadení vo výrobni rybárskych sietí v Kolárove. Všetky zaradenia v múzeu sú funkčné. Presvedčiť sa o tom dá počas špeciálnych príležitostí. Azda najkrajší výhľad na mlyn je z tieňa 86-metrov dlhého mosta. Ide o najdlhší krytý drevený most v Európe.

„Areál mlyna ponúka kemping, požičovňu lodí na splavovanie, rybolov či agroturistiku. Zaujímavým spestrením pri návšteve vodných mlynov na území Malého Dunaja je možnosť splavu Malého Dunaja či cykloturistiky v jeho okolí. V samotnom Kolárove je vybudovaná cyklotrasa, ktorá sa končí priamo pri miestnom mlyne,“ doplnila hovorkyňa Nitrianskeho samosprávneho kraja Oľga Prekopová.

Leto s Pravdou: Tipy na celé prázdniny

  • PONDELOK: Rodinná turistika
  • UTOROK: Slovensko vo filmoch
  • STREDA: Kúsok za humnami
  • ŠTVRTOK: Kúpanie a kúpele
  • PIATOK: Musíte zažiť

Letný seriál nájdete v denníku Pravda aj na Pravda.sk

Zapojte sa do LETNEJ SÚŤAŽE!

debata chyba
Viac na túto tému: #vodný mlyn #Leto s Pravdou