Ako pre agentúru SITA vysvetlil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč, na zubačkách sa pri testoch v tatranských podmienkach vyskytol technický problém. Ten musel švajčiarsky dodávateľ odstrániť, preto ich železničná spoločnosť do dnešného dňa neprevzala. „Pri určitom sklone trate, nečistotách a vlhkosti na koľajach nastával preklz kolies. Výrobca tento problém už odstránil a v súčasnosti sú už jednotky po technicko-bezpečnostných skúškach,“ priblížil Kováč. Aktuálne sú už podľa jeho slov všetky papiere na Dopravnom úrade, ktorý má na schválenie šesťdesiat dní.
Päť vlakov čaká
Prvú jazdu s cestujúcimi v nových zubačkách tak v súčasnosti ZSSK podľa Kováča odhaduje najneskôr na február 2022. Ako ďalej poznamenal, tento termín je platný za predpokladu, že nenastanú ďalšie nepredvídateľné okolnosti. „Zároveň ale veľmi intenzívne pracujeme spolu s úradmi na tom, aby to bolo skôr. Sme optimisti, ale radšej sa necháme rýchlejšími procesmi pozitívne prekvapiť,“ uzavrel.
Čítajte viac Tatranská zubačka ožíva! Bradavica začne jazdiť už v leteDo prevádzky bude nasadených päť vlakov pre trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Vozidlá s názvom Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká sú pomenovaná podľa menej známych tatranských štítoch. Financované sú z projektu Európskej únie – Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko. Päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur.
Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI (technických špecifikácií interoperability), každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či WiFi pripojenie. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.