Nových zubačiek sa cestujúci v Tatrách tento rok nedočkajú

Na nových zubačkách sa domáci či návštevníci Vysokých Tatier v tomto roku nepovezú. Ich nasadenie sa už po niekoľkýkrát posunulo.

25.11.2021 12:42
Nová tatranská zubačka Bradavica Foto:
Nový tatranský ozubnicový vlak Bradavica stále čaká na uvedenie do prevádzky.
debata (5)

Ako pre agentúru SITA vysvetlil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč, na zubačkách sa pri testoch v tatranských podmienkach vyskytol technický problém. Ten musel švajčiarsky dodávateľ odstrániť, preto ich železničná spoločnosť do dnešného dňa neprevzala. „Pri určitom sklone trate, nečistotách a vlhkosti na koľajach nastával preklz kolies. Výrobca tento problém už odstránil a v súčasnosti sú už jednotky po technicko-bezpečnostných skúškach,“ priblížil Kováč. Aktuálne sú už podľa jeho slov všetky papiere na Dopravnom úrade, ktorý má na schválenie šesťdesiat dní.

Päť vlakov čaká

Prvú jazdu s cestujúcimi v nových zubačkách tak v súčasnosti ZSSK podľa Kováča odhaduje najneskôr na február 2022. Ako ďalej poznamenal, tento termín je platný za predpokladu, že nenastanú ďalšie nepredvídateľné okolnosti. „Zároveň ale veľmi intenzívne pracujeme spolu s úradmi na tom, aby to bolo skôr. Sme optimisti, ale radšej sa necháme rýchlejšími procesmi pozitívne prekvapiť,“ uzavrel.

Nová tatranská zubačka Bradavica Čítajte viac Tatranská zubačka ožíva! Bradavica začne jazdiť už v lete

Do prevádzky bude nasadených päť vlakov pre trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Vozidlá s názvom Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká sú pomenovaná podľa menej známych tatranských štítoch. Financované sú z projektu Európskej únie – Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko. Päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur.

Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI (technických špecifikácií interoperability), každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či WiFi pripojenie. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Vysoké Tatry #Železnice Slovenskej republiky #zubačky