Východniari skúšajú vodík. V Košiciach sa budú voziť na vodíkovom aute aj bicykloch

Košický samosprávny kraj dlhodobo počíta s nasadením vodíka. Ako prvý na Slovensku prijal vlastnú vodíkovú stratégiu, ktorá navrhuje konkrétne využitie vodíkových technológií.

23.04.2022 11:30
vodíkové auto, Toyota, Košice Foto: ,
Auto na vodík v Košiciach
debata (2)

V najbližších dňoch budú môcť východniari na cestách v Košickom kraji zazrieť dve autá budúcnosti, ktoré jazdia na vodíkový pohon. Neprodukujú emisie a navyše v ovzduší eliminujú škodlivé látky, akými sú oxid siričitý a oxid dusičitý.

Vďaka systému čistenia vzduchu dokážu každých 10-tisíc kilometrov jazdy vyčistiť rovnaký objem vzduchu, aký vydýchne jeden človek za rok. Dva elektromobily na vodíkový pohon Toyota Mirai zapožičala Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) v rámci národného projektu Žiť energiou, ktorým chce upriamiť pozornosť na obnoviteľné zdroje energie.

VIDEO: Košický kraj vidí svoju budúcnosť vo vodíku.

Video

„Európska únia zaviazala svoje členské štáty dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu. To znamená, že potrebujeme z atmosféry odstrániť viac CO2, ako do nej vypúšťame. Na území Košického kraja sa vyprodukuje takmer tretina celkových slovenských emisií, preto musíme zbystriť pozornosť a staviť na obnoviteľné zdroje energie, ktoré nepoškodzujú prírodu. Vodík má najčistejšie spaľovanie, najvyššiu účinnosť a nepoškodzuje životné prostredie z pohľadu životného cyklu produktu. Dve vodíkové autá, ktoré máme k dispozícii, a desať vodíkových bicyklov sú malé veci, na ktorých chceme ukázať východniarom, ako môže byť takýto zdroj energie nápomocný. Práve teraz, keď chce prioritne zelené projekty podporovať Brusel, máme šancu s pomocou eurofondov premeniť východ na Košický zelený (k)raj,“ povedal predseda kraja Rastislav Trnka.

Bicykel na vodík v Košiciach
Auto na vodík v Košiciach
+5Bicykel na vodík v Košiciach

Na východe bude župa testovať zapožičané automobily do 5. mája. Počas týchto dvoch týždňov si budú môcť autá obzrieť napríklad aj študenti župných stredných škôl. Na dopĺňanie paliva je na autobusovej stanici v Košiciach nainštalovaná mobilná vodíková čerpacia stanica od spoločnosti Air Products, pričom čerpanie vodíka trvá približne rovnaký čas, ako je to v prípade iných pohonných látok. Na jedno načerpanie dokáže prejsť vozidlo poháňané vodíkom 200 až 250 kilometrov. Funguje na báze palivových článkov, ktoré premieňajú vodík na elektrinu.

Košická župa ako prvá na Slovensku prijala vlastnú vodíkovú stratégiu, ktorá je kľúčovým dokumentom pre využívanie vodíkových technológií. Na jej príprave pracovali vedecké a odborné špičky z Technickej univerzity v Košiciach (TUKE), Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (UPJŠ) a Slovenskej akadémie vied. Kraj má v pláne využiť vodíkové autobusy pri zabezpečovaní prímestskej dopravy, zatraktívniť vodné plochy použitím vodíkovej lode alebo vybudovaním malých nabíjacích staníc pre vodíkové bicykle.

„Pracujeme s verziou, že by samosprávny kraj zabezpečil okolo 40 až 50 vodíkových autobusov. Sme v štádiu rokovania. Potrebujeme doriešiť ešte majetkovoprávne veci pri zabezpečení miest na parkovanie a tankovanie,“ vysvetľuje župan. Zároveň dodáva, že kraj ráta s využitím termálneho vrtu v Čižaticiach aj na výrobu vodíka. „Momentálne sa spracováva analýza na TUKE. V priebehu niekoľkých mesiacov by sme mali mať výsledky. Na 95 percent pri vrte vznikne nielen geotermálna elektráreň, ale aj výrobňa vodíka," je presvedčený Trnka.

V rozpočte na rok 2022 vyčlenil Košický samosprávny kraj 630-tisíc eur na nákup vodíkových bicyklov a rozvoj vodíkových technológií. V najbližších dňoch bude v kraji už desať vodíkových bicyklov, ktoré kúpila župa z Francúzska. Takýto bicykel prejde na jedno načerpanie 145 kilometrov, pričom doplnenie vodíka trvá do jednej minúty. Východniari si budú môcť jazdu bicyklom vyskúšať aj na krajských podujatiach – najbližšie 20. mája na Župných dňoch v Košiciach.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #vodík #Košický kraj #vodíkové technológie