Pokračovanie článku: Úmrtí na koľajniciach pribúda. Cítia to pasažieri aj železnice

Kompenzácie? Zabudnite!

Zdenkina cesta vlakom mala podľa cestovného poriadku trvať štyri hodiny a 45 minút. Ak si k tomu prirátame meškanie 4,5 hodiny, rodina sedela vo vlaku viac ako osem hodín. „Dosť som bola z toho nervózna, hľadala som, či budeme mať ďalšie spojenie z Kysaku do Prešova. Stále mi šlo hlavou, že aspoň cestovné by mi mohli vrátiť. Keď sme sa o tom so spolucestujúcimi bavili, jeden iba skonštatoval, že nech zabudnem,“ hovorí cestujúca.

Spolucestujúci mal pravdu. V prípade meškania vlaku z dôvodu zrazenia, prípadne usmrtenia osoby na trati sa kompenzácia neposkytuje. „Ak však cestujúci vo vnútroštátnej preprave plánuje využiť vlak, ktorý mešká 15 a viac minút, ide len po časti trasy alebo vôbec nejde, má viacero práv. V pokladnici alebo vo vlaku si však treba včas vyžiadať potvrdenie o vzniku udalosti,“ upozorňuje hovorca.

Sedem dní voľna

Takáto nehoda je však obrovským stresom aj pre rušňovodiča. Málokto si vie predstaviť situáciu, keď vidíte, že vlak nezastaví rýchlobrzda a človek na trati nereaguje ani na trúbenie. „Nehodová udalosť, pri ktorej príde k zraneniu alebo usmrteniu človeka, patrí k najnepríjemnejším situáciám, s ktorými sa rušňovodič môže stretnúť pri výkone svojho povolania. Spôsob, akým sa s podobnou skúsenosťou vyrovná, je u každého individuálny, závisí od typu osobnosti. Väčšinou sa každý rušňovodič do práce vráti, zaznamenali sme však aj prípady, keď ich takáto udalosť odradila. Niektorí požiadali o preradenie na inú pracovnú pozíciu, prípadne z firmy odišli,“ konštatuje hovorca a dodáva, že ak dôjde k usmrteniu človeka, rušňovodič už svoj turnus nedokončí a následne má nárok na sedem dní mimoriadnej dovolenky na regeneráciu, pretože ide o veľmi traumatizujúci zážitok a táto práca si vyžaduje stopercentný fyzický i psychický stav.

Trauma pre rušňovodiča

Ak pred očami človeka zomrie človek, bez ohľadu na to, či jeho smrť zavinil alebo nezavinil, je to traumatizujúca udalosť. Niektorým nešťastiam sa dá zabrániť, ale v prípade stretu vlaku s človekom to nie je možné. „Pre drvivú väčšinu rušňovodičov je takýto zážitok mimoriadne nepríjemný. Je to zážitok, ktorý spravidla vyvoláva silnú emocionálnu odozvu, a to aj napriek tomu, že ten rušňovodič za smrť samovraha nemôže. Nie každý sa však dokáže sám vyrovnať s takouto situáciou, prípad sa mimovoľne vynára v predstavách, môže sa objavovať v snoch, môžu nastúpiť pochybnosti nad vlastným konaním v tom zmysle, či urobil skutočne všetko preto, aby tragédii predišiel. Železnice majú svojich psychológov a psychiatrov, ktorí sa rušňovodičovi po takomto traumatizujúcom zážitku venujú a pomôžu mu k nadobudnutiu psychickej rovnováhy. Samozrejme, zvážia aj možnosti jeho ďalšej práce, t. j. či potrebuje pauzu vo výkone práce rušňovodiča a či ju bude schopný ďalej vykonávať,“ vysvetľuje Robert Máthé, klinický psychológ z Nových Zámkov.

ZSSK tiež poskytuje rušňovodičom možnosť využiť psychologickú pomoc. Po takejto udalosti rušňovodič absolvuje pohovor so svojím nadriadeným, ktorý mu ponúkne možnosť využitia takejto odbornej pomoci, pričom dotknutý zamestnanec túto pomoc môže, ale aj nemusí využiť. „Naše skúsenosti sú také, že rušňovodiči psychologickú možnosť využívajú iba minimálne. V drvivej väčšine prípadov je to práve možnosť mimoriadnej 7-dňovej dovolenky, ktorú si naši zamestnanci po takejto udalosti čerpajú,“ dodáva.

Mešká všetko

Pri takýchto nehodách, samozrejme, dochádza k meškaniu ostatných vlakov alebo k ich odrieknutiu či nahradeniu náhradnou autobusovou dopravou. Pri každej nehode je obnova vlakovej dopravy veľmi individuálna. „Vždy sa s manažérom infraštruktúry ŽSR a so všetkými ostatnými záchrannými zložkami, ktoré zasahujú pri nehode, snažíme o čo najrýchlejšie obnovenie dopravy. Je to závislé aj od toho, v akom čase sa nehoda stane, keďže v nočných hodinách je vlakov menej, prípadne či ide o jednokoľajnú, alebo dvojkoľajnú trať, kde je spustenie dopravy spravidla po susednej koľaji. Pri dvojkoľajnej trati, rýchlom výjazde zodpovedných zložiek a jednoznačnom posúdení a zaistení stôp nehody sa druhá trať vie často spriechodniť v rádoch malých desiatok minút od nehody. Ak sa však ktorákoľvek v predchádzajúcej vete zmienená skutočnosť ‚komplikuje‘, prípadne, ak je trať, jednokoľajná, hodinové meškania bývajú štandardom,“ dodáva Tomáš Kováč na záver.

Nehody na železnici

Okrem ZSSK na Slovensku zabezpečujú prepravu ľudí alebo materiálov aj iné spoločnosti. Tieto údaje sa týkajú iba kolízií vlakov národného dopravcu. Ďalšie nehody boli s vlakmi iných prevádzkovateľov.

V prvom polroku tohto roka eviduje ZSSK:

  • 35 prípadov, ktoré boli klasifikované ako samovraždy a pokusy o samovraždu alebo neoprávnený pohyb osôb v koľajisku,
  • 10 prípadov, ktoré boli klasifikované ako pokusy o samovraždu alebo neoprávnený pohyb osôb v koľajisku, pri ktorých došlo len k zraneniu osôb,
  • 18 prípadov, keď došlo k zrážke vlaku s cestným vozidlom na železničnom priecestí, kde bola usmrtená jedna osoba,
  • 1 prípad bol kvalifikovaný ako zrážka vlaku s cyklistom na železničnom priecestí, pri ktorom došlo k jeho usmrteniu.

V roku 2021 ZSSK eviduje:

  • 45 prípadov, ktoré boli klasifikované ako samovraždy a pokusy o samovraždu alebo neoprávnený pohyb osôb v koľajisku,
  • 10 prípadov, ktoré boli klasifikované ako pokusy o samovraždu alebo neoprávnený pohyb osôb v koľajisku, pri ktorých došlo len k zraneniu osôb,
  • 7 prípadov, ktoré boli klasifikované ako zrážka vlaku s cestným vozidlom na železničnom priecestí, pri ktorých došlo k usmrteniu 9 osôb a zraneniu 3 osôb,
  • ku kolízii cyklistu s vlakom nedošlo.

V roku 2020 ZSSK eviduje:

  • 55 prípadov, ktoré boli klasifikované ako samovraždy a pokusy o samovraždu alebo neoprávnený pohyb osôb v koľajisku,
  • 12 prípadov, ktoré boli klasifikované ako pokusy o samovraždu alebo neoprávnený pohyb osôb v koľajisku, pri ktorých došlo len k zraneniu osôb,
  • 4 prípady, ktoré boli klasifikované ako zrážka vlaku s cestným vozidlom na železničnom priecestí, pri ktorých došlo k usmrteniu 5 osôb,
  • 2 prípady, ktoré boli klasifikované ako zrážka vlaku s cyklistom na železničnom priecestí, pri ktorých došlo k ich usmrteniu.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #ZSSK #samovražda #smrteľné nehody