Vznik spoločnosti potvrdili aj poslanci župného zastupiteľstva na pondelkovom zasadnutí. KSK už so spracovateľom odpadov podpísal 5. mája tohto roku memorandum o spolupráci. Každý z partnerov vloží do spoločnosti 5 000 eur a bude mať 50-percentný podiel.
„Na to, aby bolo využívanie vodíka efektívne, potrebujeme ho vyrábať priamo v našom kraji. Spoločnosť W2H2 KSK, zakladáme najmä kvôli tomu, aby prebehla inštalácia vysokoteplotného elektrolyzéra, ktorý bude slúžiť na výrobu vodíka. Som rád, že máme partnera, s ktorým budeme tento zelený zdroj energie vyrábať z tepla, ktoré vzniká zhodnocovaním nerecyklovateľného odpadu aj z fotovoltických zdrojov. Vyrobený vodík plánuje kraj použiť ako palivo na napĺňanie vodíkových autobusov v prímestskej autobusovej doprave. Za ideálnych podmienok by sme takto mohli pokryť ročnú prevádzku približne 50 autobusov,“ uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.
Projektové zámery inštalácie vysokoteplotného elektrolyzéra, ako aj nákup vodíkových autobusov podal KSK do zásobníka projektov Fondu spravodlivej transformácie. Výzvu z fondu očakáva župa po schválení Operačného programu Slovensko začiatkom roka 2023, zmluvu by mohli následne podpísať koncom roka 2023. Spustenie skúšobnej prevádzky výroby vodíka v Košiciach-Barci je naplánované na rok 2026.
Čítajte aj Východniari skúšajú vodík. V Košiciach sa budú voziť na vodíkovom aute aj bicyklochKošická župa dlhodobo počíta s nasadením vodíka – ako prvá na Slovensku prijala vlastnú vodíkovú stratégiu, ktorá je kľúčovým dokumentom pre využívanie vodíkových technológií. Košický kraj nakúpil 10 vodíkových bicyklov, podpísal Memorandum o spolupráci s Moravsko-sliezkym krajom za účelom vytvorenia prototypu vodíkovej lode s využitím metalhydridových zásobníkov a pripravuje sa na zavedenie vodíkových autobusov.