Pusté Úľany dostali suvenír z vesmíru. Čierny objekt teraz skúmajú vedci

Na Zem dopadol 25. júna pri obci Pusté Úľany. Úlomok meteoritu s hmotnosťou 8,6 gramu hľadali niekoľko týždňov odborníci, študenti i nadšenci. V súčasnosti je čierny oblý fragment predmetom vedeckého skúmania na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky (FMFI) Univerzity Komenského (UK) v Bratislave.

11.10.2022 11:34
Meteorit Pusté Úľany Foto:
Úlomok meteoritu pri Pustých Úľanoch (okres Galanta) našiel 20. augusta poľský nadšenec astronómie Mateusz Żmija.

Meteor spozorovali na večernej oblohe aj bežní ľudia. „Moja dcéra Ľubka ten jav videla a zľakla sa. Manžel, ktorý sa o tieto veci zaujíma, jej však neveril. Nakoniec sa ukázalo, že mala pravdu,“ prezradila Iveta (61) z Pustých Úľan. Jej dcéra už zažila zemetrasenie pri Vyšných Ružbachoch a lete sa k tomu pridal aj tento nový zážitok.

Eva (48) sa teší, že vďaka meteoritu sa dedina trochu zviditeľnila, dramatický prílev hľadačov si však nevšimla. „Svoju záhradu som prehľadala,“ prezradila. O meteorite sa rozprávali aj s deťmi v materskej škole, kde učí. „Niektoré deti správu o meteorite zachytili,“ dodala. Keď sa dozvedeli, že ide o teleso z vesmíru, podnietilo to ich zvedavosť.

Úspech v hľadaní sa dostavil ku koncu augusta. Keďže dráhu meteoritu sa podarilo zachytiť vedeckým kamerám Európskej bolidnej siete, odborníci pod vedením Pavla Spurného z Českej akadémie vied dokázali určiť jeho dopadovú plochu, ktorá zaberala okrem iného aj väčšinu dediny. Do obce v okrese Galanta sa ho vybrali hľadať astronómovia, geológovia i nadšenci. Spolu so študentmi hľadal časti meteoritu aj astronóm Juraj Tóth.

Meteorit dopadol v okolí Pustých Úľan 25. júna.
Dopadová plocha meteoritu, ktorú určili českí...
+4Úlomok meteoritu pri Pustých Úľanoch (okres...

Udalosť desaťročí

Ako hovorí, každoročne dopadne na Zem množstvo meteoritov, no len malú časť sa podarí nájsť. „Ešte menej je tých, pri ktorých existujú objektívne záznamy, z ktorých sa dá vypočítať dráha,“ vysvetlil Tóth, ktorý pôsobí na Katedre astronómie, fyziky Zeme a meteorológie FMFI UK v Bratislave.

Na naše územie dopadnú štatisticky v priemere asi tri meteority za rok s hmotnosťou aspoň 10 gramov. Niektoré spadnú na zemský povrch nepozorovane. Takáto udalosť teda nastane podľa Tótha raz za desaťročie alebo dokonca za desaťročia. „Podobný prípad sme mali u nás v roku 2010 v Košiciach. Odvtedy uplynulo 12 rokov,“ zdôraznil astronóm.

Meteorit je momentálne predmetom skúmania. V súčasnosti ide podľa Tótha o nedeštrukčnú analytickú fázu. „Bez toho, aby sme doňho museli zasiahnuť deštrukčnou metódou, sa o ňom snažíme získať maximálne množstvo informácií,“ spresnil. Meteorit mali v komore aj jadroví fyzici. Sledovali rozpad niektorých jadrových izotopov.

„Z týchto analýz sa dá určiť, ako dlho leží na zemi, kedy sa oddelil meteoroid od väčšieho asteroidu a kedy sa sformoval materiál, ktorý tvorí meteorit,“ vysvetlil astronóm. Ďalšie analýzy už nález čiastočne narušia. „Dôležité je určiť jeho presný typ, a preto potrebujeme urobiť rez,“ dodal. Čaká ho i chemická analýza na určenie presného množstva zastúpených prvkov. Trvať by to malo asi pol roka.

Dnes ešte nie je jasné, čo bude s meteoritom po skončení analýz. Zostať môže na škole pre prípadné ďalšie merania alebo ho venujú Slovenskému národnému múzeu, kde sú sústredené niektoré nálezy slovenských meteoritov vrátane dvojkilogramového fragmentu z Košíc.

Ako spoznať meteorit

Hoci existuje niekoľko typov meteoritov, ktoré majú rôzne zloženie, majú niekoľko charakteristických vonkajších znakov. „Pri veľkej rýchlosti, akou letia cez zemskú atmosféru, sa na povrchu tavia. Vzniká tzv. kôrka, ktorá má charakteristickú čiernu farbu. Na prvý pohľad je meteorit odlišný od našich bežných, aj tmavých hornín,“ priblížil astronóm Juraj Tóth. Počas tavenia dochádza aj k zaobľovaniu tvaru. Ak však dôjde k rozpadu, môže mať aj ostré hrany. Väčšina meteoritov je zároveň magnetická. „Keďže meteority obsahujú viac ťažších prvkov, už na pocit v ruke sú hustejšie pre daný objem,“ dodal Tóth.

Našiel ho poľský nadšenec

Tóth navštívil Pusté Úľany aj so študentmi trikrát, dostupné plochy prehľadávali vizuálne v rojniciach. „Oči sú pomerne efektívny detektor, aj keď nie stopercentný. S ľuďmi, ktorí sú trénovaní, vieme prejsť pomerne veľkú plochu za krátky čas,“ priblížil Tóth. Využívajú to najmä pri čerstvých dopadoch, keď môže byť meteorit dobre viditeľný na povrchu.

Po meteorite sa obzerali aj odborníci z Astronomického ústavu SAV či geológovia z Prírodovedeckej fakulty UK. Fotografie svojich nálezov posielali aj bežní ľudia. „Zatiaľ sme mali len prípady, že už na prvý pohľad bolo z fotografií zrejmé, že ide síce o zvláštne kamene, ale neboli to meteority,“ podotkol Tóth.

Meteorit nakoniec našiel poľský nadšenec astronómie Mateusz Żmija. „Keď som meteorit našiel, neveril som svojmu šťastiu. Prvýkrát v živote som objavil nový meteorit! Som hrdý, že môj nález pomôže dozvedieť sa viac o vesmíre. Je to malý exemplár, no pre slovenskú vedu veľký poklad. Teraz sa nemôžem dočkať, kedy meteorit opäť uvidím v múzeu,“ povedal Żmija. Úlomok, ktorý objavil 20. augusta na pooranom poli, následne odovzdal vedcom z FMFI UK v Bratislave.

Meteority sú majetkom štátu, treba ich preto odovzdať kompetentným inštitúciám. Podľa Tótha spolupracujú aj so samosprávou. Nálezy preto nosili ľudia na obecný úrad. Dúfajú, že takto sa medzi desiatkami prípadov podarí nájsť ešte nejaký kúsok meteoritu. V priebehu októbra by sa chcel Tóth do Pustých Úľan vrátiť a nájsť viac materiálu pre analýzy. Šanca je, pretože nie všetky polia boli v čase predchádzajúcich troch výpravných expedícií zorané.

Asteroid, meteoroid, meteor, meteorit

Meteority pochádzajú z väčších telies – asteroidov. „Sú to veľké balvany, ktoré musia mať minimálne jeden meter. Keď sa z nich určitými mechanizmami uvoľní nejaká časť, vzniká fragment, ktorý nazývame meteoroid. Ide o teleso, ktoré musí mať menej ako jeden meter a musí samostatne obiehať okolo Slnka,“ objasnil astronóm Juraj Tóth. Keď meteoroid vniká to zemskej atmosféry, vzniká svetelný jav nazývaný meteor. „Pre jasnejšie meteory máme názov bolid,“ spresnil. Keď meteoroidné teleso prežije prelet atmosférou a dopadne na Zem ako pevný kus, nazývame ho meteorit.