Trasou, ktorá sa dá prejsť za približne 15 minút to trvá v špičke oveľa dlhšie. Viacerí šoféri sa na sociálnych sieťach pýtajú, prečo sa mosty nemohli opravovať jeden za druhým, aby bolo zdržanie čo najmenšie.
KSK argumentuje okolnosťami, kvôli ktorým nie je možné opravovať mosty postupne. „Košický samosprávny kraj realizuje na tomto úseku projekt financovaný z Integrovaného regionálneho operačného programu, jeho súčasťou je aj rekonštrukcia troch mostných objektov. Ide o most cez potok v obci Malá Ida, cez potok Vydumanec pred obcou Šemša a most cez potok Močidlo v obci Rudník,“ informovala hovorkyňa KSK Anna Terezková.
Storočný most v Malej Ide opravujú už niekoľko mesiacov. Šoféri hromžia.

Kraj: Mosty sú v zlom stave
Dodala, že všetky spomínané mosty boli vo veľmi zlom stavebno-technickom stave a bola nutná ich neodkladná rekonštrukcia. Keďže ide o projekt financovaný z eurofondov a rekonštrukcia je komplexná, opravuje sa vozovka vrátane vybraných objektov, ktoré sa na nej nachádzajú. Okrem iného zahŕňa aj výstavbu kruhového objazdu v Malej Ide, či rekonštrukciu autobusových zastávok.
Navyše vzhľadom na zlý stav mostov v kraji začala Správa ciest Košického samosprávneho kraja rekonštrukciu ďalšieho mosta, a to cez potok pri obci Šemša.
„Aj napriek komplexným rekonštrukciám mostov, ktoré kraj vykonáva, si v súčasnosti opravu vyžaduje už každý druhý most. Konkrétne až 61 percent mostov v majetku Košického samosprávneho kraja je v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave. Aj preto v súčasnosti prebiehajú stavebné práce na viacerých mostoch v rámci Košického kraja,“ vysvetlila hovorkyňa.
„Zmiznutý most“ chcú za pol roka späť
Čo sa týka rekonštrukcie mosta medzi obcami Mokrance a Buzica, v súčasnosti prebieha administratívna časť prác. Konkrétne, po odovzdaní staveniska a začiatku rekonštrukcie v apríli 2022 bola odstránená nosná konštrukcia, no po jej demolácii bolo zistené, že poškodené sú aj základy mosta a je nevyhnutná ich kompletná rekonštrukcia, čo však nebolo súčasťou odsúhlasenej projektovej dokumentácie.
Práce preto boli prerušené a most doprojektovaný. Statik odporučil celú spodnú stavbu odstrániť a vybudovať novú. Tieto práce naviac predstavovali navýšenie ceny o takmer 50 percent.
V jari tohto roka zhotoviteľ opäť prerušil práce z dôvodu potreby ďalších prác naviac a teda aj ďalšieho navýšenia nákladov. Správa ciest Košického samosprávneho kraja v súčasnosti realizuje proces ukončenia prác dohodou s týmto zhotoviteľom a následne vyhlási novú súťaž. „Mrzia nás komplikácie, ktoré sprevádzajú rekonštrukciu tohto mosta, avšak vynakladáme maximálne úsilie, aby bol most do pol roka sprejazdnený aspoň v polovičnom profile,“ informovala hovorkyňa.
Stav sa dlhodobo zhrošuje
Stav mostov na Slovensku monitoruje aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR. „Počet mostov v najlepšej kondícii na cestách prvej, druhej a tretej triedy klesol o polovicu, naopak, dvaapolnásobne stúpol počet mostov v najhoršom stave, a to až na 1 717 k 31. decembru 2020,“ konštatuje vo svojej poslednej správe z roku 2021.
V súčasnosti žiadna kontrolná akcia zameraná na túto oblasť neprebieha a ani sa v najbližšom čase neplánuje. Aktuálnejšie dáta má k dispozícii Slovenská správa ciest, a tie hovoria o ďalšom zhoršení. K 1. januáru 2023 bolo na uvedených cestách už 1 750 mostov v zlom až v havarijnom stave. Za dva roky tak pribudlo 41 mostov v troch najhorších stupňoch.
Úrad pritom zdôrazňuje, že mosty sú kritickým miestom pre udržanie bezpečnej a dostupnej dopravnej infraštruktúry. Ich uzavretie ohrozuje aj zásahy záchranných zložiek. Podľa údajov SSC máme na Slovensku 8 280 mostov. Najviac, až 3 970, sa nachádza na cestách tretej triedy.
Veľká časť mostov na cestách prvej triedy bola vybudovaná v 50. a 60. rokoch minulého storočia a ich stav sa dnes rýchlo zhoršuje. SSC plánuje v tomto roku zrealizovať opravy asi 50 mostov takmer za 50 miliónov eur z eurofondov. „Najviac sa budú opravovať mosty v Banskobystrickom kraji, pretože tam máme mosty aj najviac zdegradované,“ priblížil začiatkom apríla František Dorocák z SSC v podcaste Pravdy. S počtom takmer 1¤500 mostov nasledujú cesty druhej triedy. Na diaľniciach a rýchlostných cestách sa nachádzajú mosty po stovkách.
(zan)