Ak chcú odbočiť doľava smerom na Vodárenskú ulicu, poriadne sa načakajú. Vodiči totiž musia dať prednosť všetkým autám, ktoré prichádzajú. Neraz sa takto vytvorí v jednom smere kilometrová kolóna, pričom nemusí byť ani čas rannej či poobednej špičky.
Mesto nahnevaných vodičov upokojuje a sľubuje zmenu. Hoci ale plány na prestavbu avizuje už od roku 2006, situácia je doteraz po starom. Pôvodne sa uvažovalo o semaforoch, nakoniec má problém vyriešiť kruhový objazd. S výstavbou sa malo začať počas tohto leta, no nakoniec k tomu nedošlo.
Problémová križovatka pri Crow aréne sa budúci rok zmení na kruhovú.
„Premena križovatky pri Crow aréne na kruhový objazd je našou dlhodobou prioritou, ktorou chceme zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky v tejto lokalite. Cieľom je zlepšenie dopravnej priepustnosti tejto križovatky tak, aby bolo v zmysle technických noriem vhodné aj o niekoľko rokov, keď predpokladáme ďalšie zahustenie dopravy v tejto lokalite,“ odpovedal hovorca magistrátu Dušan Tokarčík. Dodal, že súčasné vedenie mesta už podniklo viaceré dôležité kroky, aby sa doslova z bodu nula mohlo začať s prestavbou tejto križovatky.
Pozemky už nie sú brzdou
Dlhé roky brzdili výstavbu „kruháča“ nevysporiadané pozemky. „Po zložitých rokovaniach sa nám podarilo získať všetky potrebné pozemky od ich predchádzajúcich majiteľov, aby sme vôbec mohli stavať. Spomínané územie je majetkoprávne vysporiadané a projekt má vydané aj územné rozhodnutie. Veľmi radi by sme dodržali sľub, ktorý sme minulý rok dali verejnosti, avšak pred podaním žiadosti o stavebné povolenie sme okrem vypracovania dopravno-kapacitného posúdenia museli splniť viaceré požiadavky a pripomienky Okresného úradu v Košiciach a ďalších dotknutých subjektov. Tie sa týkali najmä riešenia komunikácií pre chodcov a cyklistov, určenia hlavných, resp. vedľajších ciest, čo spôsobilo zdržanie celého projektu,“ upresnil hovorca.
Podľa neho spomínaný proces neplánovane trval až dva roky (apríl 2021 – apríl 2023), medzitým sa od začiatku tohto roka zmenili viaceré predpisy v tejto oblasti a technické normy a zosúladenie s ich novým znením sme takisto museli zapracovať do projektu.
Čítajte viac Zákopy ako na fronte. Kopáči pri Prešove likvidujú kilometre káblov z bývalého tajného projektu„Zároveň sme až začiatkom júla obdržali od Krajského dopravného inšpektorátu súhlas pre prepracovaný návrh dopravného značenia na tejto križovatke. V súčasnosti sa kompletizuje projektová dokumentácia a aktualizujeme aj vyjadrenia správcov inžinierskych sietí. Počas jesene chceme požiadať o stavebné povolenie a začať s prípravou verejného obstarávania na zhotoviteľa,“ dodal Tokarčík s tým, že ak všetko dobre pôjde, v budúcom roku by sa mohlo začať výstavbou okružnej križovatky.
Vzhľadom na obmedzené možnosti rozpočtu bude zároveň magistrát hľadať aj ďalšie možnosti financovania. „U predstaviteľov štátnych orgánov opakovane preverujeme možnosti, či by sa mesto Košice nemohlo pri tomto projekte uchádzať o eurofondy v rámci pripravovaných výziev určených aj na rekonštrukciu a zvýšenie bezpečnosti ciest tejto kategórie,“ uzavrel Tokarčík.
Pomôže nová štvrť
Keďže zhruba pred rokom v septembri odsúhlasilo košické mestské zastupiteľstvo zmenu územného plánu mesta, ktorá počíta pri rekreačnej lokalite Anička medzi parkom a Kostolianskou cestou s pomerne veľkou výstavbou, je výstavba kruhového objazdu na spomínanej križovatke nevyhnutnosťou.
Na Aničke má vyrásť nová štvrť s niekoľkými tisíckami obyvateľov. Súčasťou novej obytnej zóny má byť aj nová komunikácia, ktorá má odbremeniť Kostoliansku cestu. Na druhej strane je zatiaľ otázne, kedy sa tak stane, keďže pozemky na spomínanom území majú stovky vlastníkov.