Fio bankaFio banka

Električiek sa nedočkáte, hlavnú tepnu Bratislavy rozkopali. Ako sa dostať do centra zo Zlatých pieskov?

Ospravedlňujeme sa za dočasné obmedzenie – s takýmto upozorneniami sa od štvrtka minulého týždňa stretávajú cestujúci na Vajnorskej ulici v Bratislave. V úseku od Zlatých pieskov po Tomášikovu ulicu začali opravovať električkovú radiálu a jazdí tam náhradná MHD. Kým v prvý deň opráv sa viac oplatilo ísť pre zhustenú dopravu po vlastných, v piatok aj v pondelok sa žiadna senzácia nekonala a doprava bola v rannej aj popoludňajšej špičke pomerne plynulá.

10.10.2023 06:00
debata (14)
Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici vo štvrtok 5. októbra
Video
Zdroj: TV Pravda
Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici
Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici
+5Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici

Zastávky na električkovej trati smerom od jazera Kuchajda až po Zlaté piesky zívajú prázdnotou, cestujúci sa tam od štvrtka 5. októbra nasledujúce dva mesiace žiadnej električky ani nedočkajú. V úseku sa začala rekonštrukcia Vajnorskej radiály. Trať obsadili pracovníci a ťažké stroje. Po celej dĺžke sú osadené zátarasy alebo značky, ktoré upozorňujú na obmedzenia.

Električku nahradila X4

Na zastávke Zlaté piesky, kde sa nachádza aj obratisko električiek, sme vo štvrtok aj v piatok ráno stretli informátorov. Cestujúcich, ktorí tam chceli prestúpiť z áut alebo prímestskej autobusovej dopravy na električku číslo 4 usmerňovali na náhradnú autobusovú dopravu.

„Linka X4 premáva v úseku Stn. Nové Mesto – Zlaté piesky v rovnako hustých intervaloch ako premávala linka 4. Cestovné poriadky sú zriadené tak, aby na seba linka 4 a X4 v prestupnom uzle nadväzovali,“ priblížil pre Pravdu vedúci odboru marketingu a komunikácie Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Chlebovec. Posilnená je zároveň autobusová linka číslo 53, mierne upravili aj trasu linky číslo 57.

Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici Foto: Ivan Majerský
Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici

V úvodný deň veľkej rekonštrukcie náhradné spoje nabrali meškanie a na Vajnorskej bola doprava zhustená oveľa viac ako v iné pracovné dni. Cesta zo Zlatých pieskov po zastávku Magnetová, ktorá by mala bežne trvať približne šesť minút, sa natiahla na polhodinu. V náhradnom autobuse, kde na obmedzenia upozorňovali aj obrazovky s grafikonom, bolo cítiť medzi cestujúcimi nervozitu. Niektorí sa rozhodli z X4 vystúpiť a zamieriť k zastávke Kuchajda, odkiaľ už električky jazdia, peši, čo sa napokon ukázalo ako rýchlejší spôsob prepravy.

Rekonštrukcia Vajnorskej električkovej radiály v piatok 6. októbra
Video
Zdroj: TV Pravda

„Pre rekonštrukciu električkovej trate na Vajnorskej som meškal za klientom. Ak by som vedel, že sa doprava takto skomplikuje, vyberiem sa po Rožňavskej ulici alebo po obchvate,“ uviedol pre Pravdu o štvrtkovej skúsenosti s dopravou Roman, ktorý dochádza do Bratislavy z Ivanky pri Dunaji.

Dopravné komplikácie očakával vo štvrtok ráno aj dopravný podnik. „Smerom do centra sa v ranných hodinách tvorili kolóny a zdržanie sa pohybovalo na úrovni 20 minút, čo zasiahlo aj náhradnú autobusovú linku X4. Dopravný dispečing preto operatívne nasadil do premávky na náhradnú linku záložné vozidlo, aby bolo možné dodržať cestovný poriadok,“ potvrdil Chlebovec s tým, že po rozplynutí hustej premávky sa počas dňa výraznejšie kolóny netvorili.

Rekonštrukcia Vajnorskej električkovej radiály v pondelok 9. októbra
Video
Zdroj: TV Pravda

Ako sa dopraviť do centra?

Cestu zo Zlatých pieskov sme absolvovali aj v piatok. Už na pohľad bolo zrejmé, že doprava bola ráno pred víkendom v porovnaní so štvrtkom plynulá. MHD s označením X4 prišla včas. Podráždenosť cestujúcich vystriedalo počudovanie nad tým, prečo sa s opravami nezačalo skôr a prečo pracovníkov nie je na trati viac.

Ako pre Pravdu povedal informátor Matej , ktorý navigoval ľudí asi od šiestej hodiny rána, zväčša sa zaujímali, prečo električky nejazdia, aký spoj ich nahradil a akú majú možnosť dopravy do centra. Autobus X4 nie je jediný spôsob, ako sa dostať z okrajovej časti. Možností je viacero. Cestujúci sa môžu zviesť po zastávku Kuchajda, odkiaľ už „štvorka“ premáva, aj inými spojmi MHD, ktoré zastavujú na zastávke Zlaté piesky. Využiť môžu aj spoje prímestskej autobusovej dopravy.

Linka 4 je skrátená po Stn. Nové Mesto. V úseku...
Vajnorská električková radiála prechádza...
+21Vajnorská električková radiála prechádza...

Otestovať náhradnú dopravu sme sa vybrali v popoludňajšej špičke. Z električky sme vystúpili na zastávke Stn. Nové Mesto a o 15:55 nastúpili do X4. S otázkami sa cestujúci obracajú aj na šoférov. Prvé zdržanie sme nabrali na križovatke Tomášikova – Vajnorská, odkiaľ je doprava v smere na Zlaté piesky zúžená na jeden jazdný pruh. Úsek na úrovni Depo Jurajov dvor sme obišli poza reštauráciu s rýchlym občerstvením a cestou sme zastavili ešte dvakrát, keď nás na križovatke zabrzdila červená na semafore a raz sme zastavili na priechode pre chodcov. V opačnom smere sme míňali poloprázdny autobus X4.

Do cieľa na Zlatých pieskoch sme prišli za 11,5 minúty, za ideálnych okolností by cesta mala trvať osem minút. Za rovnaký čas sme sa prešli úsek aj v opačnom smere, najviac nás zdržal semafor tesne pred odbočkou k železničnej stanici Nové Mesto.

Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici Foto: Ivan Majerský
Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici Oprava električkovej trate na Vajnorskej ulici

Hoci by sa dalo očakávať, že sa štvrtkový scenár zopakuje, situácia bola iná aj v pondelok ráno. „Vodiči osobných áut sa oboznámili s dopravným značením, prípadne sa rekonštruovanému úseku vyhli. Premávka bola počas piatku a víkendu úplne plynulá, v pondelok (dnes) ráno boli v oblasti meškania len na úrovni 5 až 10 minút, čo zodpovedá stavu pred začatím projektu opravy a modernizácie trate a zastávok,“ uviedol Chlebovec.

V pondelok ráno sme stretli na zastávke Stanica Nové Mesto dopravný dispečing, ktorý dohliadla na plynulosť dopravy. Viditeľní sú viackrát počas dňa na mieste prestupného uzla Stn. Nové Mesto, kde zastavuje električková linka 4 a náhradná autobusová linka X4 a tiež na konečnej zastávke Zlaté piesky.

Vajnorská radiála spája Trnavské mýto s priemyselnou zónou v Novom Meste a rekreačnou oblasťou Zlaté piesky. Jej oprava bola primátora Bratislavy Matúša Valla už nevyhnutá a nebolo možné ju odkladať. Za posledné tri dekády trať prešla len jednou úsekovou opravou v roku 1993 a jej stav bol dlhodobo nevyhovujúci. Mesto odhaduje, že obmedzenia pre cestujúcich potrvajú do decembra tohto roka a celková stavba bude trvať do júna 2024.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 14 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Bratislava #rekonštrukcia #električky #MHD Bratislava