Cestujúci čakajúci na autobusy, ktoré nakoniec neprišli, išli „do vývrtky“. Mnohé spoje v Prešovskom kraji počas januára, aj v prvé februárové dni, jednoducho nechodili. „Prečo zase nešiel autobus Vyšné Hágy – Poprad? Ako sa ľudia majú dostať domov?“ pýtala sa nahnevaná Mariana. „Už je to neúnosné. Neraz nám nešiel spoj na Vyšné Hágy a neustále tam autobus vynecháva alebo mešká aj dvadsať minút,“ doplnila.
„Kľúčové spoje ráno nejdú, ale tie pred obedom, čo chodia prázdne, idú furt. No ale nehľadajme logiku tam, kde nie je,“ kritizoval nepríjemnú situáciu aj Marián.
Odišlo 24 šoférov
Prešovský samosprávny kraj potvrdil, že ako príslušný správny orgán nad pravidelnou autobusovou dopravou zaznamenal mimoriadne výpadky spojov. Preto u dopravcu vykonal odborný dozor. Predmetom kontroly bolo dodržiavanie prevádzkovej povinnosti na viacerých spojoch. Zistili sa nedostatky, pričom dopravcovi bolo okamžite nariadené odstrániť ich a predložiť o tom správu, k čomu následne aj došlo.
„Okrem iného v nej uvádza dôvody problémov, kedy vlani v decembri ukončilo pracovný pomer 24 vodičov. Tí odišli do dôchodku, aj predčasného, po odpracovaní štyridsať rokov. Uvedený počet sa nepodarilo okamžite nahradiť a zo strany dopravcu došlo k nevykonaným spojom,“ uviedla hovorkyňa župy Daša Jeleňová.
Zdôraznila, že za vzniknutú situáciu nesie plnú zodpovednosť dopravca, ktorý je povinný prevádzkovať pravidelnú dopravu v súlade s platnými cestovnými poriadkami. Svojím konaním sa však dopustil správneho deliktu. Kraj preto intenzívne pracuje na príprave podkladov, na základe ktorých bude voči dopravcovi začaté správne konanie vo veci uloženia pokuty za zistený správny delikt.
Čítajte aj Mimoriadna situácia pod Strečnom: Geologický prieskum potvrdil obavy, na cestu môžu spadnúť aj 150 cm skalyO veci sa rozhodne do tridsiatich dní od začatia konania. „Vo zvlášť zložitých prípadoch sa rozhodne najneskôr do šesťdesiat dní. Ak nemožno vzhľadom na povahu veci rozhodnúť ani v tejto lehote, môže ju primerane predĺžiť odvolací orgán,“ objasnila hovorkyňa. Podčiarkla, že stabilný a spoľahlivý systém verejnej dopravy považuje župa, ktorá na jeho prevádzku vynakladá ročne viac ako 30 miliónov eur, za absolútnu samozrejmosť.
„Z toho dôvodu je pre PSK neakceptovateľný stav, kedy prevádzka spojov nie je garantovaná a cestujúci nemá istou, či sa môže spoľahnúť na informácie z vyhľadávačov dopravných spojení a vývesiek na autobusových zastávkach,“ pokračovala. Dodala, že podľa aktuálnych informácií od dopravcu boli problémy s dodržiavaním jeho prepravnej povinnosti vyriešené od 3. februára. Momentálne svoje povinnosti plne dodržiava a spoje vypravuje v súlade s platnými cestovnými poriadkami, čím je opätovne zabezpečené bezproblémové cestovanie do práce či škôl.
Predseda Regionálneho združenia tatranských a podtatranských obcí Štefan Bieľak Pravde priblížil, že denne sa ľudia nedočkali tridsiatich až štyridsiatich spojov. „Niekedy viac, inokedy menej,“ hovorí. „Týkalo sa to celého regiónu. Presný zoznam v jednotlivých dňoch je uverejnený na stránke SAD Poprad,“ uviedol.
Nová generácia to nezvláda
S otázkami sme sa obrátili aj priamo na dopravcu, ten však nereagoval. Zo zdroja blízkeho spoločnosti, ktorý si neželá byť menovaný, sme sa ale dozvedeli, že šoférov je relatívne dostatok.
„Problém je s ich zaraďovaním na linky a spoje. Časť z nich naozaj išla na PN a tým pádom mohlo vzniknúť to, že dispečer nedokázal vyskladať, s tým zostávajúcim počtom šoférov, takú množinu ich zaradenia, aby vykryli čo najviac spojov,“ povedal nám človek z prostredia dopravcu.
V ostatných dvoch rokoch vraj popradská SAD-ka robila intenzívne personálne nábory. „V januári bolo pripravených osem nových vodičov. Ani tento počet zrejme nedokázal nahradiť výpadky súvisiace s chorobnosťou či predčasnými odchodmi do dôchodku. S tým má ale problém každá dopravná firma,“ podčiarkol náš zdroj. Zároveň pripomenul, že šoférov je na trhu práce žalostne málo.
Čítajte aj Vo Zvolene kúpite byty aj za tisíc eur. Mesto sa zbavuje majetku, kde je však háčik?„Stáva sa dokonca, že napriek usilovnej spolupráci s úradmi práce, školami a ostatnými inštitúciami, cez ktoré si chcú firmy potrebných zamestnancov predpripraviť, sa tento problém nevyrieši,“ pokračoval náš zdroj. Nová generácia vraj začína byť svojím prístupom k práci úplne iná ako pôvodní vodiči.
„Nové posily nastúpia, no neraz to po týždni či mesiaci jednoducho vzdajú. Z čerstvo prijatých sa takto zachová asi tridsať percent,“ podotkol. Tvrdí, že viacerí mladí nezvládajú množstvo úkonov, ktoré musia robiť. Vzápätí spomenul, čo všetko zahŕňa ich prácu.
„Starostlivosť o vozidlo, vydávať správne cestovné lístky, dbať na spotrebu nafty počas jazdy, dodržiavať cestovný poriadok na linkách a dojazd na zastávky,“ vymenoval niektoré z povinností vodičov. „Okrem toho je stále náročnejšia a horšia premávka. Preto neraz uprednostnia pokojnejšie zamestnanie, aj keď možno s nižším zárobkom,“ doplnil zdroj.