Viac ako sedemsto metrov dlhý strategický most pri Zvolene začali opravovať druhú májovú sobotu. Celková investícia do jeho obnovy predstavuje 3,75 milióna eur. Odbor komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) uviedol, že ide o jednu z najväčších tohtoročných investícií putujúcich do skvalitnenia mostov. Zároveň upozornil, že na dotknutom úseku je nevyhnutné rátať so zdržaniami počas dopravných špičiek – napriek skutočnosti, že práce budú prebiehať v dvoch etapách a pri maximálnom možnom zachovaní dopravy.
My sme si tento úsek vyskúšali v doobedňajších hodinách, takže tomu najväčšiemu „masakru“ sme sa vyhli. Kolónou v smere na Lučenec sme prešli pomerne plynulo, pričom sme zaznamenali možno päťminútové zdržanie. Horšie to bolo v opačnom smere, kde sme „uviazli“ zhruba na pätnásť minút. Viacerí, ktorí tadiaľ prechádzali v iných časoch ako my, tam ale „trčali“ podstatne dlhšie.
„V smere od Krupiny je zdržanie viac ako pol hodiny,“ sťažovala sa Júlia. Podobnú skúsenosť mali mnohí. „Komplet celé je to upchaté. Trištvrte hodinu som išiel do Zvolena. Lieskovská križovatka je len pre silné nátury. Autá stoja v kolónach od Zvolena, Slatiny aj z Lieskovca,“ zhodnotil Daniel. Niektorí dokonca ľutovali, že namiesto auta nešli do mesta na bicykli. „Kolóny neskutočné. Bude to zaujímavé obdobie,“ komentovali miestni.
Semafory aj regulovčíci
Ak by k plánovanej rekonštrukcii nedošlo, bolo by len otázkou času, kedy by jeden z najdôležitejších mostov v regióne museli úplne odstaviť.
„Z dôvodu minimalizovania dopravných obmedzení budú práce prebiehať pri zachovaní vždy jedného prejazdného pruhu. V časoch rannej a podvečernej špičky bude doprava usmerňovaná vďaka regulovčíkom priamo na mieste,“ vysvetlila NDS. „V ostatnom čase bude doprava riadená prostredníctvom svetelnej signalizácie. Dĺžka trvania červenej a zelenej bude upravovaná na základe aktuálnej situácie,“ objasnila s tým, že finalizovanie prác predpokladajú koncom októbra.
Diaľničiari pripomínajú, že most prejde komplexnou obnovou prvýkrát od jeho postavenia. Technický stav už bol nevyhovujúci – prejavovalo sa to trhlinami a nerovnosťami na vozovke. Najdôležitejšiu úlohu však predstavuje výmena starej izolácie, cez ktorú preniká voda a degraduje samotnú nosnú konštrukciu.
V rámci búracích prác odstránia pôvodné zvodidlá, zábradlia, protidotykovú ochranu nad železničnou traťou, rímsy, odvodňovače a vozovkové vrstvy. Obnaží sa horný povrch nosnej konštrukcie a odstráni pôvodná izolácie v celej dĺžke mosta.
Čítajte aj Vodič s doživotným zákazom sadol za volant opitý. Ďalší so štyrmi promile brázdil BernolákovoNásledné práce budú pozostávať zo sanácie pohľadových plôch z dolnej strany nosnej konštrukcie v mieste mostných záverov, z vyčistenia vnútorných priestorov mosta a kompletnej výmeny odvodnenia. Osadia sa nové rímsy, tiež zvodidlá a protidotyková ochrana nad železničnou traťou, položia sa nové asfaltové vrstvy vozovky vrátane celoplošnej izolácie a pribudne aj nové revízne schodisko.
Pre zníženie nevyhnutného zdržania počas opravy sú navrhnuté, výlučne pre osobné automobily, alternatívne trasy. Od Budče na Lučenec či Krupinu môžu vodiči využiť cestu I/66 pri Veľkej Stráži, odtiaľ prejsť na cesty III/2453 a III/2452, ktoré vedú cez mesto. Tadiaľ môžu ísť aj šoféri smerujúci od Banskej Bystrice do Lučenca.
Náročná organizácia
Trpezlivosťou sa musia obrniť aj vodiči cestujúci na Horehronie. NDS už totiž odštartovala prvú etapu výstavby trojkilometrového úseku rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča. V uplynulých dňoch začali vytyčovať stavenisko, pričom na prvotných prácach sa má podieľať zhruba stovka ľudí.
Čítajte aj Nepozornosť vodiča kamióna spôsobila na D1 nehodu troch vozidiel, výška škody je obrovská„Pred výstavbou je potrebné zamerať inžinierske siete, zriadiť prístupy a lokálne vstupy na stavenisko. Nasledovať bude archeologický a pyrotechnický prieskum, odhumusovanie, preložky vodovodov, plynovodov a vedení elektrického napätia,“ ozrejmili diaľničiari. Zdôraznili, že výstavba bude náročná na organizáciu dopravy, lebo v trase aktuálnej cesty prvej triedy I/66 sa bude stavať ďalší úsek R1 a cesta I/66 sa preloží a doprava bude pokračovať v novej trase.
Stavba R1 zahŕňa dvanásť mostov a mimoúrovňovú križovatku Šalková, pričom sa premiestni takmer 880-tisíc kubíkov materiálu na zrealizovanie násypov. Stavba v hodnote 87 miliónov eur bude financovaná zo štátneho rozpočtu.