Zaplavia naše mestá autá v štýle prvej republiky? Retro tátoše začnú už čoskoro vyrábať vo Fiľakove

Desiatky ľudí získajú prácu v novopostavenej priemyselnej hale, v ktorej začnú produkovať mestský automobil v dizajne tridsiatych rokov minulého storočia. Výrobu plánujú spustiť v priebehu júla.

23.05.2024 06:00
debata (7)

Investorom, ktorý sa v krátkom čase nasťahuje do fiľakovského areálu novej fabriky „vyrastenej“ v zbúranej časti bývalého Kovosmaltu, je spoločnosť Patak Motors. Výberový proces mali „pod palcom“ mesto s Banskobystrickou župou. So svojím start-upom uspela spomínaná firma, ktorá zaujala sériovou výrobou áut v štýle 30. rokov.

Fiľakovo priemyselná hala
Video
Zdroj: TV Pravda

„Sme tesne po vyhodnotení a verím, že v horizonte najbližších týždňov bude mať už táto spoločnosť svoje technológie nasťahované v novej hale,“ povedal predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter. Pripomenul, že projekt novopostavenej priemyselnej haly, ktorý bol takmer odsúdený na zánik, prinesie do regiónu s vysokou nezamestnanosťou desiatky nových pracovných miest.

Autá v štýle 30. rokov by mali začať vyrábať vo...
Autá v štýle 30. rokov by mali začať vyrábať vo...
+3Autá v štýle 30. rokov by mali začať vyrábať vo...

„V ťažkých časoch, ktoré nastali pre samosprávy po pandémii, vypuknutí vojny na Ukrajine, v období sprevádzanom obrovskou infláciou, skokovým zdražením stavebných materiálov a prác, to bol práve kraj, ktorý do tohto projektu vstúpil,“ upozornil Lunter. Objasnil, že spolu so župným zastupiteľstvom ho podporili sumou 400-tisíc eur. „Ďakujem, že sme sa nevydali cestou, ako niektorí vtedajší ministri, ktorí nad Fiľakovom zlomili palicu a povedali, že nikdy investora nenájde. Opak je pravdou – spoločne sa to podarilo,“ doplnil.

Patak Rodster Čítajte viac Dvojmiestny Patak Rodster - úžasná slovenská retro-hračka ide do výroby

Oplatí sa byť optimistom

Malá fabrika vznikla na ploche tisíc štvorcových metrov. Ďalších šesťsto metrov zahŕňa administratíva, čistička či trafostanica. Vedenie mesta získalo na tento zámer dotáciu v rámci programu Interreg, pričom odhad celkových nákladov bol, podľa pôvodných štúdií, vyčíslený na 2,3 milióna eur. Neskôr projekt museli zúžiť na polovicu, lebo s energetickou krízou prišli problémy s nárastom prepočtov. Konečná suma sa vyšplhala na zhruba štyri milióny. Rozdiel preto vykryli z mestského úveru a spomínaným „balíkom“ od župy, ktorá prispela ako spoluinvestor.

Primátor Fiľakova Attila Agócs je rád, že po všetkých peripetiách sa to podarilo dotiahnuť do úspešného konca. „Do areálu bývalého Kovosmaltu prichádza investor, ktorý tu vytvorí minimálne 36 pracovných miest na najmenej päť rokov, s možnosťou predĺženia na ďalších päť rokov,“ potvrdil. Ozrejmil, že prichádzajúca firma si prenajala celú halu aj so zázemím – čiže s prístupovou cestou, parkoviskami, nakladacími rampami, čističkou odpadových vôd.

kolóna, Zvolen Čítajte aj Dlhé kolóny vo Zvolene sú pre šoférov skúškou nervov. Oprava mosta tam potrvá do októbra

Agócs zdôraznil, že na odstránení urbanistickej jazvy po bývalom výrobnom podniku a vytvorení nových pracovných miest bojovali viac ako šesť rokov. „Museli sme prekonať nesmierne množstvo prekážok. Veľa ľudí nás od tohto zámeru odhováralo, ale nevzdali sme sa a všetci skeptici majú potvrdený opak. Stálo za to byť celé tie roky optimistom,“ podotkol. S výstavbou haly sa podľa neho naozaj natrápili.

„Časy neistoty, či sa nám to vôbec podarí postaviť, sme ale prekonali. Teší ma, že sa tam začne vyrábať atraktívny produkt a vzniknú tiež zaujímavé pracovné miesta. Určite budeme hľadať aj ďalšie možnosti rozvoja toho celého areálu,“ povedal primátor.

„Sú tam ešte ďalšie objekty a plocha na skoro okamžité dobudovanie ďalšej tisícmetrovej haly, na ktorú máme nielen výkresy, ale aj povolenia. Takže dá sa v tom projekte pokračovať. Počkáme si na spustenie tej výroby a potom môžeme spoločne rozmýšľať, ako ten celý areál rozvíjať ďalej,“ uzavrel.

V džentlmenskom štýle

Andrej Hulala zo spoločnosti Patak Motors uviedol, že výrobu vo Fiľakove plánujú spustiť po dokončení inštalácie technológie, ktorá v súčasnosti prebieha v priestoroch tamojšej haly. Malo by k tomu dôjsť počas júla. Vysvetlil, že nápad produkovať autá v retro štýle vznikol s cieľom premeniť nudné každodenné povinnosti, ako je dochádzanie do práce, nakupovanie či vozenie detí do školy.

Rooseveltova nemocnica, Banská Bystrica Čítajte aj Supermoderná nemocnica za stovky miliónov eur sa začne v Banskej Bystrici stavať už o pár dní

„Inšpiráciou pre vývoj boli klasické autá v džentlmenskom štýle, ktoré v súčasnosti na európskych cestách chýbajú. Rodster je preto navrhnutý ako praktické malé vozidlo s perfektnými jazdnými vlastnosťami, komfortným parkovaním a nabíjaním, a to všetko v spojení s nadčasovým retro dizajnom,“ priblížil.

Cieľovou skupinou sú podľa neho obyvatelia miest, ktorí hľadajú efektívny, ekologický a zábavný spôsob dopravy. „Rodster je ideálny pre tých, ktorí chcú uniknúť preplneným mestským uliciam a zároveň si užívať komfort a štýl,“ poznamenal. Spresnil, že v súčasnosti boli vyrobené dva prototypy Rodsteru, ktoré slúžia na rôzne účely – napríklad testovacie jazdy pre klientov, prezentácie a testovanie v reálnych podmienkach.

Aktuálne firma zamestnáva viac ako dvadsať ľudí, pričom tento počet sa bude vďaka rozvoju výroby vo Fiľakove postupne zvyšovať. Na začiatku prijmú do tamojšej výroby šestnásť zamestnancov a neskôr začnú pribúdať, podľa nárastu výroby, ďalší. „V súčasnosti sme v procese náboru zamestnancov na pozície do skladu, výroby, montáže a vývoja,“ dodal Hulala.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba