Súčasné dopravné riešenie vo zvolenskej časti Rákoš, v blízkosti bývalého nákupného centra Hypernova, nahradí moderná turbo-okružná križovatka za približne 1,5 milióna eur. Doprava v tejto časti mesta sa tak významne zrýchli. Práce sa už rozbehli – Banskobystrická župa odovzdala stavenisko zhotoviteľovi, ktorým je, na základe výsledkov verejného obstarávania, spoločnosť Doprastav.
Na túto stavbu má župa vo svojom rozpočte alokovaných 900-tisíc eur. Zvyšné zdroje plánuje pokryť z prostriedkov v rámci projektov Integrovanej územnej stratégie. Podľa zmluvy má zhotoviteľ na dokončenie diela dvanásť mesiacov, no hotové by vraj mohlo byť ešte pred zimou.
Koniec komplikáciám
Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter pripomína, že na takéto riešenie čakali nielen Zvolenčania, ale aj ľudia z celého širokého regiónu. „Končia sa roky komplikácií, ktoré spôsobili faktory mimo náš dosah – najmä náročné a zdĺhavé vysporiadanie pozemkov a získanie stavebného povolenia. Paralelne s tým aj útoky na krajský rozpočet z posledných rokov,“ povedal.
Krajský vicežupan a zároveň parlamentný poslanec Roman Malatinec zhodnotil, že nová okružná križovatka bude mať regionálny význam. „Doprava sa zjednoduší aj pre ľudí z Podpoľania – mnohí tadiaľto denne dochádzajú do Banskej Bystrice. Som veľmi rád, že sa nám toto dielo podarilo spustiť,“ uviedol.
Ďalší podpredseda BBSK Ján Beljak priblížil, že stavebné riešenie, ktoré projektant navrhol vo forme turbo-okružnej križovatky, prinesie v nasledujúcich desaťročiach plynulé prechádzanie dotknutým úsekom.
Čítajte aj Eurokampaň očami marketérov: Krvavá vlajka, strašenie vojakmi a atentát, ktorý strany skúšali využiť„Ako obyvateľa Zvolena Rákoš ma teší aj to, že samotná stavba nerieši len automobilovú dopravu, ale celý priestor – cyklotrasu, chodníky, osvetlenie a priechody pre chodcov. Toto miesto sa tak po dokončení stane bezpečným a komfortnejším pre všetkých účastníkov cestnej premávky,“ vysvetlil Beljak.
Skúška trpezlivosti
Zvolenský primátor Vladimír Maňka zdôraznil, že mnohé roky úsilia pri výkupe súkromných pozemkov, získavaní povolení, hľadaní zdrojov financovania a napokon aj výber dodávateľa sú vo finálnej fáze.
„Konečne prišiel rad na stavbárov a ich stroje. Samozrejme, vnímam aj obavy Zvolenčanov z aktuálnej dopravnej situácie. Presmerovanie dopravy súvisiace s výstavbou kruhového objazdu aj s rekonštrukciou mosta pod Pustým hradom bude náročnou skúškou trpezlivosti pre nás všetkých,“ poznamenal Maňka. „Odmenou nám bude plynulá a bezpečná doprava tam, kde sa ešte pred pár dňami tvorili dlhé kolóny a hrozili tragické nehody,“ povedal. Spomenul pritom, že spoločnosť Doprastav má povinnosť dokončiť dielo do roka.
Čítajte aj Záhadný objav v žiarskom kaštieli: V pracovni nebohého kastelána našli artefakty, prípad vyšetruje polícia„Z vyjadrení jej predstaviteľov je ale zrejmé, že urobia všetko pre to, aby to stihli do jesene. Majú moju dôveru,“ podotkol primátor. Vzápätí ozrejmil, prečo to tak je. „Keď pred jedenástimi rokmi rekonštruovali most v tejto časti mesta, práce odhadované na dvanásť mesiacov zvládli uskutočniť v priebehu pol roka. Aj preto verím, že už na jeseň budeme môcť využívať jednu z najdôležitejších dopravných stavieb v našom meste,“ uzavrel.
„Ak všetko pôjde dobre, verím, že na jeseň sa tu stretneme pri strihaní pásky,“ potvrdil zástupca spoločnosti Doprastav Juraj Naňo. Dodal, že počas výstavby križovatky robotníci vykopú a premiestnia 4 500 kubických metrov zeminy, musia preložiť stovky metrov káblov či položiť dva kilometre obrubníkov. Aktuálne je hlavný ťah v smere od Sliača do Zvolena, kvôli stavebným prácam, úplne uzavretý.
Zaujímavosti o stavbe
Moderný kruhový objazd rieši okrem automobilovej dopravy aj chodníky, priechody pre chodcov, autobusové zastávky či osvetlenie
Križovatka „západného typu“ bude dvojpruhová, čo výrazne zvýši jej priechodnosť
V súčasnosti ňou denne prechádza zhruba 30-tisíc áut
Za najnáročnejšiu považujú stavbári prekládku inžinierskych sietí a vysokonapäťového kábla
Odkopať musia 4,5 tisíc kubíkov zeminy, polovica zostane na mieste vo forme zásypov či násypov
Vybudujú 2-tisíc metrov obrubníkov
Investícia predstavuje 1,5 milióna eur, z rozpočtu kraja na to pôjde 950-tisíc eur a zvyšok z eurofondov