Podľa ministra životného prostredia Tomáša Tarabu (nominant SNS) ide o najväčšiu slovenskú priehradu, ktorá má nielen národohospodársky, ale aj ekologický význam. „Garantujem, že ochrana toho najhodnotnejšieho, čo na Slovensku máme – vody, je pre mňa absolútnou prioritou. Chcem, aby si na prvom mieste plnili zákonnú úlohu na to určené štátne firmy a mali na to aj peniaze,“ ubezpečil.
Taraba zdôraznil, že realizované opatrenia zvýšia efektivitu a spoľahlivosť vodnej stavby pri povodniach. Zabezpečia tiež stabilné dodávky kvalitnej pitnej vody a prispejú k spoľahlivej výrobe čistej elektrickej energie z vody.
Závery technicko-bezpečnostného dohľadu ukázali, že je nevyhnutná rekonštrukcia a výmena vodiacich prvkov provizórneho hradenia, vrátane nevyhnutných úprav súvisiacich konštrukcií. Podľa generálneho riaditeľa SVP Jozefa Moravčíka budú demontáž a následnú montáž vodiacich prvkov robiť potápači pod vodnou hladinou. „Toto opatrenie je dôležité z dôvodu minimalizovať obmedzenia prevádzky a rekreácie. V tejto súvislosti pristúpime k zníženiu hladiny v nádrži pod prah klapiek na kótu 597 metrov nad morom, čo je v porovnaní s jej bežnou hladinou o dva metre menej,“ povedal Moravčík.
Riaditeľ zdôraznil, že na opravu čakali dlhých osem rokov. Zdĺhavá bola najmä akumulácia finančných zdrojov. „Súťaž bola vyhodnotená na 225-tisíc eur bez DPH,“ poznamenal.
Vodohospodári navrhli rekonštrukčné práce tak, aby mali čo najmenší vplyv na dopravu. Obmedzenia konzultovali s dotknutými samosprávami aj úradmi. Prejazd vozidiel bude čiastočne obmedzený v čase realizácie opravy, a to v časti jazdného pruhu smer Trstená – Námestovo. Druhý pruh v smere Námestovo – Trstená bude v bežnom režime.
Oravská priehrada sa rozprestiera na ploche 3347 hektárov a má najväčší objem vody, celkom 367 152 000 metrov kubických. Vodná stavba je jednou z 302 nádrží, ktoré spravuje SVP.