Ružomberok je podľa mnohých krásne mesto s možnosťou turizmu v nádhernej okolitej prírode. Viacerí však kritizujú, že v jeho centre to pôsobí zanedbane. „Pešia zóna je už staršieho dáta a veľmi ma mrzí, že najmä večer to tu je ako vymreté,“ zhodnotila Dominika, ktorá odtiaľ pochádza.
Juraj sa v Ružomberku zastavil v rámci služobnej cesty a tiež si všimol viaceré nedostatky. „Dalo by sa tu kadečo vylepšiť. Pôsobí to na mňa šedým dojmom, trochu to treba skultúrniť,“ mieni.
Svetlana je presvedčená, že ružomberská pešia zóna nie je najhoršia na Slovensku. „Ja to tu mám rada,“ podotkla. Vzápätí ale tiež „vypichla“ niekoľko negatív. „Viaceré lokality sú zarastené burinou, neupratané, mnohé nehnuteľnosti schátrané. Na opustených pozemkoch by mohli vzniknúť napríklad parkovacie miesta, ktorých je nedostatok,“ uzavrela.
Zmodernizovať chcú tri ulice
Už čoskoro by sa situácia mala zmeniť k lepšiemu. Radnica vyhlásila architektonickú súťaž s názvom „Revitalizácia pešej zóny v Ružomberku“. Cieľom je vytvoriť návrh, ktorý bude vhodný do priestoru pamiatkovej zóny a aplikovateľný aj na ďalšie priľahlé uličky v centre mesta. Výsledná vízia modernej pešej zóny má zohľadňovať historické prostredie objektov, schodísk a pasáží. Zároveň má zabezpečiť, aby bola táto časť prístupná, inkluzívna, udržateľná, flexibilná a odolná. Súťažné návrhy môžu byť predkladané do 27. novembra, pričom predpokladaný termín zverejnenia výsledkov je 10. december.
„Súťaž je určená pre autorizovaných architektov zo Slovenska aj okolitých krajín. V podmienkach sú zohľadnené požiadavky Krajského pamiatkového úradu Žilina a špecifické požiadavky v zmysle územného plánu centrálnej mestskej zóny,“ uviedol hovorca Ružomberka Vladimír Miškovčík. Ozrejmil, že predmetom súťaže je vyriešenie priestorových či prevádzkových vzťahov a väzieb v špecifických podmienkach pešej zóny.
„Tiež umiestnenie zelene, exteriérového sedenia, stojanov pre bicykle, smetných košov, vonkajšieho osvetlenia či obslužných terás,“ priblížil hovorca. Vysvetlil, že riešené územie sa týka ulíc Mostová, Podhora a Antona Bernoláka.

„Dôležitá časť návrhu vychádza z usporiadania priečneho profilu ulíc tak, aby sa vytvorili podmienky pre zatraktívnenie centra pre miestnych aj turistov. Jednou z takýchto možností je vytvorenie letných terás – sedení pozdĺž parteru pešej zóny s príjemným tienením zeleňou,“ objasnil. Pripomenul, že pešia zóna je aj miestom rôznych komunitných aktivít, ako sú napríklad vianočné trhy, pre ktoré je potrebné navrhnúť univerzálne flexibilné riešenie.
„V centrálnej zóne je prioritný peší pohyb a percepcia dynamiky mesta z perspektívy chodca, netreba však zabúdať na zabezpečenie prejazdnosti pre zásobovanie, zásah záchranných zložiek, prejazd bicyklom či na kolieskových korčuliach,“ poznamenal Miškovčík. Upozornil, že pred vybudovaním Liptovskej Mary boli ulice pešej zóny zaplavované riekami Váh a Revúca, preto sú niektoré vstupy do prevádzok vyvýšené o dva až tri stupne. „Preto nie je možné všade dosiahnuť ideálnu bezbariérovosť. Je však žiadúce sa týmto problémom zaoberať,“ tvrdí.
Majú čo doháňať
Radnica zdôraznila, že v centre mali problémy s použitím nekvalitnej betónovej dlažby, ktorá sa po čase prestala vyrábať a pri poškodení ju nebolo možné nahrádzať rovnakým typom. Ďalším „neduhom“ bola občasná potreba rekonštrukcie prípojok alebo vedení inžinierskych sietí, po ktorých sa neuviedlo podložie do pôvodného stavu – dlažby sa začali vplyvom zaťaženia prepadávať, lámať a výrazne poškodzovať.

„Mesto by v ideálnom prípade chcelo vyriešiť generálnu opravu všetkých vedení inžinierskych sietí ešte pred realizáciou nového povrchu. Navrhované riešenie by však malo umožniť aj prípadné následné opravy a malo by byť odolné z hľadiska zimnej údržby,“ hovorí Miškovčík. Pokračoval, že k úpravám je potrebné zvoliť aj vhodný mobiliár a imobiliár – stojany na bicykle, lavičky, odpadkové koše a osvetlenie tak, aby podporili atmosféru mesta. Riešiť treba aj zber separovaného odpadu pre prevádzky a byty v centre.
„Pešia zóna je prepojená pasážami s okolitou mestskou štruktúrou v horizontálnom smere. Vo vertikálnom je prepojená s ružomberskou Rotundou (návršie „Rozenberg“ s kostolmi, radnicou, námestím, alejou a pod.), ktorá je zastavaná na svojej spodnej aj hornej hrane,“ pripomenul. Medzi spodnou a hornou zástavbou je akýsi zelený prstenec záhrad obopínajúci námestie. „Z tých je však väčšina v súkromnom vlastníctve,“ podotkol hovorca.

V prípade úspešného výhercu súťaže, ktorý bude oslovený pre vypracovanie projektovej dokumentácie, rátajú v úvodnej fáze projektu s investíciou zhruba 250-tisíc eur. Odštartovanie samotných prác predpokladajú v roku 2026 až 2027. Celková suma môže podľa odhadov prekročiť 3 až 4 milióny eur. „Potrebné bude viaczdrojové financovanie. Určite plánujeme využiť aj externé zdroje,“ doplnil Miškovčík.
Ružomberský primátor Ľubomír Kubáň uviedol, že sú na začiatku cesty, ale verí, že v cieli budú mať peknú pešiu zónu, ktorú si Ružomberok zaslúži. „Je to prirodzené centrum mesta, má to byť najreprezentatívnejší priestor. V tomto smere máme čo doháňať, no chceme to zlepšiť a z historickej časti urobiť priestor, na ktorý budeme hrdí,“ povedal primátor.