Banskobystrická župa obmedzila dopravu na viacerých mostoch, jeden uzavrela. Milióny na opravy nemá

Diagnostika odhalila ďalšie mosty v katastrofálnom stave. V Banskobystrickom kraji aktuálne pristupujú k obmedzeniu premávky na šiestich, no nevylučujú, že pribudnú aj ďalšie. V rámci celého Slovenska je ich v ohrození až dvetisíc. Župan Ondrej Lunter hovorí, že ide o následok obrovského investičného dlhu, s ktorým vláda pred dvadsiatimi rokmi odovzdala mosty s cestami II. a III. triedy do majetkov samosprávnych krajov.

14.12.2024 11:00
most, Budča Foto: ,
Most za obcou Budča je v havarijnom stave – prechádzať po ňom môžu len osobné autá.
debata (1)

Krok spred dvoch dekád si teraz podľa Luntera vyberá svoju daň. Na základe výsledkov diagnostiky musí BBSK obmedziť dopravu na šiestich mostoch, ktoré má vo svojom vlastníctve. Po moste za obcou Budča, v smere na Ostrú Lúku, prechádza od minulého týždňa už len osobná doprava. Obmedzenia sa už dotýkajú aj obyvateľov Hnúšte, postupne k nim dôjde tiež v Novej Bani, Trnavej Hore a vo Vrbovciach.

Most nad železničnou traťou v Hnúšti je od utoroka úplne uzatvorený pre dopravu nad dvanásť ton. Výnimku majú autobusy a vozidlá údržby. Doprava je zúžená do jedného pruhu, striedavo ju riadia semafory.

Búranie poškodeného mosta v Banskej Bystrici
Video
Zdroj: TV Pravda

„Pracujeme na projektovej dokumentácii na podopretie mosta. Potom bude môcť byť doprava zobojsmernená, stále to však zostane neprejazdné pre vozidlá nad dvanásť ton,“ uviedol Róbert Machala, riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry Úradu BBSK. Most je podľa neho potrebné vystavať úplne nanovo. „Predpokladané náklady presahujú 840-tisíc eur,“ podotkol. Ozrejmil, že obchádzkové trasy pre kamióny povedú v smere na obce Rimavská Baňa – Lukovišitia – Teplý Vrch – Ratková, alebo Tisovec – Muráň – Ratková.

V jednom pruhu

Druhý most v Hnúšti, ktorého sa obmedzenia týkajú, vedie ponad rieku Rimava. Ten je uzavretý pre všetku dopravu. „Obchádzky sú možné po miestnych komunikáciách. Významný negatívny vplyv na dopravu nepredpokladáme,“ poznamenal Machala. Po podopretí a statických prepočtoch plánujú sperejazdnenie tohto objektu pre všetku dopravu.

Ďalšie problémové mosty sú v Novej Bani (cez Kýzový potok) a vo Vrbovciach (cez rieku Rimava). V obidvoch prípadoch je potrebné podopretie, pričom premávka funguje v jednom jazdnom pruhu. Vo Vrbovciach platí aj dodržiavanie maximálnej hmotnosti desať ton, v rámci jediného vozidla do dvadsať ton.

autobus, mhd, bratislava Čítajte aj V Bratislave opäť zdražie cestovné. Hlavné mesto reaguje na vládnu konsolidáciu

Momentálne prebiehajú rokovania, s okresným úradom a políciou, tiež v súvislosti s mostom nad železničnou traťou v katastri Trnavej Hory na trase Vrútky – Zvolen. „Bude musieť byť kompletne uzavretý – s obchádzkou možnou len po rýchlostnej ceste R1, ktorá je spoplatnená,“ upozornil Machala.

Obhliadky mostov vykonáva kraj pravidelne. Len tento rok ich prešlo podrobnou diagnostikou 27. Celkové odhadované náklady potrebné na riešenie kritického stavu na šiestich spomínaných objektoch presahujú 5 miliónov eur.

Investičný dlh

„Touto témou sme sa zaoberali aj na minulotýždňovom rokovaní Združenia samosprávnych krajov SK8. V rámci celého Slovenska hovoríme o dvetisíc mostoch, ktoré sú v stave jeden alebo dva stupne pred uzavretím,“ povedal Lunter. Po tomto stretnutí všetkých županov konštatoval, že bez toho, aby sa štát prihlásil k tomuto investičnému dlhu, ktorý pred dvadsiatimi rokmi preniesol na ich plecia, tiež bez toho, aby im dal finančné prostriedky, tento problém pre obyvateľov nevyriešia.

„Je to obrovský investičný dlh, ktorý na plecia žúp hodila vláda a tá teraz jednoducho musí uznať a hľadať systémové riešenie,“ mieni Lunter. „To, čo žiadame od tejto vlády, ale aj od každej ďalšej, je garantované financovanie samosprávnych krajov na úrovni dvoch percent HDP,“ povedal. Na rokovaní sa župani dohodli, že možnosti financovania budú hľadať aj prostredníctvom PPP projektov.

V Hnúšti jeden z mostov uzavreli pre všetku... Foto: mesto Hnúšťa
most, Hnúšťa V Hnúšti jeden z mostov uzavreli pre všetku dopravu.

„Potrebujeme plánovať, rozvíjať naše regióny a tiež predvídateľné financovanie, ktoré nám to umožní. Kým sa samosprávy nestanú pre túto a každú ďalšiu vládu prioritnou témou, nebude na Slovensku dobre,“ uzavrel Lunter.

V súvislosti s touto témou sme oslovili aj rezorty financií a dopravy. Ten reagoval, že suma na údržbu je vyčlenená podľa rozpočtových možností ministerstva. „Presúvame na ňu aj financie z rozpočtu Slovenskej správy ciest, ak ostane niečo navyše,“ uviedla hovorkyňa Petra Poláčiková. „Snažíme sa držať tento rozpočet čo najvyšší, no musíme brať do úvahy reálne možnosti v čase konsolidácie,“ poznamenala. Doplnila, že s predstaviteľmi regiónov, samozrejme, komunikujú.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Banská Bystrica #Banskobystrický kraj