Hlavné mesto hovorí o významnom dni pre najväčší dopravný projekt Bratislavy. Nasledovať budú dokončovacie práce na nástupiskách a priľahlých objektoch i povoľovacie procesy, spustenie plnej prevádzky električky je naplánované na jar 2025. Ako Vallo uviedol na tlačovom brífingu, okrem vedenia mesta a zástupcov médií sa tejto jazdy zúčastnili zástupcovia petržalských komunít, ako farár z Kostola Svätej rodiny, žiaci z petržalských škôl, zástupcovia OZ Bratislavské rožky, zástupcovia FC Petržalka a výhercovia z radov verejnosti.
„Vo výstavbe budeme pokračovať nezmeneným tempom tak, aby v jarných mesiacoch mohla byť električka odovzdaná do užívania," uviedol primátor. Po absolvovaní skúšobnej jazdy budú nasledovať práce v okolí trate, dokončenie zastávok a cyklotrasy, ako aj práce na okolitých komunikáciách. „Táto významná investícia nie je len o tom, že sa ľudia prevezú električkou po Petržalke, je aj o určitom urbanistickom dokončení Petržalky a o tom, že Petržalka dostane svoju nosnú dopravnú os," dodal Vallo.
O významnom kroku a míľniku v rámci udržateľnej a ekologickej dopravy hovorí aj predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Rybanský. „Sme radi, že spojíme najvyťaženejšie radiály, petržalskú a račiansku. Do budúcna poskytneme dopravnú obslužnosť celej mestskej časti,“ poznamenal Rybanský s tým, že nová trať zabezpečí ľuďom cestu z konca Petržalky do mesta za pár minút.
Podľa primátora proces výstavby skomplikovalo viacero nepredvídateľných udalostí, ako napríklad nález environmentálnej záťaže či vojenskej munície pri výkopových prácach, ale aj nečakané rozmery a váha protitankovej steny, ktorá stála na trase električkovej trate a ktorú museli premiestniť. Nezanedbateľný vplyv na proces a rýchlosť výstavby mal podľa Valla aj konflikt na Ukrajine, ktorý priniesol zvýšenie cien stavebných materiálov.
„Protitanková stena je bezpečne presunutá, koľaje sú položené na celej dĺžke trate, rozchodník sa už zelená na ploche viac ako 5-tisíc metrov štvorcových, trakčné vedenie sa vinie nad traťou a máme za sebou úspešne už aj zaťažovaciu skúšku mosta pri Kostole Svätej rodiny," uviedol magistrát na sociálnej sieti pred prvou skúšobnou jazdou električky, ktorá smerovala od zastávky Jungmanova po Janíkov dvor a späť.
Vyše 2 200 stromov
Osadených bolo doteraz 233 trakčných stožiarov, naťahaných 62 kilometrov napájacích káblov a 10,5 kilometra trolejového vedenia. Položených bolo osem kilometrov koľají a na dosky pod ne použili 455 ton oceľovej výstuže a 12 800 metrov kubických betónu.
Dôraz kladie hlavné mesto aj na zeleň. Okrem viac ako 22 000 metrov štvorcových zeleného rozchodníka, ktorý pokryje celú trať s výnimkou priecestí a mostov, pribudne v blízkosti trate 1512 vzrastlých stromov a viac ako 7000 metrov štvorcových kríkov. Ďalších 725 stromov a vyše 4000 metrov štvorcových kríkov vysádzajú v rámci náhradnej výsadby za stromy, ktoré museli vyrúbať pre výstavbu trate. Zelené budú aj strechy prístreškov.
Popri električkovej trati vzniká šesť kilometrov novej oddelenej cyklotrasy. Okrem nej si stavba vyžiadala aj vybudovanie nových priecestí a úpravu pôvodných, keďže trať pretína viacero ciest. Úplne nová križovatka vzniká na združenom moste na Rusovskej ceste alebo na Pajštúnskej ulici, ktorá bude spoločne s Kutlíkovou „napriamená“ a rozšírená na štyri jazdné pruhy. Zmenou prešli aj križovatky na Jantárovej ceste s Betliarskou a Lietavskou, Jasovská a Šintavská.
Most prispôsobili MHD
Súčasťou projektu sú aj štyri nové mosty cez Chorvátske rameno. Prvým je združený most na Rusovskej ceste, po ktorom povedie električková trať, cestná doprava, cyklochodník a aj chodník pre peších. Druhým, a najdlhším, je 110-metrový most pri Farskom kostole Sv. Rodiny, určený pre električky. Ďalším je lávka pre peších a cyklistov pod mostom pri Farskom kostole Sv. Rodiny. Posledným je dopravný most na Kutlíkovej ulici. Upravený bol tiež existujúci most na Panónskej ceste, aby na ňom mohli zastavovať autobusy MHD. Nové rampy prepoja túto zastávku pre autobusy s novou zastávkou električky.
S výstavbou trate v úseku Jungmannova – Janíkov dvor začala koncom novembra 2021 vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka. Stavba podľa magistrátu od začiatku čelila viacerým problémom. Práce boli v minulosti aj dočasne výrazne utlmené. O zintenzívnení prác mesto so zhotoviteľom viackrát rokovalo.
Hlavné mesto a rezort dopravy v novembri informovali, že výstavba má mať plynulé financovanie, keďže podpísali zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku. Ide o sumu viac ako 66.897.914 eur z eurofondov určenú na financovanie druhej fázy dopravného projektu.
Úplne dokončenie projektu má byť do konca letných prázdnin 2025. Dovtedy majú byť dobudované zvyšné stavebné objekty, ktoré nie sú nevyhnutné na samotnú prevádzku električky, napríklad premostenie Kutlíkovej ulice.