„Pripravujeme výstavbu 5700 bytov v troch etapách. Prvá je na úrovni 1700 bytov. Stále pracujeme na tomto spoločnom projekte s naším rakúskym partnerom. V apríli s ním bude mesto Košice uzatvárať spoločný podnik, aby sme mohli postupne začať nielen prípravné, ale aj samotné projektové práce,“ avizoval Polaček.
Pripomenul, že ďalšie nájomné byty by mali vzniknúť na pozemkoch arcibiskupského úradu priamo vo Valalikoch, kde vzniká závod firmy Volvo. Pôjde o zhruba 2250 bytových jednotiek.
Košice sa na nový zákon pripravili
Podľa primátora má doterajší stavebný zákon bezmála 50 rokov a naozaj potreboval revíziu. „Ministerstvo bolo ochotné počúvať aj Stavebný úrad mesta Košice, ktorý je najväčším stavebným úradom na Slovensku. Je to z toho dôvodu, že v Bratislave majú stavebné úrady mestské časti. Tu ho riadi mesto Košice,“ vysvetlil Polaček.
Dodal, že na nový stavebný zákon sa v Košiciach pripravovali veľmi dlho. „Začalo sa to už pred viac ako tromi rokmi, keď sme spustili plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja, ktorý bol participatívny. Pracovali sme na ňom niekoľko rokov, následne sme spustili koncept územného plánovania. S tým sa už dostávame do finálne a verím, že v júni bude najmodernejší územný plán v rámci SR k dispozícii a schválený,“ uviedol Polaček.

Spomenul tiež, že v rámci pripomienkovania novej legislatívy bola v mnohých detailoch košická samospráva a jej odborníci vypočutí. Mesto a rezort hospodárstva podľa neho spolupracujú aj pri nákupe električiek, autobusov či modernizácii depa. „Naším cieľom je, aby sme mohli v najbližšom čase ukázať, že na doprave nám záleží a je dôležitá. Urobili sme obrovský krok investícií v tom, aby tu bolo depo, kde budeme môcť opravovať električky a nabíjať elektrobusy,“ podotkol košický primátor.
Minister dopravy Jozef Ráž pripomenul projekty ministerstva dopravy v regióne Košíc, medzi ktoré patrí napríklad výstavba úseku R2, tvoriaceho obchvat mesta. „Hovorili sme tiež o eurofondových projektoch – o tých, ktoré už prebiehajú, ale aj o tých, kde ešte bojujeme v nejakej prípravnej časti. Cez MD SR do tohto regiónu tečú nemalé eurofondy, väčšina z nich sa týka ekologickej a mestskej hromadnej dopravy,“ načrtol Ráž.
Aj on vyzdvihol výstavbu nájomných bytov. „Myslím si, že Košice sú na ich výstavbu najlepšie pripravené,“ zdôraznil minister.
Konferencia v B. Bystrici aj Košiciach
Minister dopravy prišiel do Košíc aj v súvislosti s konferenciou, na ktorej predstavili nový stavebný zákon zamestnancom stavebných úradov. Podobné podujatie jeho rezort organizoval minulý týždeň v Banskej Bystrici a podľa ministra oň bol záujem. „Keď zarátame aj online priestor, spolu mala tá konferencia tisíc účastníkov. Aj dnes sme mali veľmi dobrú účasť,“ skonštatoval.
Účastníci sa podľa Ráža hodne pýtali najmä na rozdelenie drobných stavieb – napríklad ktoré budú môcť prebiehať bez ohlášky a ktoré s ňou. „Ďalej to bola aplikácia fikcie a podobne,“ objasnil minister dopravy s tým, že jeho rezort je pripravený v prípade potreby prísť s týmito prednáškami aj do iných krajov, kde sa zatiaľ nekonali.
„Zároveň však účinnosť zákona a jeho aplikáciu do praxe preberá ústredný orgán štátnej správy, ktorým je Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR. Oni organizujú nielen sériu školení pre úradníkov, ale budú ich aj ‚certifikovať‘. Zároveň vytvárajú call centrum, kam budú môcť úradníci zavolať a konzultovať problém, s ktorým si nebudú vedieť rady,“ upozornil Ráž.
Ak aplikačná prax ukáže potrebu niečo s novým zákonom robiť, alebo ho upraviť, rezort dopravy je na to podľa jeho šéfa pripravený. Tvrdí, že veľmi dobre sú pripravené aj prechodné ustanovenia. „To znamená, že ak sa stavebník rozhodne, môže podať žiadosť o začatie konania ‚papierovo‘ a podobne,“ zakončil Ráž.
Nový stavebný zákon bol schválený v roku 2024 a nadobudne účinnosť 1. apríla 2025. Nahradí pôvodnú zastaranú legislatívnu normu, ktorá platí od roku 1976. Výhodou novej právnej úpravy má byť okrem iného zjednodušenie a zrýchlenie stavebného konania, ale aj zníženie byrokracie.