Spojili sily a podarilo sa – stavba sa v komplikovanej zóne „pohla“ vďaka spolupráci Banskobystrickej župy a vedenia mesta pod Urpínom. Po dokončení bude mať nová cesta tri jazdné pruhy, ktoré zabezpečia plynulejšiu premávku. Lemovať ju bude dva metre široký chodník osvetlený LED svietidlami, ktoré prispejú k väčšej bezpečnosti chodcov.
Projekt je rozdelený na dve hlavné časti – rekonštrukciu 500 metrov existujúceho úseku a novostavbu v dĺžke 1 030 metrov. Okrem odfrézovania starej vozovky zahŕňa aj výmenu prvkov odvodnenia a poškodených obrubníkov, tiež sanáciu konštrukčných vrstiev v najviac poškodených častiach.
Výrazná úspora
Celkové náklady na projekt predstavujú 2,9 milióna eur s DPH. Ide o výraznú úsporu, keďže pôvodne sa hovorilo o celkovej rozpočtovanej cene vo výške 5,2 milióna eur. Súťaž na zhotoviteľa vyhrala spoločnosť Metrostav DS. Kraj aj mesto to financujú z úverových zdrojov, väčšinu hradí župa. Banskobystrická radnica zaplatí vybudovanie chodníkov a verejného osvetlenia, ktoré prevezme do svojej správy.
Prispeli však aj súkromní developeri, čo bolo podmienkou zo strany samosprávneho kraja, keďže profitujú z predaja nehnuteľností na Pršianskej terase. Práve tam počet obyvateľov (takmer tisíc) stále rastie. V tejto najnovšej mestskej časti býva trojnásobne viac ľudí ako v susednej obci Horné Pršany.
V súčasnosti používaná komunikácia, ktorá vedie na Pršiansku terasu, je v havarijnom stave. Prepadáva sa, je neosvetlená, nebezpečná. Preto považuje mesto vybudovanie novej cesty za kľúčové. Z jeho pohľadu ide o rozvojovú oblasť.

Nadviažu na to aj ďalšie projekty. Pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti premávky plánuje kraj vybudovať na existujúcej križovatke, ktorá nadviaže na zbúraný Kremničiansky most (na jeho výstavbe mesto pracuje), kruhový objazd.
Vysporiadali stovky pozemkov
Príbeh komplikovanej cesty siaha až do roku 1990, kedy vybudovali stovky metrov dlhý úsek. Napriek tomu, že ho v roku 1991 skolaudovali, nikdy ho neuviedli do prevádzky, ani nenapojili na žiadnu ďalšiu komunikáciu. Viac ako tri desaťročia jednoducho chátral. Pred piatimi rokmi prevzala záväzok dobudovať to, po dohode s mestom, župa. Jej zastupiteľstvo hneď rozhodlo o výkupe pozemkov pod novú cestu. Išlo ale o náročný, tri roky trvajúci, proces. Celkovo kraj vysporiadal 270 pozemkov, čo predstavuje viac ako 14-tisíc štvorcových metrov. Na túto plochu vynaložil sumu 850-tisíc eur.
Nová kapitola
Predseda BBSK Ondrej Lunter hovorí, že týmto projektom začínajú písať novú kapitolu, ktorá nie je len o asfalte, ale aj o plnení sľubov. „Keď som vlani na jeseň povedal, že nájdeme finančné krytie, tak sme ho aj našli,“ poznamenal s tým, že avizoval tiež začiatok výstavby v tomto roku a to sa aj deje.
„Na tejto ceste zastal čas a mnohí Banskobystričania už ani nedúfali, že jedného sa dňa veci pohnú dopredu. Tento projekt nie je len o novej ceste, ale aj o záväzku voči obyvateľom, že samosprávy budú spoločne riešiť dlhodobé problémy,“ uviedol Lunter.

Spoločný postup vyzdvihol aj primátor Banskej Bystrice Ján Nosko. „Vybudovaním novej vozovky, chodníka a verejného osvetlenia na Pršiansku terasu zvýšime nielen bezpečnosť motoristov, ale aj chodcov, ktorí v tejto časti bývajú,“ povedal. Verí, že stavebné práce pôjdu podľa plánu a už čoskoro pošlú do zabudnutia desiatky rokov trvajúci problém.
Oblastný riaditeľ Metrostav DS Jozef Róža zdôraznil, že hneď po odovzdaní staveniska začali s prípravnými prácami. „Na rekonštruovanom úseku bolo potrebné odstrániť nánosy a náletové dreviny, vyčistiť jestvujúcu kanalizáciu vrátane šácht. Od polovice apríla sa začne s frézovaním starého asfaltového krytu na jestvujúcej komunikácii, začneme tiež so zemnými prácami na novopostavenom úseku,“ priblížil. Dodal, že to plánujú dokončiť a odovzdať investorovi v zmluvnom termíne, teda do dvanásť mesiacov.