Projekt zdieľaných bicyklov v Banskobystrickom kraji sa skončil rozpačito. Po novom ich využívajú hlavne žiaci a občianske hliadky

Lučenec bol v roku 2020 prvým mestom Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), kde vyšší územný celok (VÚC) spustil službu zdieľaných bicyklov, takzvaný bikesharing. Po piatich rokoch však projekt v pôvodnej podobe končí a pretransformoval sa do novej formy.

03.05.2025 09:00
debata (4)
Ihrisko Strand v Lučenci
Video
Zdroj: Pravda/Branislav Caban

Na tému upozornil na poslednom zasadnutí lučeneckého mestského zastupiteľstva poslanec Jozef Oravec. Vedenia mesta sa pýtal, kde sú zdieľané bicykle, ktoré boli v minulých rokoch rozmiestnené po celom meste a zostali po nich len stojiská.

Odpovedal mu viceprimátor Pavol Baculík, podľa ktorého bicykle vlani v októbri na zimu uložili, ale koncom apríla opäť štartujú sezónu. „Začíname ju tým, že bicykle dáme do škôl, aby si mladí ľudia na tieto bicykle zvykli. Ďalších 14 bicyklov dáme členom miestnych občianskych a poriadkových služieb (MOaPS),“ konkretizoval Baculík.

Ďalšiu časť bicyklov samospráva umiestni do rekreačnej oblasti Ľadovo. Stane sa tak 11. mája. „Hlavne cez víkendy si ich občania budú môcť zadarmo vypožičať. Pôžička bude čo najjednoduchšia, aby občania nášho mesta využívali trasu z Ľadova do Haliče a späť,“ načrtol Baculík. Spomenul tiež, že samospráva má jedného pracovníka, ktorý sa o bicykle stará. „Pracuje s bicyklami a aj v minulosti ich opravoval. Je o ne postarané tak, aby boli funkčné na túto sezónu,“ dodal.

Projekt zdieľaných bicyklov v Lučenci sa zmenil Foto: Branislav Caban
Projekt zdielanych bicyklov v Lucenci sa zmenil Projekt zdieľaných bicyklov v Lučenci sa zmenil

Poslanec Ivan Siláči sa pýtal, čo bude so stojiskami pre zdieľané bicykle v meste, ktoré sú nevyužívané. Podľa primátorky Alexandry Pivkovej môžu byť tieto odstavné plochy využívané ako klasické stojami na bicykle.

„Samozrejme, nebudú napojené na pôvodný softvérový systém, lebo dnes majú deti v školách a ‚mopskári‘ svoj vlastný systém uzamykania. Stále sa však nevzdávame myšlienky vypracovať softvér, ktorý by sa dal využívať aj širšou verejnosťou, ako to bolo v pilotnom projekte, ktorý nemal udržateľnosť cez BBSK,“ ozrejmila Pivková.

Zdôraznila, že ani jeden bicykel nezostane nevyužitý. „Budeme ich využívať práve na cyklotrasy a pre deti do škôl. Pomáha to aj našim ‚mopskárom‘, pretože sa pohybujú rýchlejšie a sú efektívnejší,“ povedala primátorka.

Bikesharing v Lučenci pozostával zo 66 verejných bicyklov, ktoré boli záujemcom k dispozícii na 17 stanovištiach v rámci celého mesta. Službu pôvodne prevádzkovala Rozvojová agentúra (RA) BBSK, od minuloročnej letnej sezóny ju prevzala samospráva Lučenca. Už počas nej skúšala bicykle umiestňovať aj do škôl.

Zdieľané bicykle v Lučenci Foto: Branislav Caban
Zdielane bicykle v Lucenci Zdieľané bicykle v Lučenci

Ako pre Pravdu uviedla riaditeľka RA BBSK Janka Pálková, po pilotnom projekte v Lučenci už VÚC ďalšiu podobnú službu v inom meste nespustil a ani to nemá v pláne. Pripomenula, že projekt v metropole Novohradu bol pôvodne určený hlavne na presun ľudí v rámci mesta do práce či škôl. Výhodou Lučenca bola v tejto súvislosti aj jej lokalita na juhu stredného Slovenska, keďže tam bicykle mohli fungovať dlhšiu časť roka.

„Šlo však o finančne veľmi náročný projekt. My sme ho dotovali, mali sme naň financie z dotácie Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR,“ vysvetlila Pálková.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #lučenec #bikesharing #zdieľané bicykle