„Status quo spôsobuje tragédie, musíme konať,“ komentoval banskobystrický župan Ondrej Lunter najnovšie kroky, ktorými chcú v kraji zmeniť prístup k riešeniu vážnych prípadov násilia, agresivity a rizikového správania v školách. „Hovoríme o situáciách, ktoré už viackrát stáli zdravie a, žiaľ, aj životy,“ uviedol. Zjavne mal pri tom na mysli nedávnu tragédiu, ktorá sa odohrala na Gymnáziu v Spišskej Starej Vsi, kde študent Samuel nožom zavraždil spolužiačku a zástupkyňu riaditeľky školy. Ďalšiu dievčinu zranil.
Predtým útočník navštevoval aj Gymnázium B. S. Timravy v Lučenci, ktoré malo podľa zistení Generálnej prokuratúry, pri prestupe problémového žiaka na východ, predložiť neúplnú dokumentáciu. Chýbali v nej informácie o jeho negatívnom, agresívnom a inak nevhodnom správaní. Lunter hneď po zverejnení tejto informácie oznámil, že riaditeľka v Lučenci od nasledujúceho školského roka vo funkcii pokračovať nebude.
Komunikácia a SOS projekt
Banskobystrická župa teraz predstavila zásadné opatrenia na riešenie rizikového správania na stredných školách. Agresívne prejavy študentov chcú tak stopnúť už v zárodku a predchádzať ich eskalácii. Vedenie kraja zdôrazňuje, že jednou z jeho najdôležitejších priorít je, aby boli školy bezpečným miestom. Pripomína, že už pred rokom, spolu s rezortom školstva, predstavili pilotný projekt Stop šikane. Aktuálne však komplexný systém pre krízové prípady, vrátane efektívnej výmeny informácií, podľa župy nefunguje.
Po viacerých stretnutiach s odborníkmi v uplynulých mesiacoch preto prišli s konkrétnymi opatreniami. „Ak máme chrániť deti aj učiteľov, musíme mať istotu, že na každú krízovú situáciu existuje jasný postup a zodpovednosť. Nesmie sa stať, že vážne prípady ostanú bez reakcie len preto, že systém zlyhá,“ hovorí Lunter. Vysvetlil, že prvým krokom je komunikácia.
„V priebehu leta napíšem list všetkým riaditeľom a vyzvem ich, aby nám v prípade študentov s patologickým správaním dali o nich vedieť,“ povedal. Objasnil, že „pošta“ od neho bude obsahovať tiež odporúčanie, ako pri výskyte nebezpečného správania žiakov, ktoré škola nedokáže zvládnuť vlastnými kapacitami, postupovať. Zároveň ich vyzve, aby v takýchto prípadoch okamžite informovali kraj, čím sa umožní rýchla koordinácia ďalších krokov a zabezpečenie odbornej starostlivosti.

Druhým opatrením je pilotný SOS projekt, ktorý BBSK plánuje spustiť v dvoch vybraných okresoch. V rámci neho by sa riešili rizikové prípady v reálnom čase. „Zavádzame pravidelné osobné stretnutia zástupcov škôl, polície, sociálnej kurately a odborníkov z Centier poradenstva,“ pokračoval Lunter. „Ak sa študent dostane do problémov, je kľúčové a dôležité, aby nevypadol zo systému starostlivosti a vzájomnej informovanosti. V každom momente musí byť jasné, čo sa s ním deje, kto rieši jeho situáciu a ako sa ďalej vyvíja,“ tvrdí.
Paralýza kvôli GDPR
Tretím dôležitým krokom je podľa vedenia župy tlak na zmenu legislatívy, lebo sú potrebné presnejšie a v niektorých prípadoch aj nové pravidlá. V prvom rade musí byť jasné, kto za čo zodpovedá a kto to riadi. Tiež kto má komu a ako poskytovať informácie. Podstatné je podchytiť aj práva a povinnosti rodičov, ktorí aktívne bránia riešeniam. Preto chcú lobovať za vypracovanie nového Zákona o prevencii na školách.
„Ak máme predísť tragédiám, musíme mať zákon, ktorý upraví nielen povinnosti škôl, polície a sociálnych služieb, ale aj rodičov. Zároveň umožní výmenu informácií tam, kde dnes GDPR spôsobuje paralýzu,“ podčiarkol župan. Je pritom za nekompromisné riešenie. „Aby sme aj, úprimne poviem, obmedzili práva rodičov v prípade problémových študentov. Inštitúcia musí mať silu poslať takéhoto žiaka do starostlivosti psychológa či psychiatra,“ mieni Lunter.

„Na ľahkú váhu nemôžeme brať ani jeden prípad. Musíme ho celý prejsť a dôkladne skontrolovať,“ zdôraznil aj podpredseda BBSK za oblasť školstva Mikuláš Pál. Ozrejmil, že za minulý rok dostal kraj dvadsať hlásení o rôznych incidentoch v školách. Týkali sa najmä fyzického násilia či napadnutia učiteľov.
Nový model riešenia šikany a rizikového správania má ambíciu stať sa systémovým riešením s celoštátnym dopadom. „Úplný základ je, aby sa študenti a učitelia cítili na školách bezpečne,“ zopakoval Pál. „Táto iniciatíva nás posúva o ďalší veľký krok k tomuto cieľu,“ doplnil.