Za nosný systém verejnej dopravy si mesto vybralo električky. Po tom, ako opravilo Ružinovskú radiálu a oznámilo jej veľké rozšírenie až na letisko, spustilo aj tú petržalskú. Práve trať do Petržalky sa stala symbolom rozvoja mestského cestovania, ktoré by malo nalákať čo najviac ľudí a odľahčiť Bratislavu od áut. Mesto má konkrétne plány obnovy aj karlovesko-dúbravskej električky, rovnako ako tej vajnorskej.
Obyvatelia Rače tak očakávali, že teraz prídu na rad oni a ich radiála. Mestská časť má viac ako 26-tisíc obyvateľov a bývajú v nej prevažne pracujúci ľudia s rodinami vo veku do 50 rokov. Denne tak cestujú z a do práce práve električkou a to aj z Nového Mesta, k čomu sa pridávajú ľudia prestupujúci z regionálnych autobusov zo Svätého Jura a Pezinka. Magistrát však dekádu tému odsúva.
Cestujúci sa sťažujú nielen na stav koľajníc a problémové zastávky, ale aj na nebezpečné priechody pre chodcov.
„Mestská časť Bratislava-Rača žiada už 15 rokov, aby sa rekonštrukcia račianskej radiály začala zo strany Bratislavy reálne riešiť. Nakoľko pre obyvateľov Rače je električka kľúčová verejná doprava, tak mesto žiadame, aby stanovilo jasný harmonogram obstarania projektovej dokumentácie na kompletnú rekonštrukciu a následný termín rekonštrukcie,” zdôraznil pre Pravdu starosta Rače Michal Drotován.
„Celá radiála potrebuje jasný projekt a plán obnovy – rovnaký, aký majú alebo mali všetky ostatné radiály v Bratislave,” vysvetlil starosta. Navyše, obyvateľom Rače podľa ich tvrdenia skomplikovala život aj nová petržalská električka.
Môže za to vznik novej zastávky Blumentál a interval medzi linkami autobusov a električiek – podľa cestujúcich môže spôsobiť preplnenie električiek na račianskej radiále. Cestujúci z Rače sa totiž obávajú, že sa do električky nedostanú, ak autobusy aj vlaky privezú veľký počet ľudí naraz.
„Od Bieleho kríža až na Račko sa ľudia do električky nedostanú, ak dôjde na Vinohrady vlak, autobusy z Pezinka, jedna električková linka na račiansku radiálu je málo,“ uviedol pre portál Bratislavak cestujúci Štefan.
Pred pár dňami prišiel na web Odkaz pre starostu podnet od občana, ktorý upozornil na nebezpečný priechod pre chodcov priamo na zastávke električky na Račianskej ulici. Obyvateľ v ňom upozornil, že pri frekventovanom priechode pre chodcov chýba semafor, čo ohrozuje bezpečnosť najmä detí. Električky tadiaľ premávajú pravidelne a situácia je neprehľadná.
Račianska električková trať začína na Račianskom mýte (pri Radlinského ulici) a končí zastávkou Rača – Komisárky. S dĺžkou 7,5 km ide cez Staré Mesto (Špitálska – Radlinského – Račianske mýto), Nové Mesto (Račianska) až do Rače (Detvianska – Záhumenice – Komisárky). Kopíruje hlavnú os mestskej časti, okolo ktorej je najviac služieb (obchody, úrad, pošta) a najhustejšia zástavba (sídliská aj pôvodné vinohradnícke domy). Je to tak už od čias, kedy bola Rača vinohradníckou obcou a tvorila ju najmä hlavná ulica, z ktorej vedú všetky bočné ulice.
Obnova trate, vrátane jej okolia, je však už roky iba v rozsahu nevyhnutných opráv. Tie riešil mestský Dopravný podnik Bratislava (DPB). Hovorca DPB Jozef Vozár vysvetlil, že prednosť má dokončenie ružinovskej električky, ktorá je pre mesto prioritou. Tá má ale prebehnúť do roku 2028, Rača sa preto dočká obnovy najskôr na konci desaťročia, ak vôbec.
Opravy z leta nestačia
Je možné, že mesto stav trate zámerne prehliada pretože na radikálnu rekonštrukciu nemá peniaze, no poškodenia koľají aj zastávok sú zjavné na pohľad. To donútilo konať DPB. V lete podnik opravoval geometriu koľají v časti Hybešova – Hečkova, kvôli čomu bola obmedzená rýchlosť električiek a DPB v nadväznosti na to avizoval, že väčšia rekonštrukcia naplánovaná nie je.
„Generálna modernizácia Račianskej radiály aktuálne v harmonograme nie je, DPB však postupne realizuje čiastkové opravy podľa technického stavu jednotlivých úsekov, a to v závislosti od dostupných finančných zdrojov," potvrdil Vozár.
No teraz v októbri práce stoja. Podľa DPB električková doprava ohrozená nie je. Odôvodňuje to tým, že radiálu drží v udržiavacom stave a iba lokálne a veľmi výnimočne na trati znižujú rýchlosť. Vozár tiež prízvukoval, že DPB zmodernizoval časti Detvianska – Záhumenice, pričom pripravoval aj opravu úseku Stn. Vinohrady – Komisárky s tým, že vynechajú už obnovené časti koľajísk. Rovnako potvrdil vypracovanie podkladov pre časť od Komisárok po Depo Krasňany.
„Stav električkovej trate na Račianskej radiále umožňuje bezpečnú a spoľahlivú prevádzku. DPB pravidelne realizuje čiastkové opravy, ktoré zvyšujú komfort cestovania a predlžujú životnosť trate. Za problematické sa v súčasnosti javia najmä niektoré podvaly v úseku trate pri Peknej ceste a v oblúku pri zastávke Hybešova," uviedol hovorca DPB.
Opraviť potrebuje električkový spodok (tá časť základu trate, ktorá prenáša zaťaženie z koľajníc do štrku alebo betónu pod koľajami) aj zvršok (teda koľajnice a všetko na povrchu trate). „Prioritou ostáva úsek Hečkova – Hybešova s plánovanou realizáciou v roku 2026. Okrem toho pripravujeme opravu priecestia Pekná cesta a koľajovej trate v úseku Pekná cesta – Malokrasňanská," potvrdil hovorca DPB.
K tomu sa však pridáva nevábny stav zastávok, ktoré vo veľa prípadoch majú slabé prístrešky, poškodené chodníky či chýbajúce priechody a pruhy pre cyklistov – to všetko totiž priniesla obnova ostatným bratislavským radiálam. „V rámci pripravovaných opráv na Račianskej radiále sa momentálne nepočíta s úpravami verejného priestoru nad rámec koľajovej časti a dotknutých zastávok. DPB však vníma potrebu komplexnej obnovy pozitívne a je pripravený v úzkej spolupráci s mestom rozšíriť rozsah prác aj o verejné priestory, ak to umožnia finančné a projektové zdroje," potvrdil obavy hovorca DPB.
Podľa starostu Rače však čiastkové opravy po úsekoch dostatočné nie sú a práve okolie radiály je zanedbané. „Neviem o žiadnych „kozmetických úpravách“ verejného priestoru v lete v Rači s výnimkou Hybešovej, kde sa upravil prístup pre chodcov na náš podnet,” uviedol Drotován s tým, že sa nedá hovoriť o priebežnej obnove celej radiály.
Vyriešilo mesto nedostatky radiály?
Linka v Rači je jednou z najstarších radiál Bratislavy a vek sa na nej čoraz viac podpisuje. Prvá časť račianskej električky bola postavená v roku 1911, spájala centrum mesta s Dynamitkou. V 60.rokoch ju predĺžili po Detviansku ulicu a koncom 80. rokov na Komisárky. Väčšina úsekov nevidela opravu od 90. rokov. Výpočty však hovoria, že Rača sa do roku 2035 rozrastie na takmer 34-tisíc obyvateľov a tí ju budú potrebovať.
Doprava v tejto časti mesta nie je ideálna, väčšina áut je cestami smerovaná na Žitnú a Račiansku ulicu, kde sa hromadia najmä ráno a poobede. Aj D4 šoférom pomohla iba čiastočne. Rýchlejšia električka sa vyhýba kolónam a o jej hojnom využívaní svedčí aj fakt, že jazdí každé štyri minúty, v špičke je interval dvojminútový a dokáže za hodinu prepraviť 9-tisíc ľudí.
Hoci pri väčšine opráv dokázali udržať premávku náhradnými autobusmi, je jasné, že ak by prišlo na generálnu rekonštrukciu trate, doprava by skolabovala. Okolie radiály v Rači sa priebežne upravovalo, no nesúvisí to úplne so stavom koľajísk. Pred dvoma rokmi dalo mesto doporiadku niektoré zastávky. Pribudol bezbariérový prístup, prístrešky aj dlažba.
Spustila to premena najviac rizikovej električkovej zastávky v Bratislave – na Račianskom mýte, ktorá bola mimoriadne nebezpečná. Drotován však zmeny nevníma ako niečo zásadné a pochybuje o ich prínose. „Opravy po častiach nie sú dostatočné – napríklad aj nové nástupište na Račianskom mýte nespĺňa kritérium bezbariérovosti,” oponoval.
Faktom však zostáva, že Bratislava bojuje s podfinancovaním od vzniku samostatnej republiky. Zatiaľ čo susedné hlavné mestá ako Praha, majú rozpočet násobne vyšší, metropola Slovenska buduje infraštruktúru najmä vďaka eurofondom. Nedarí sa jej zrealizovať ani len predĺženie trate v Dúbravke – zo Saratovskej do Borov za niekoľko miliónov, nie to ešte opraviť račiansku radiálu za trojnásobok.