Registračná daň spomalila predaj vozidiel

Počet registrácií nových osobných automobilov (kategória M1) v októbri medziročne klesol o 16,61 % na 4796 vozidiel, pričom v rovnakom mesiaci minulého roka dosiahol 5751 vozidiel. Ako v piatok informoval viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) Pavol Prepiak na stretnutí s médiami, je to najväčší medziročný pokles registrácií osobných áut v priebehu tohto roka.

09.11.2012 13:07
Fiat 500 Ferrari Dealers Edition by Pogea Racing Foto:
Ilustračné foto
debata (7)

Za 10 mesiacov v roku 2012 bolo zaregistrovaných spolu 58 641 osobných vozidiel, čo je medziročne viac o 5,27 %. Nárast registrácií za 10 mesiacov sa však spomalil. Vlani v rovnakom období bolo zaregistrovaných 55 705 osobných automobilov.

Pesimistický variant analýzy ZAP o poklese registrácie osobných automobilov o 15 % sa naplnil už v prvom mesiaci po zavedení zvýšeného poplatku za prvú registráciu vozidla v SR s platnosťou od 1. októbra. Priemerná výška registračného poplatku je 450 eur. „V analýze, ktorú ZAP pripravil a poskytol všetkým, ktorí o návrhu rozhodovali, sme argumentovali číslami. Protistrana nebola ochotná pripustiť, že takýto vývoj môže nastať. Ukazuje sa však, že trh a občania Slovenska sa nesprávajú podľa politických cieľov“, uviedol Prepiak.

Medziročný pokles v predaji nových automobilov v októbri tak spôsobil nižší výber dane z pridanej hodnoty o viac ako 1 mil. eur, pričom poplatky do štátneho rozpočtu dosiahli len 700 000 eur, čo pre štátny rozpočet znamená stratu 300 000 eur. ZAP na základe poklesu registrácií áut v októbri nemá záujem o konfrontáciu a nechce robiť ďalekosiahle závery. „Budeme sledovať nasledujúce dva mesiace, pretože o kvartáli sa už dá hovoriť s nejakými závermi. Potom by sme chceli pripraviť podrobný materiál, ktorý bude reflektovať na to, čo sa stalo a bude ukazovať, akým spôsobom Slovensko si možno dalo malý vlastný gól,“ dodal Prepiak. V kategórii nákladných vozidiel je podľa neho situácia ešte dramatickejšia.

V skupine vozidiel do 80 kW bola medziročná zmena v registráciách takmer zanedbateľná, keď sa v októbri predalo medziročne len o dvanásť vozidiel menej. V skupine nad 80 kW, ktorej sa dotýkajú nové poplatky, sa zaregistrovalo 1 960 vozidiel kategórie M1, čo je oproti tomu istému mesiacu vlaňajška menej o 32,4 %. Odbyt malých úžitkových vozidiel (kategória N1) dosiahol v októbri 502 kusov pri medziročnom poklese o 6,69 %.

„Poradie najžiadanejších značiek nových osobných automobilov na slovenskom automobilovom trhu vedie Škoda s trhovým podielom 22,36 %, druhé miesto si posilnil Volkswagen s 9,15 % a trojicu najúspešnejších uzatvára Kia so 7,93 %. Štvrté miesto si upevnil Hyundai so 6,60 %, piate obhájil Renault s 5,71 % a šieste obsadil Peugeot s 5,64 %,“ informoval ďalej Prepiak. Nasledujú Opel s 3,84 %, Suzuki s 3,55 %, Citroen s 3,53 % a desiatku uzatvára BMW s 3,30 %. Na jedenástom mieste je Ford s 3,11 % a na dvanástom Toyota s 2,96 %.

Pri malých úžitkových vozidlách si prvé miesto udržuje Fiat s podielom na trhu 23,85 % pred Peugeotom so 17,09 %, Citroenom s 13,99 %, Renaultom s 10,38 % a Volkswagenom s 8,39 %. Nasledujú Mercedes-Benz s 5,24 %, Iveco so 4,55 %, Ford so 4,46 %, Nissan s 2,99 % a Opel s 2,70 %.

Za desať mesiacov tohto roka sa zaregistrovalo 441 nových nákladných automobilov hmotnosti 3,5 až 12 ton (kategória N2), čo je medziročne o 6,78 % viac. Najväčšie zastúpenie na trhu má Iveco so 46,26 %, druhá pozícia patrí značke MAN so 14,06 % a tretí je Mercedes-Benz s 9,75 %. Nasledujú DAF s 9,07 %, Renault Trucks so 7,03 % a Avia s 5,90 %.

Počet registrácií nových nákladných automobilov nad 12 ton (kategória N3) zaznamenal za desať mesiacov roka oproti vlaňajšku mierny pokles o 0,93 % pri odbyte 2 660 vozidiel. Najväčší podiel na trhu si udržiava Volvo s 27,82 %, na ďalších miestach sú Scania s 15,94 %, Mercedes-Benz s 15,15 %, MAN s 12,44 %, DAF s 11,58 % a Iveco s 9,29 %.

Od začiatku tohto roka do októbra bolo zároveň zaregistrovaných aj 216 nových autobusov (kategória M2 a M3), čo je medziročne menej o 3,74 %. V tejto kategórii vedie Irisbus so 44,44 % pred SOR s 34,72 % a Troliga Bus so 6,94 %.

7 debata chyba