Kríza totiž stlačila dole ceny automobilov. Ľudia si tak dnes môžu kúpiť nové auto strednej triedy za necelých jedenásťtisíc eur. Podobnú sumu pritom vodiči museli ešte pár rokov dozadu zaplatiť za najlacnejšie osobné automobily.
Na popredné miesto predaja sa dostalo aj ďalšie vozidlo strednej triedy Renault Fluence. Vyšší záujem o tieto typy vozidiel vidí analytik u bežných ľudí aj podnikateľov. „Ide o ľudí, ktorí nechcú zľaviť z komfortu, ale hľadajú cenovo výhodnejšiu možnosť, a preto sú najmä Octavie čoraz obľúbenejším vozidlom pri obnove vozidiel vyššej triedy,“ povedal Vladimír Vaňo, analytik Volksbank Slovensko.
Najpredávanejšie modely | |
Značka | Počet predaných áut |
1. Škoda Octavia 2 | 2 657 |
2. Fabia 2 | 2 392 |
3. Škoda Octavia 2 Combi | 2 171 |
4. Fabia 2 combi | 2 017 |
5. Suzuki SX 4 | 1 680 |
6. Kia cee´d | 1 531 |
7. VW Polo | 1 055 |
8. Citroën C3 | 1 001* |
9. Renault Fluence | 916 |
10. Ford Fiesta | 843 |
* z toho 6 vozidiel C3 Picasso |
Zdroj: ZAP SR
Slováci majú pritom po Octaviach najväčší záujem už tradične o Škodu Fabia. Za prvých jedenásť mesiacov tohto roku sa ich predalo asi 4,4–tisíca. To je o vyše 400 vozidiel menej v porovnaní so všetkými modelmi Octavie. „V tomto roku sa Škode podarilo zvýšiť celkový trhový podiel v porovnaní s minulým rokom o 2,76 percentuálneho bodu,“ zhodnotila hovorkyňa Škoda Auto Slovensko Lucia Busquet. Celkovo však zatiaľ trh nových áut klesol oproti vlaňajšku o štvrtinu priebežne na asi 62 600 áut.
Najpredávanejšie značky a porovnanie s vlaňajškom | ||
Značka | Počet predaných áut | zmena oproti 1. – 11. /2009 |
1. Škoda | 12 046 | –12,9 % |
2. Volkswagen | 4 463 | –12,8 % |
3. Renault | 4 422 | –51,9 % |
4. Peugeot | 4 157 | –37,5 % |
5. Citroën | 3 895 | –33,4 % |
6. Kia | 3 741 | –36,9 % |
7. Hyundai | 3 000 | –19,5 % |
8. Fiat | 2 722 | –32,6 % |
9. Ford | 2 622 | –20,3 % |
10. Suzuki | 2 599 | –25,5 % |
Zdroj: ZAP SR
Nový model Octavia Tour II sa dá kúpiť už od zhruba 11– tisíc eur s DPH. Tento model začala česká automobilka na slovenskom trhu predávať od začiatku októbra. V základnej výbave automobilu je klimatizácia, centrálne zamykanie na diaľkové ovládanie či predný airbag vodiča a spolujazdca.
Podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky sa dobré darí aj predaju ďalšieho väčšieho vozidla Renault Fluence s cenou podobnou Octavii. Momentálne je v štatistikách predaja za prvých jedenásť mesiacov roka na deviatom mieste.
Ceny áut pre krízu klesli, ale ďalej znižovať by sa už nemali. S poklesom cien nepočíta ani Škoda ako líder na trhu. „Kríza z posledných rokov stlačila ceny automobilov na ich historické minimum a v súčasnosti na ich ďalšie znižovanie nevidíme priestor,“ dodala Busquet. Ľudia tak od januára môžu očakávať skôr zdvihnutie cien vozidiel z dôvodu rastu dane z pridanej hodnoty o jedno percento.
Celkovo však väčšina vozidiel v prvej desiatke predaja patrí tento rok skôr menším automobilom. „To ma neprekvapuje, keďže v celej Európe dochádza vplyvom krízy k posunu záujmu ľudí smerom ku kúpe menších vozidiel,“ dodal Vaňo. Domácnosti tak podľa analytika neprestali nakupovať nové vozidlá, ale v stále neistej budúcnosti kupujú radšej menšie a úspornejšie automobily. „Tiež skúsenosti z prudkého rastu komodít a následného zdraženia benzínu motivujú ľudí skôr ku kúpe menších vozidiel,“ uzavrel Vaňo. Z tejto situácie ťažia aj slovenské automobilky orientované na výrobu práve takýchto automobilov.