Štátna záchranka dáva stámilióny vopred jasnému víťazovi tendra

Štátna záchranná služba naservírovala súkromnej spoločnosti pochybným tendrom 20 miliónov eur (602 miliónov korún). Vypísala totiž výberové konanie na 140 sanitných vozidiel tak, že ho dokáže splniť len jediná firma. Tá, ktorá už v štátnej záchranke vyhrala dve predchádzajúce výberové konania za milióny korún. Navyše, jej ponuka je o tri milióny eur drahšia, ako ponuka vylúčeného uchádzača.

11.05.2009 08:14
sanitka, záchranka Foto:
K sanitkám značky Volkswagen, ktoré bratislavská štátna záchranná služba nakúpila prednedávnom, má pribudnúť 140 ďalších.
debata

Tender vypísala Záchranná dopravná a zdravotnícka služba Bratislava. Do podmienok dala také podrobné a konkrétne kritériá, ktoré spĺňa len vozidlo volkswagen. Riaditeľ záchranky Boris Moťovský to popiera. „Kombináciu daných parametrov spĺňa viacero typov vozidiel na slovenskom trhu,“ tvrdí. Neuviedol však nijaký konkrétny.

Podľa automobilových odborníkov súťažné podmienky pôsobia ako zle odpísaný katalóg auta značky Volkswagen Transporter. Medzi kritériami sú totiž aj konštrukčné charakteristiky motora. Napríklad minimálny počet valcov či minimálny zdvihový objem. "Je to úplne bezvýznamná podmienka, ktorá nič neznamená. Aj motor s nižším objemom a počtom valcov môže totiž dosahovať lepšie parametre ako väčší päť- alebo dokonca šesťvalcový motor. A to pri citeľne nižšej spotrebe,“ hovorí predseda Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský.

Napríklad značka Mercedes Vito má pri nižšom objeme motora vyšší výkon ako konkurenčný Volkswagen Transportér. Pre menší počet valcov a menší objem je však z tendra záchranky diskvalifikovaný. Pritom má v mestskej premávke, kde sú sanitky prevažne využívané, nižšiu spotrebu.

Podľa expertov však tender zrejme nemôže vyhrať ani volkswagen, lebo v podmienkach je technický nezmysel. Časť budúcich sanitiek má totiž mať pohon všetkých štyroch kolies a zároveň aj systém MSR, teda elektronickú reguláciu hnacieho momentu motora. Volkswagen montuje MSR iba do áut s pohonom jednej nápravy. Mercedes vie síce postaviť dodávku 4×Matic s MSR, ale iba so slabším štvorvalcovým motorom.

Pravda zistila, že v hre boli dve ponuky s výrazným rozdielom v cene. Lacnejšiu ponuku už záchranka vylúčila, v hre zostáva o tri milióny eur (90 mil. Sk) drahšia ponuka od spoločnosti Volkswagen finančné služby. Tá vyhrala už aj predchádzajúce dva tendre.

Ministerstvo zdravotníctva sa do tendra vypísaného bratislavskou záchrankou nemieša. „V prípade akýchkoľvek nejasností pri verejnom obstarávaní Úrad pre verejné obstarávanie prešetrí vznesené námietky a následne koná. Čiže aj kontrola, aj rozhodnutia sú v kompetencii ÚVO,“ reagovala hovorkyňa rezortu Zuzana Čižmáriková.

Záchranka pritom vypisovala pochybné tendre už v minulosti, čo uznal aj vtedajší minister zdravotníctva Ivan Valentovič. „Kontrolou bolo zistené porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov pri nakladaní s verejnými prostriedkami v ZDZS Bratislava,“ reagoval v marci minulého roka na sťažnosť jedného z neúspešných účastníkov tendra na sanitky. Následne odvolal jej riaditeľa.

Zhánka záchranky po nových sanitkách súvisí s chystanými zmenami v sieti záchrannej služby na Slovensku. Ministerstvo plánuje rozšíriť počet existujúcich 246 stredísk na 252, pričom niektoré zo stredísk sa presunú na iné miesto. Všetky v súčasnosti fungujúce záchranné služby, ak chcú pracovať ďalej, musia sa prihlásiť do súťaže o jednotlivé body.

debata chyba