Odborníci lúštia tajomstvá tragédie lietadla

V cyperskom dopravnom lietadle mohlo dôjsť k veľkému poklesu tlaku, pre ktorý nemali piloti dostatok kyslíka, uviedli leteckí odborníci. Vysvetlenie príčin nehody však nie je také jednoduché, vynára sa mnoho otázok.

14.08.2005 20:07
debata

Grécke médiá informovali, že piloti stíhačiek vyslaných k lietadlu po strate kontaktu s kontrolnou vežou nevideli v kokpite pred zrútením pohyb, pričom pasažieri posielali príbuzným SMS, podľa ktorých boli piloti v bezvedomí a v lietadle bola veľká zima.

Tieto vyjadrenia naznačujú, že v lietadle necirkuloval vzduch. Lietadlá však majú mnoho výstražných systémov, ktoré slúžia na upozornenie posádky na problémy, a okrem varovných systémov aj dobré procedúry pre zvládnutie takejto situácie. Je preto nepravdepodobné, že len samotný pokles tlaku mohol spôsobiť nehodu, zrejme k nej prispeli aj ďalšie faktory, uviedli odborníci citovaní tlačovými agentúrami.

O tlak vzduchu a teplotu na palube sa stará komplikovaný klimatizačný systém. Moderné dopravné lietadlá lietajú vo výške 10 až 13 kilometrov, v ktorej hrozí človeku bez dodatočného zásobovania kyslíkom bezvedomie a smrť za niekoľko, možno 15–30 sekúnd.

Tlak na palube zodpovedá výške asi dvoch kilometrov, aby mohli ľudia dýchať. Lietadlá sú vybavené kyslíkovými maskami, ktoré by sa mali pri poklese tlaku automaticky vysunúť. Sú v nich tiež dostatočné zásoby kyslíka na to, aby mali piloti a pasažieri jeho prísun, pokým dosiahnu nižšiu letovú výšku, kde masky nebudú potrebovať.

Piloti by sa pri problémoch pokúsili dostať lietadlo do výšky asi 3000 metrov, kde je vzduch dýchateľný. Zvyčajne by to urobili nad morom, nie nad hornatou oblasťou. Keďže sa im to pri tejto tragédii zrejme nepodarilo, naznačuje to, že ich situácia zaskočila a problém so zásobovaním kyslíkom bol mimoriadne vážny.

Ak však piloti z nejakého dôvodu neboli po poklese tlaku schopní riadiť lietadlo, nebol by to dôvod vedúci k okamžitému zrúteniu, keďže tlakový systém je úplne nezávislý od riadenia a v čase nedeľnej nehody malo mať lietadlo zapnutý autopilot, uviedli odborníci.

Vyšetrovatelia tragédie sa podľa nich budú snažiť určiť, v akej výške došlo k problémom (správy hovorili, že lietadlo v čase straty kontaktu s dispečermi letelo vo výške 9150 metrov nad morom), či bol zapnutý autopilot a čo robili piloti. Záchranári už na mieste pádu našli dve čierne skrinky, zaznamenávajúce údaje o lete a komunikáciu pilotov.

debata chyba