Železnú oponu prederavili Maďari

Na archívnych fotografiách to vyzerá, akoby prestrihávali pásku na výstave. Alois Mock, vtedajší šéf rakúskej diplomacie, však neskôr priznal, že 27. júna 1989 pociťoval isté obavy. Ani hrozbu vypuknutia svetovej vojny vraj nepovažoval za nereálnu. Jeho maďarský kolega Gyula Horn, s ktorým pred dvadsiatimi rokmi slávnostne prestrihli ostnaté drôty železnej opony, to videl menej dramaticky.

27.06.2009 13:09
Maďarsko, revolúcia Foto:
Šéfovia maďarskej a rakúskej diplomacie Gyula Horn (vpravo) a Alois Mock na archívnej fotografii z 27. úna 1989 prestrihávajú ostnatý drôt na železnej opone, ktorá po desaťročia delila Európu na Východ a Západ.
debata

„V Moskve bol Michail Gorbačov. A ten bol kategoricky proti akémukoľvek vojenskému zásahu,“ povedal Horn pred časom pre Pravdu. Drôt však nepovolil tak ľahko, ako sa to zdá na fotografii. „Nemal som dosť ostré nožnice. Trocha som sa s nimi potrápil,“ dodal s úsmevom.

Mock (75) a Horn (76) dnes budú chýbať na honosných oslavách, na ktorých sa v Budapešti má zúčastniť osem hláv štátov a traja premiéri vrátane slovenského prezidenta. Z verejného života sa obaja pre chronické choroby stiahli. Pamätníci spomínajú, že symbolický strih na hranici, ktorá delila nielen Maďarsko a Rakúsko, ale aj východný blok a Západ, takmer nestihli. „Gyula, ponáhľaj sa, aby si ešte našiel nejaký drôt,“ upozorňoval vraj premiér Mikós Németh svojho ministra, keď si ten dlhé týždne nedokázal zladiť program s rakúskym partnerom. Signalizačné zariadenie totiž maďarskí hraničiari začali v tichosti rozoberať už začiatkom mája a v čase, keď si Horn s Mockom napokon dohodli schôdzku pred objektívmi kamier, už zostávali na mieste iba posledné zvyšky drôtu.

Podľa nedávno zverejneného svedectva veliteľa győrskej hraničiarskej posádky Tibora Vudusa si likvidáciu železnej opony Maďari nacvičili na československej hranici. „Začali sme s tým 18. apríla pri Rajke, kde zátarasy od trojhraničia pokračovali v dĺžke asi troch kilometrov aj na československo- maďarskej hranici. Československí kolegovia z dvadsiatich metrov neveriacky zízali na našich hraničiarov, ako odmotávajú drôty,“ spomínal Vudus pre FigyelőNet na „generálku“, ktorá zostala pred verejnosťou utajená.

Pre voľný pohyb Maďarov, ktorí už v tom čase mali „svetové“ pasy i automaticky prideľovaný devízový prísľub a na rozdiel napríklad od ľudí v Československu pri cestách na Západ nemuseli ponižujúco žiadať o výjazdnú doložku, zrušenie železnej opony neprinieslo nijakú podstatnú zmenu. O to dramatickejšie však nová diera na hranici Východu a Západu zasiahla Nemeckú demokratickú republiku. Východní Nemci, ktorí si počas letných dovoleniek tradične dohovárali stretnutia s príbuznými a známymi zo spolkovej republiky pri Balatone, sa doslova hrnuli do Maďarska. Zdržiavalo sa ich tam takmer 160-tisíc a do vlasti sa už vrátiť nechceli. Mnohí nechávali svoje trabanty opustené a pešo prechádzali cez zelenú hranicu do Rakúska. Maďarskí hraničiari totiž dostali rozkaz, aby im násilím nebránili. Necelé tri mesiace po symbolickom prestrihnutí železnej opony Budapešť otvorila pre východných Nemcov aj hraničné priechody na Západ. Komunistický režim Ericha Honeckera sa z tohto úderu už nespamätal a 9. novembra 1989 Berlínsky múr padol.

Horn je v Nemecku dodnes uctievaný ako jeden zo strojcov jeho zjednotenia. „Vyrazil prvú tehlu Berlínskeho múru,“ povedal o ňom nemecký kancelár zjednotiteľ Helmut Kohl.

debata chyba