Výpadok lietadiel priniesol aj zisky

Veľký výpadok v európskej leteckej doprave, spôsobený popolom z islandskej sopky, nespôsobil len ekonomické straty, predovšetkým leteckým spoločnostiam, ale určitým druhom podnikania priniesol aj nečakané zisky.

22.04.2010 11:24
Letisko Foto:
Ilustračné foto.

Na presnejšie čísla je ešte skoro, agentúra AFP však priniesla aspoň prehľad podnikateľských oblastí podľa toho, či na výpadku zarobili alebo prerobili.

Prerábajúci:

Muž hľadí na príletovú tabuľu na parížskom... Foto: Reuters
letecké nešťastie, letisko Charla de Gaulla. Muž hľadí na príletovú tabuľu na parížskom letisku. Pri lietadle, ktoré odštartovalo z Ria svieti nápis informujúci o jeho meškaní...
  • Letecké spoločnosti a cestovné kancelárie. Ich straty asi budú najväčšie a pohybujú sa v miliardách dolárov.
    • Letiská. Ich uzavretie im podľa Medzinárodnej asociácie letísk (ACI) prinieslo straty odhadované na 200 miliónov eur.
    • Široké spektrum podnikov, ktorých často kľúčoví zamestnanci sa nemohli vrátiť včas do práce, či už z dovolenky alebo zo služobných a obchodných ciest. Tu sa však straty ťažko odhadujú, pretože v určitej miere je každý nahraditeľný.
    • Hotely, ktorým neprileteli hostia. Na druhej strane mnoho doterajších hostí si nútene predĺžilo pobyt. Celkovo sa predpokladajú straty, sú ale ťažko odhadnuteľné.

[* img=„92050“ | popisok=„*“ | verzia=„superHP“ *]

  • Taxislužby. Ochromenie letísk prinieslo značné straty predovšetkým tým, ktoré sú zamerané na obsluhu vzdušných prístavov. Naproti tomu niektorí podnikavejší taxikári dosiahli značné zisky prijatím diaľkových ciest za vysoké ceny od zahraničných turistov, ktorí sa potrebovali dostať domov.
    • Požičovne automobilov. Museli „korčuľovať“ medzi anuláciami objednávok a prevozom áut uviaznutých v iných oblastiach, ktoré mali späť previezť noví zákazníci, ktorí sa nedostavili.
    • Priemysel elektroniky a polovodičov. Je výrazne závislý na leteckej preprave súčiastok z rôznych častí sveta. Sem možno zaradiť aj automobilky Nissan a americký závod BMW, ktorým chýbali diely z Európy.

Zarábajúci:

Cestujúci sa pripravujú na odchod domov Foto: Ľuboš Pilc
Nehoda českého autobusu so Slovákmi Cestujúci sa pripravujú na odchod domov
  • Autobusoví prepravcovia. Zažili boom vďaka presunom uviaznutých turistov na stredné a dlhé vzdialenosti.
    • Expresné vlaky Eurostar a podmorské spojenie medzi Britániou a kontinentom Eurotunnel. Záujem o ich služby bol enormný, pridávali sa vagóny či dokonca spoje, miestenky a cestovné lístky mizli rýchlo „ako teplé žemle“, uviedla hovorkyňa Eurostar. Tiež Eurotunnel, dlhodobo skôr stratový, zažil nárast dopravy až o 50 percent.

[* img=„120270“ | popisok=„*“ | verzia=„superHP“ *]

  • Bežné vlaky. Francúzske železnice SNCF aj nemecké Deutsche Bahn nasadili veľa nových vlakov alebo až zdvojnásobovali počty vagónov v súpravách, aby zvládli príval zákazníkov. Celkovo tak zabezpečili „desiatky tisíc miest navyše“.
    • Trajekty. Cez La Manche takmer zdvojnásobili prepravu osôb. Žatvu mali aj trajekty medzi Gréckom a Talianskom i v ďalších krajinách.
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba