Poliaci sa chcú sobášiť v kostoloch, pribúdajú žiadosti o cirkevné rozvody

V silne katolíckom Poľsku pribúda manželských párov, ktoré chcú cirkevný sobáš uznať za neplatný. V posledných rokoch sa počet takýchto prípadov niekoľkonásobne zvýšil, podľa poľských médií nie je v krajine dostatok advokátov, ktorí sa touto problematikou môžu zaoberať.

14.09.2010 15:09
rozvod, manželia, problémy Foto:
debata (6)

Diecézne súdy v celom Poľsku vlani dostali okolo 10 000 žiadostí o anulovanie manželstva. Podľa denníka Dziennik-Gazeta Prawna ich ešte začiatkom tohto tisícročia v niektorých diecézach bolo trikrát menej. Katolícka cirkev pojem rozvod nepozná, manželstvá považuje za nerozlučiteľné. Za určitých podmienok ho ale možno vyhlásiť za neplatné. Podľa Lukasza Górského z varšavskej advokátskej kancelárie Veritas, ktorá sa špecializuje na kanonické právo, cirkev ako dostatočný dôvod môže uznať napríklad alkoholizmus, nymfomániu alebo závislosť na internete.

Rozvod pred civilným súdom neruší platnosť manželstva pred cirkevným súdom, a tak ľudia, ktorí by si s novým partnerom chceli povedať v kostole „áno“ ešte raz, musia celý rozvodový proces absolvovať dvakrát. „Manželia majú najčastejšie civilný rozvod už za sebou, ale jedna alebo obe strany si chcú život usporiadať nanovo, ich nový partner napríklad žiada cirkevný sobáš,“ povedal denníku o svojich klientoch Gazeta Wyborcza Marcin Kramek, advokát, ktorý má od varšavského arcibiskupa povolenie poskytovať služby párom usilujúcim sa o vyhlásení manželstva za neplatné.

Na civilných súdoch v Poľsku sa vlani rozviedlo 72 000 manželských párov, predvlani asi o 6000 menej, každý šiesty až siedmy rozvádzajúci sa Poliak teda chce, aby jeho zväzok „anulovala“ aj katolícka cirkev. Podľa filozofa Tadeusza Bartoša to dokazuje, že ľudia sú pobožní. „Niekto, komu je viera ľahostajná, nepôjde k cirkevnému súdu, aby tam vykladal o súkromných veciach, čo sa niekedy stáva,“ povedal. Súhlasí s ním Aleksander Sobczak, ktorý pôsobí na cirkevnom súde v Gniezne. Rastúci počet žiadostí o zrušenie platnosti manželstva podľa neho svedčí o tom, že náboženstvo má pre ľudí čoraz význam.

V celom Poľsku je len niekoľko desiatok advokátov, ktorí môžu svojich klientov zastupovať pred cirkevnými súdmi. Okrem vzdelania v oblasti kánonického práva k tomu potrebujú aj povolenie biskupa danej diecézy. „Obyčajný“ advokát môže ľuďom usilujúcim sa o vyhlásenie manželstva za neplatné len poradiť, na procese sa ale zúčastniť nemôže.

V silne katolíckom Poľsku často uzatvárajú cirkevný sobáš aj ľudia, ktorí sú neveriaci. Svadby v kostole majú silnú tradíciu, ktorá sa dodržiava aj v súčasnosti. Viac ako štyri pätiny mladých vo veku od 18 do 26 rokov si podľa prieskumu agentúry GfK Polonia z tohtoročného marca myslí, že cirkevný sobáš je potrebný a má väčšiu váhu ako manželstvo uzavreté na úrade.

6 debata chyba