Fio bankaFio banka

Piloti Jak-42 mohli byť pod tlakom

Bez ohľadu na to, či za kniplom sedel Andrej Soloncev, skúsený kapitán lietadla Jak-42D, alebo druhý pilot Igor Živelov, mali na výber: vzlietnuť alebo mať po kariére. K takému záveru čoraz častejšie prichádzajú leteckí odborníci

13.09.2011 08:39
Jak-420 Foto:
Fragmenty lietadla Jak-420 pripravené na prevoz a kontrolu vyšetrovacou komisou, podľa ktorej všetky tri hnacie agregáty (na snímke v popredí) pracovali až do nárazu do prekážky.
debata (18)

V tejto súvislosti pripomínajú, že čosi podobné sa odohralo aj v prípade pádu poľského špeciálu pri Smolensku. Len v opačnom garde pre pilota. Teda: pristaneš alebo ťa stihne trest. Šéf poľského letectva bol totiž v kabíne a obával sa hnevu prezidenta, ak by stroj pristal na náhradnom letisku… Čo sa však skutočne odohralo na dráhe v Jaroslavli, môže povedať dnes už iba jediný žijúci svedok tragédie, palubný inžinier Alexandr Sizov. Vyšetrovatelia čakajú iba na povolenie lekárov. On by mal pomôcť vylúštiť smutnú tajničku o minulotýždňovej havárii, ktorej výsledkom bola smrť skoro celej posádky, hokejového mužstva Lokomotiv a jeho realizačného tímu.

„Vžite sa do kože pilota stroja, ktorému počas prípravy na let neustále zdôrazňujú, že musí čo najskôr uvoľniť dráhu. K letisku sa vraj už blížili lietadlá s ďalšími vysokopostavenými hosťami, účastníkmi konferencie. Vrátane prezidenta Medvedeva,“ opisuje situáciu pre denník Komsomolskaja pravda anonymný zdroj poznajúci pomery „zblízka“.

„Každému, kto by v tej chvíli sedel na mieste kapitána, by muselo byť jasné, že pri štarte sa stroj správa neštandardne. A problémy boli,“ konštatoval bývalý pilot. Pripomenul, že podľa pravidiel mal v takom prípade pilot prerušiť vzlet a odrolovať stroj na spojovaciu „technickú“ dráhu. Zdá sa však, že rozhodnutie prišlo neskoro: väčšia časť dráhy bola už za lietadlom a stroj ešte nemal normovanú rýchlosť. „A kapitán mal opäť na výber: prudko zabrzdiť, s tým, že stroj skončí zapichnutý do zeme niekde za dráhou. Znamenalo by to niekoľkohodinové zastavenie prevádzky letiska očakávajúceho VIP hostí. A to by bol koniec kariéry pilota. V lepšom prípade by mu našli miesto v esbéeske,“ vžíva sa do situácie niekdajší pilot. Druhou možnosťou bolo podľa neho riskovanie. Opäť teda výber: medzi životom a smrťou…

Verziu o nervóznej atmosfére na letisku Tunošna...
grafika lietadlo Verziu o nervóznej atmosfére na letisku Tunošna potvrdzuje aj vodič autobusu Leonid, ktorý priviezol hokejistov k odletu. Bez sprievodu, vrátane sprievodu fanúšikov, čo bolo v rozpore s tradíciou. Tým skôr, že chlapci leteli na pre nich prvý zápas KHL v sezóne. Netradičné vraj už boli zmeny v dennom rozvrhu mužstva. A to všetko kvôli politickému fóru, ktoré sa konalo na štadióne Lokomotiv. Hráči dokonca museli trénovať pred odletom v starej hale. Po tréningu nasledoval rýchly obed a odchod do športovej základne. Bez akéhokoľvek oddychu nasledoval presun na letisko. Mužstvo malo pôvodne v pláne aspoň polhodinový oddych. Ibaže ihneď po obede naložili hráčov do autobusu. Na letisko púšťali iba na špeciálne priepustky.

Verziu o nervóznej atmosfére na letisku Tunošna potvrdzuje aj vodič autobusu Leonid, ktorý priviezol hokejistov k odletu. Bez sprievodu, vrátane sprievodu fanúšikov, čo bolo v rozpore s tradíciou. Tým skôr, že chlapci leteli na pre nich prvý zápas KHL v sezóne. Netradičné vraj už boli zmeny v dennom rozvrhu mužstva. A to všetko kvôli politickému fóru, ktoré sa konalo na štadióne Lokomotiv. Hráči dokonca museli trénovať pred odletom v starej hale. Po tréningu nasledoval rýchly obed a odchod do športovej základne. Bez akéhokoľvek oddychu nasledoval presun na letisko. Mužstvo malo pôvodne v pláne aspoň polhodinový oddych. Ibaže ihneď po obede naložili hráčov do autobusu. Na letisko púšťali iba na špeciálne priepustky.

„Povedali mi, že čoskoro majú priletieť ďalší vysokopostavení hostia,“ spomína vodič autobusu, ktorý bol s mužstvom už 32 sezón. Ako povedal, hráči boli rozladení. Napríklad kvôli tomu, že tentoraz nepustili k odletu fanúšikov, rovnako ako aj priateľov hráčov. „Na letisko sme dorazili 50 minút pred štartom. Batožina už bola v lietadle. Chlapci ešte ani poriadne nevystúpili a už ma hnali s autobusom von z objektu letiska. Zvyčajne som počkal, až hráči absolvovali registráciu. A teraz som sotva stihol zakývať na rozlúčku. "Nič sa nedeje. Čoskoro sme späť. Oslávime víťazstvo so všetkými!“ upokojoval všetkých tréner a bývalý vynikajúci hokejista Igor Koroľov. „Všetci súhlasne prikývli. A aj ja som odišiel…!“ spomína Leonid.

Po tom čo v pondelok ráno zomrel v moskovskej nemocnici útočník Alexandr Galimov, posledným, ktorý prežil tragédiu, je palubný inžinier Alexandr Sizov. Je po operácii trieštivej zlomeniny bedrovej kosti a komunikuje s okolím. Podľa ČTK je už na lôžkovom oddelení a vyšetrovatelia čakajú na povolenie lekárov vypočuť ho ako svedka havárie. Môže dať napríklad odpoveď na otázku, kto vlastne riadil lietadlo. Podľa portálu Life.ru bol totiž druhý pilot Igor Živelov na zozname posádky pre let do Minska spoločne s pilotom Andrejom Solomencevom. Ten bol však vedený ako inštruktor letu. Podľa zdroja práve tento let mal byť súčasťou zaškolenia druhého pilota, ktorý dovtedy 25 rokov lietal na predchádzajúcej verzii Jak-40.

Život a smrť Pavla Demitru
Život a smrť Pavla Demitru Život a smrť Pavla Demitru
Facebook X.com 18 debata chyba Newsletter