Rýchlejšie ako svetlo. Nové merania potvrdzujú vlastnosť neutrín

Častice menšie než atóm, ktoré sa pohybujú rýchlejšie ako svetlo. Ďalšie merania znovu potvrdzujú ich existenciu tak, ako o nej už v septembri informovali fyzici z Európskej organizácie pre jadrový výskum (CERN). Objav otriasa Einsteinovou teóriou relativity, podľa ktorej by nemalo byť nič rýchlejšie ako svetlo.

18.11.2011 16:10
atóm, fyzika Foto:
Ilustračné foto

Opakovaný experiment sa uskutočnil v laboratóru v Gran Sasso pri Ríme. Merania vylúčili možné chyby, ale vedci sú v svojich vyhláseniach mimoriadne opatrní. To, že zväzky neutrín doleteli z CERN-u v Švajčiarsku do Talianska rýchlejšie než svetlo, potvrdili v novo publikovaných meraniach vedci z tímu OPERA. „Takéto delikátne merania, ktoré naviac nesú zásadné implikácie pre niečo také dôležité ako je Einsteinova teória relativity, si vyžadujú úžasnú pozornosť,“ cituje Reuters  Fernanda Ferroniho, prezidenta Talianskeho inštitútu pre nukleárnu fyziku (IFN).

To, že sa potvrdili merania prvého experimentu, je dôležitý krok. Vylúčil sa totiž rad teoreticky možných systémových chýb. Omnoho vyšší stupeň istoty však vedci nadobudnú, až keď sa nadsvetelné neutrina objavia aj v meraniach kolegov na inom pracovisku, upozornil Ferroni.

V nových experimentoch je podstatné ich špeciálne zameranie práve na rýchlosť neutrín. Zväzky trvajúce asi tri nanosekundy boli oddelené až 524-nanosekundovými rozostupmi. Zväzky neutrín sú tak ohraničenejšie a nehrozí, že by na príjme došlo k zámeně dvoch susediacich vĺn.

Ďalšie meranie plánuje OPERA na budúci rok v spolupráci s inými fyzikálnymi pracoviskami. Na svete sú len dve ďalšie laboratóriá, ktoré môžu experiment z CERN-u zopakovať a premerať tak získané výsledky. Jedným z nich je japonské zariadenie, ktoré je v súčasnosti mimo prevádzky pre následky marcového zemetrasenia. Druhým je americké Fermiho laboratórium pri Chicagu, ktoré však má menej presné prístroje ako Európania.

Ak by sa objav vedcov z CERN-u potvrdil, bolo by to zásadné prelomenie jedného z hlavných pilierov súčasnej fyziky. Podľa Einsteinovej teórie relativity vyjadrené svetovo najznámejšou rovnicou E = mc2, ktorá je uznávaná ako správna, by nič nemalo byť rýchlejšie ako svetlo. Ani potvrdenie experimentu CERN-u by však ešte nemuselo znamenať úplný koniec Einsteinových teórií, iba stratu ich univerzálnej platnosti a obmedzenie na určité oblasti.