Test: Kia Sportage 2.0 CRDi má na najlepších

Nesie meno svojho predchodcu, ale nemá s ním nič spoločné. Dizajn, koncepciu ani techniku.

13.10.2010 20:14 , aktualizované: 14.10.2010 03:30
Kia Sportage 2.0 CRDi Foto:
Kia Sportage 2.0 CRDi
debata

Nová Kia Sportage by si bezpochyby zaslúžila nový názov. Aj preto, že na rozdiel od predošlej generácie si to dnes môže pokojne rozdať s akoukoľvek japonskou či európskou konkurenciou. Jednoducho, Sportage urobil obrovský krok vpred. Možno nie jeden, ale hneď niekoľko. Presvedčili sme sa o tom počas testu špičkovej verzie 2.0 CRDi 4WD EX.

Sportage je o 90 mm dlhší a o 100 nižší než... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Sportage je o 90 mm dlhší a o 100 nižší než jeho predchodca.

Dynamický dizajn v hlavnej úlohe

O kvalite dizajnu sa dajú viesť siahodlhé diskusie. Keď sa však pri vás na ulici či parkovisku pristavujú ľudia s obdivnými pohľadmi, znamená to, že dizajn chytil za srdce. A to je presne prípad Sportage.

Jeho európsky štýl z pera Petra Schreyera dáva príučku množstvu renomovaných súperov. Nielen „preumelkovanému“ sesterskému Hyundaiu ix35, ale aj celému radu novodobých konzervatívne ladených SUV, napríklad Volkswagenu Tiguan alebo Toyote RAV4. Sportage pôsobí robustne, no nie ťažkopádne. Má proste švih. Zvlášť v oranžovom laku Techno Orange vyniká kontrast medzi jeho mohutným pontónom a nízkou kabínou ukončenou širokým stĺpikom.

Peter Schreyer odviedol dobrú prácu. Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Peter Schreyer odviedol dobrú prácu.

Predná maska aj svetlá majú jasný charakter. Moderný „look“ dávajú maske originálne hmlovky či diódy pre denné svietenie. Aj zadné diódové svetlá si zaslúžia jednotku s hviezdičkou. Napriek väčšej výške karosérie máte stále pocit stability vytvorený mohutnými oblúkmi blatníkov a 18-palcovými diskami. Proti ťažkopádnosti sa Sportage bráni aj bočnými prelismi či priam športovo poňatými spätnými zrkadlami.

Interiér v európskom štýle

Interiér je vynikajúco prístupný vďaka širokým dverám, zvlášť zadným. Po usadnutí za volant Sportage opäť prekvapí invenčným dizajnom. Palubná doska síce používa aj tvrdšie plasty, ale tento hendikep skvelo maskuje nápaditým tvarovaním, farebným spracovaním a použitím efektných materiálov, napríklad módnych plastov s „klavírnym“ lakom alebo oranžovými plastmi vo výplniach dverí.

Interiér vás prekvapí priestorom aj úrovňou... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Interiér vás prekvapí priestorom aj úrovňou spracovania.

Mäkšie sedadlá s pevným bočným vedením sú skvelým kompromisom medzi pohodlím a dobrým držaním tela. Miesta je dosť vpredu aj vzadu, azda len sedáky zadných sedadiel by mohli byť o čosi dlhšie. Ergonómia je prakticky bez prehreškov. Cítite sa tu ako v bežnom „osobáku“. Jediná výčitka smeruje k archaickému tlačidlu ovládania palubného počítača na prístrojovom paneli. Vodič má inak všetko poruke a skvelý výhľad na dôkladne spracovaný a osvetlený prístrojový panel.

Okrem kratších sedákov nie je novej Kii vzadu... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Okrem kratších sedákov nie je novej Kii vzadu čo vytknúť.

Perfektnú grafiku má aj príplatkový multifunkčný dotykový displej navigácie, audia a cúvacej kamery, len mu chýba lepšie clonenie. Najväčšiu výčitku si však zaslúži výhľad z miesta vodiča, ktorému bránia enormne široké predné a zadné stĺpiky. Do hry vstupuje aj vysoká hrana pontónu a úzke zadné okno. Takže cúvacia kamera nie je v tomto prípade vôbec na zahodenie.

Dotykový displej má peknú grafiku. Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Dotykový displej má peknú grafiku.

Luxus len za príplatok

Základná verzia Base štartuje pomerne strohým vybavením. V bezpečnosti sa síce ústupky nerobili, keďže už v základe je šesť airbagov, aktívne opierky hlavy, stabilizačný systém ESP či kontrola zjazdu a rozjazdu v kopci, ale komfortu si veľa neužijete. Je tu len povinná jazda v podobe manuálnej klimatizácie, elektrických predných okien či základnej audiosústavy.

Palubný počítač sa ovláda na kraji... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Palubný počítač sa ovláda na kraji prístrojového panelu.

Najvyšší stupeň EX vás už rozmaznáva vyhrievanými sedadlami, tempomatom, dvojzónovou „klímou“ či dažďovým senzorom. Ak však chcete naozaj pocit výnimočnosti, pripravte si zopár tisíc eur na panoramatické strešné okno, špeciálne čalúnenie, automatickú prevodovku, oranžové doplnky interiéru, xenónové svetlá, bezkľúčové štartovanie a krásne 18-palcové disky kolies.

Do kufra sa dostanete cez veľké výklopné veko. Chybičkou krásy je umiestnenie mikrospínača na jeho spodnej hrane. Prístupnejšie by bolo kdesi pri logu Kia. Škoda, že vzhľadom na veľkosť veka nie je vybavené aj samostatným vyklápaním okna. V prehustených garážach by to bola iste výhoda.

Prístroje majú typický rukopis najnovších... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Prístroje majú typický rukopis najnovších modelov značky.

Kufor vzrástol v porovnaní s predchádzajúcim Sportage na 456 litrov. Nie je to oslňujúca hodnota, no pod podlahou nájdete plnohodnotnú rezervu, čo je dnes už skôr vzácna a chvályhodná výnimka než pravidlo.

Plnohodnotná rezerva je dnes veľkou vzácnosťou. Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Plnohodnotná rezerva je dnes veľkou vzácnosťou.

Zadné sedadlá možno sklopiť zatiahnutím za pásy aj zo strany kufra, bohužiaľ, celkom vodorovnú plochu Sportage vytvoriť nedokáže. Nie je tu však ani žiaden schod, čo by bola ešte väčšia nevýhoda.

Zadné operadlo viete sklopiť priamo z... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Zadné operadlo viete sklopiť priamo z batožinového priestoru.

Konštruktéri mysleli aj na odkladacie priestory. Problém nebudete mať s mobilom, mapou ani nápojmi.

Základný objem kufra je 465 l.Po sklopení... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Základný objem kufra je 465 l.Po sklopení deleného operadla sa zväčší na 1353 l.

Primeraná vitalita

Dieselový 4-valec 2.0 CRDi s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 375 Nm v tejto triede nijako nevyniká. Za volantom však rozhodne nebudete trpieť pocitom „nemohúcnosti.“ Sportage je pomerne živé auto, aj keď vo vyšších rýchlostiach mierne stráca dych. Napriek tomu ostáva motor kultivovaný s príjemnou akustikou.

Liatinový motor má rozvody poháňané odolnou... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Liatinový motor má rozvody poháňané odolnou reťazou.

Liatinový dvojliter triedy R využíva vstrekovanie common-rail Bosch s elektromagne­tickými vstrekovačmi pracujúcimi pri max. tlaku 1600 barov. Určitou zaujímavosťou je, že výkonnejšia verzia tohto motora (používa ju aj sesterský Hyundai ix35) má elektromagnetické vstrekovače a pracuje so vstrekovacím tlakom až 1800 barov a nižším kompresným pomerom. Dôraz na výdrž a bezproblémovú prevádzku agregátu 2.0 CRDi prezrádza použitie rozvodovej reťaze, samostatný pohon vodného čerpadla (oddelený od pohonu rozvodov) a bohato dimenzovaný EGR ventil s premostením.

Príplatkový automat

Testované auto bolo vybavené automatickou 6-stupňovou prevodovkou, ktorú si k motoru 2.0 CRDi môžete objednať za príplatok 1600 €. Prevodovku si koncern Hyundai/Kia vyvinul vo vlastnej réžii a jej sofistikovanosť a hladká práca sú najlepším dôkazom toho, akú ďalekú cestu juhokórejské automobilky za posledné roky urazili. S motorom si rozumie dokonca lepšie, ako 6-stupňový manuál. S ním je krútiaci moment motora priškrtený na 319 Nm, zatiaľ čo v prípade testovanej automatickej skrine máte k dispozícii celých 375 Nm. Kladom automatu je aj jeho dlhšie sprevodovanie, takže na diaľnici pri 130 km/h motor točí len 2400 otáčok (s manuálnou prevodovkou dosahuje motor pri rovnakej rýchlosti približne 2700–2800 ot.).

S automatom má motor väčší krút. moment. Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi S automatom má motor väčší krút. moment.

Prevodovka radí hladko a zmenu prevodového stupňa pri defenzívnej jazde ani nespozorujete. Riadiacu jednotku prevodovky dostanete do úzkych až pri náhlych zmenách tempa a chaotickom prehadzovaní nohy z plynu na brzdový pedál a späť. A aj tak sa so vzniknutou situáciou vysporiada celkom slušne. Pri akcelerácii sa zbavila starého zlozvyku automatov v kórejských autách nechávať hydrodynamický menič dlho v preklze. Motor sa tak aj pri zrýchľovaní pomerne skoro ustáli v nižších otáčkach, čím výrazne šetrí palivo.

Daňou za vyššiu karosériu, automat a väčšie pasívne odpory štvorkolky je spotreba paliva, ktorá v praxi často prekračuje údaje výrobcu. S „papierovými“ 6,9 litra na 100 km v bežnej premávke nepočítajte. K realite je bližší údaj osem litrov, čo je však vzhľadom na hmotnosť a pohon 4×4 stále akceptovateľné.

V praxi budete s naftovou Kiou jazdiť približne... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi V praxi budete s naftovou Kiou jazdiť približne za 8 l/100 km.

Doma viac na asfalte

Za volantom je Sportage veľmi príjemným spoločníkom. Kii sa podarilo vynikajúco odfiltrovať podvozok a pruženie nastaviť tak, že si dokáže dokonca aj s 18-palcovými príplatkovými diskami poradiť hravo s nerovnosťami. Tie žehlí vo formáte, aký sa dnes už príliš nenosí. Pritom vás v zákrutách nevyvedie z miery náklonmi ani neprekvapí nečakanými zmenami správania.

Na asfalte sa cíti ako doma. Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Na asfalte sa cíti ako doma.

Sportage má na uzde aj aerodynamický hluk. Takže pri vyšších rýchlostiach ostáva v kabíne pokojná atmosféra. Na ovládanie tiež nevyžaduje žiadne extra úsilie. Výkonný posilňovač riadenia a citlivé brzdy nebudú robiť problém ani ženám.

Priľnavosti má na rozdávanie. Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Priľnavosti má na rozdávanie.

V teréne sa dostáva k slovu „štvorkolka“ s automaticky pripájateľným pohonom 4×4 pomocou spojky Dynamax. Hoci systém pracuje na základe viacerých údajov, napríklad s informáciami o polohe plynového pedála, uhle natočenia kolies či s údajmi trakčných systémov, pripájanie zadných kolies nie je také hladké ako u konkurencie.

Pripájanie pohonu zadnej nápravy si ani... Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Pripájanie pohonu zadnej nápravy si ani neuvedomíte.

To však v triede, kam Sportage patrí, nie je až taký veľký prehrešok, najmä ak máte k dispozícii režim Lock. Ten do rýchlosti 40 km/h delí hnací moment medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Sportage sa tak nezľakne ani stredne ťažkých podmienok. Pomáha mu v tom aj trakčná kontrola zjazdu a rozjazdu v kopci. Treba však rešpektovať, že na svetlej výške podvozku ubudlo v porovnaní s predchádzajúcou generáciou až 24 mm.

Príplatkový oranžový lak jej pristane. Foto: Patrik Tančenko
Kia Sportage 2.0 CRDi Príplatkový oranžový lak jej pristane.
Výhody Nevýhody
 kvalita spracovania  výhľad vzad
 vnútorný priestor  chýba zadné výklopné okno
 kultivovaný motor  ovládanie palub. počítača
Technické údaje
Model: Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD AT EX
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1995
Výkon (kW/ot.): 100/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 375/1800–2500
Prevodovka: 6-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4440/1855/1645
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 465–1353/58
Maximálna rýchlosť (km/h): 181
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,1
Komb. spotreba (l/100 km): 6,9
Cena: 27 340 €
Sériové vybavenie EX (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjazdu do svahu (HAC, asistent zjazdu (DBC), aktívne opierky hláv, predné hmlové svetlá, zadný parkovací senzor, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, dažďový senzor, dvojzónová klimatizácia, tempomat, elektrický balík na okná a zrkadlá, palubný počítač, 17-palcové disky, strešné lišty.

Kia Sportage: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

debata chyba
Články podľa značiek