O návrhoch, ktoré už vopred kritizovali výrobcovia, budú rozhodovať štáty EÚ a europoslanci. Ich súhlas je pre platnosť navrhnutej normy nevyhnutný. Prípravy návrhov trvali niekoľko rokov a sprevádzali ich silné tlaky tabakovej loby. Výrobcovia sa obávajú dopadu na značky budované desiatky rokov. Zaznievajú z ich strany aj hlasy o porušovaní práv duševného vlastníctva a obchodných práv. Dlhodobo tiež upozorňujú aj na problém pašovania cigariet z tretích krajín.
Cieľom reformy je znížiť množstvo úmrtí spojených s fajčením a snaha odradiť od fajčenia mladých, zdôraznila Európska komisia. Fajčenie v Európe ročne zabije približne 700-tisíc ľudí. Verejné výdavky v EÚ v súvislosti s fajčením a liečbou jeho následkov podľa odhadov, o ktoré sa Európska komisia opiera, presahujú ročne 25 miliárd eur.
„Čísla hovoria samé za seba: tabak zabíja polovicu svojich užívateľov a je silne návykový,“ vyhlásil eurokomisár pre zdravie a ochranu spotrebiteľov Tonio Borg. Pripomenul, že 70 percent fajčiarov s fajčením začína ešte pred dosiahnutím osemnásteho roku. „Ambíciou tohto návrhu je spraviť tabakové produkty a fajčenie pre spotrebiteľov menej atraktívnymi,“ dodal.
Na škatuľkách cigariet budú chýbať propagačné prvky
Podľa návrhu by na obale nemali byť žiadne propagačné prvky a na škatuľke by malo byť jasne napísané, že tabakový dym obsahuje viac ako 70 látok spôsobujúcich rakovinu.
Členské štáty by navyše mohli zaviesť ešte prísnejšie pravidlá pre obaly, ak budú chcieť. Škatuľky by mali obsahovať najmenej 20 cigariet, takže by sa zakázali menšie balenia s menším počtom kusov. Zavádzajúce a teda neprípustné by bolo aj označovanie cigariet ako „slim“ či „prírodné“ a „organické“.
Regulovanejší by mal byť aj cezhraničný predaj cigariet cez internet. Komisia navrhuje na škatuľky umiestniť hologramy, ktoré by mali pomôcť sťažiť predaj nelegálnych cigariet. Pravidlá sa po novom budú týkať aj elektronických cigariet či rastlinných produktov určených na fajčenie, ktoré doteraz regulované neboli. „Spotrebiteľov nesmie nikto podvádzať. Tabakové výrobky musia vyzerať a chutiť ako tabakové výrobky a tento návrh zaistí, že atraktívne obaly a príchute sa v marketingových stratégiách nebudú môcť používať,“ povedal Borg.
Firmy sa však boja, že prísnejšie normy znížia už aj tak klesajúce tržby v Európe a mohli by byť precedensom pre rastové trhy v Ázii a Afrike. Podľa správy spoločnosti KPMG pre producenta cigariet Philip Morris z júna, tržby z cigariet minulý rok dosiahli 576 miliárd eur, čo predstavuje prepad o viac ako sto miliárd oproti roku 2007. Komisia očakáva, že nové pravidlá by mohli byť schválené do roku 2014 a začnú platiť v rokoch 2015 až 2016.
Brusel sa rozhodol nenasledovať Austráliu
Brusel sa nakoniec nevydal „austrálskou cestou“. V Austrálii od začiatku mesiaca majú cigaretové obaly jednotnú formu, na škatuľkách v olivovozelenej farbe nesmie byť výrazné logo výrobcu, ani žiadne reklamné texty. Naopak, veľmi výraznú časť pokrývajú grafické varovania a odpudzujúce obrázky zdravotných následkov fajčenia.
„Európska únia by nemala organizovať čarodejnícky hon na fajčiarov a tabakový priemysel, ale mala by sa zamerať na ochranu nefajčiarov a deti a mladistvých, ktorí podliehajú lákadlu ľahkej dostupnosti cigariet,“ reagoval český europoslanec Jan Březina. „Uvedené opatrenia zaváňajú prohibíciou, ktorá máva za následok rozbujnenie čierneho trhu,“ povedal s tým, že Austrálii klesnú daňové príjmy.