Aj preto sa Briti cítia dobre. A ekonómovia dodávajú, že tento príjemný pocit je dobrý pre hospodárstvo.
Centrum pre maloobchodný predaj odhaduje, že len na alkohol, ktorým si budú ľudia pripíjať na zdravie budúceho kráľa, minú Briti asi 70 miliónov libier (viac ako 81 miliónov eur). Na jedlo to bude približne 26,6 milióna libier (takmer 31 miliónov eur). Celkovo by britské hospodárstvo mohlo dostať injekciu v podobe zvýšenej ekonomickej aktivity až vo výške 260 miliónov libier (približne 302 miliónov eur).
To všetko pre jedného malého chlapca. „Je to jednoducho dobrý príbeh, nie je v tom žiadny problém,“ vysvetlil pre agentúru Reuters Joshua Bamfield z Centra pre maloobchodný predaj. „Vidím veľký záujem aj na druhej strane Atlantiku. O mladých členoch kráľovskej rodiny majú v Spojených štátoch vysokú mienku. Očakávame preto dobrý predaj suvenírov,“ myslí si Bamfield. Hlavný ekonomický analytik spoločnosti IHS Global Insight Howard Archer vysvetľuje, že keď sa ľudia cítia dobre, sú ochotní viac míňať peniaze.
„Zvyšuje sa tým dôvera spotrebiteľov. Narodenie kráľovského dieťaťa bude mať jednoznačne pozitívny efekt na hospodársky rast v Británii,“ citoval denník Daily Telegraph Archera. „Ekonomika by mohla dostať dočasnú, malú, pozitívnu vzpruhu v čase, keď sa zdá, že sa stále viac hýbe správnym smerom,“ verí Archer. Aj Pauline Maclaranová, odborníčka na marketing z Royal Holloway, Londýnskej univerzity, je presvedčená, že narodenie chlapca je dobrá správa pre britskú ekonomiku. „V prvom rade to mnohí ľudia využijú ako skvelú zámienku na oslavy,“ povedala pre Pravdu expertka z katedry manažmentu.
"Je jedno, či podporujete monarchiu, alebo nie. To, čo sa stalo, zdvihne náladu ľudí. Najmä tým, ktorí si v čase ekonomickej recesie nemôžu dovoliť ísť na nejakú luxusnú dovolenku do zahraničia,“ tvrdí Maclaranová.
Oblečenie pre bábätko? Také, aké bude mať princ
„Keď sa objavila správa, akú kolísku si kúpila Kate, predaj tohto produktu značne narástol,“ vysvetľuje pre Pravdu Pauline MacLaranová, odborníčka na marketing, ako kráľovská rodina ovplyvňuje správanie Britov. Asi by bolo príliš drsné povedať, že monarchia úmyselne zo seba vytvára obchodnú značku. Kráľovská rodina si však určite osvojila základné princípy toho, ako sa s takou značkou pracuje," povedala pre Pravdu expertka z Royal Holloway, Londýnskej univerzity. Na budúci rok pripravuje knihu s názvom Kráľovská horúčka: Britská monarchia v konzumnej kultúre.
Ako britskí obchodníci využívajú dianie spojené s narodením dieťaťa Catherine a Williama?
Mnohé obchody si z tejto udalosti jednoducho urobili dobrú zámienku na propagovanie svojich produktov. Sú celkom kreatívni v tom, ako využívajú motív kráľovského dieťaťa. Lákajú naň zákazníkov, aby prišli a míňali svoje peniaze.
Bude to trvať len krátko alebo to bude mať nejaký dlhodobejší efekt na ekonomiku?
Narodenie chlapca si vyslúžilo medzinárodnú pozornosť. Podporí teda turizmus. Je to dobrá správa o Británii a opäť dostala monarchiu do svetla reflektorov. Určite sa predá množstvo suvenírov, ktoré budú mať nejakú spojitosť s kráľovským dieťaťom, ako hrnčeky či podbradníčky. Samozrejme, zberatelia budú mať záujem aj o rôzne drahšie spomienkové porcelánové súpravy. Všetko toto bude mať krátkodobý dosah. Je tu však aj dlhodobejší.
Aký?
Bude spočívať v tom, ako narodenie ovplyvní módne trendy v detskom oblečení a vo vybavení. Kate už mimoriadnym spôsobom ovplyvnila módu. Je veľmi pravdepodobné, že to tak bude aj v prípade toho, čo zvolí pre svoje dieťa. Už sme to dokonca videli. Keď sa objavila správa, akú kolísku si kúpila, predaj tohto produktu značne narástol.
Dá sa povedať, že si britská kráľovská rodina sama vytvorila akúsi vlastnú obchodnú značku?
Monarchia v posledných rokoch oveľa profesionálnejšie pristupuje k tomu, aký imidž vytvára pre verejnosť. Ovplyvnili to najmä škandály v 80. a 90. rokoch. Asi by bolo príliš drsné povedať, že úmyselne zo seba vytvára obchodnú značku. Kráľovská rodina si však určite osvojila základné princípy toho, ako sa s takou značkou pracuje. Monarchia veľmi efektívne dokázala zmeniť imidž Charlesa a Camilly.
Na čo sa teda kráľovská rodina zameriava pri budovaní imidžu?
Jej pozitívne vnímanie vyplýva aj z toho, že sa jej v súčasnosti darí vytvárať most medzi tradíciou a prítomnosťou. Za mnohé monarchia vďačí novej generácii kráľovských detí. Tie sú neformálnejšie, sú bližšie ľuďom, zároveň však nestrácajú na príťažlivosti. Myslím si, že toto je úmyselná stratégia, aby monarchia zostala pre ľudí podstatná.