Španielsky rušňovodič odmietol vypovedať

Španielsky rušňovodič, ktorý riadil havarovaný vlak, odmietol vypovedať. Podľa piatkových informácií polície pravdepodobný vinník stredajšej tragédie odmietol komunikovať s úradmi a odpovedať na otázky polície.

26.07.2013 13:50 , aktualizované: 22:27
Španielsko, vlak, nehoda Foto: ,
Vykoľajený vlak neďaleko španielskeho mesta Santiago de Compostella.
debata (2)

Tá preto odovzdá prípad 52-ročného rušňovodiča Francisca Josého Garzona Ama súdu a to čo najskôr. Strojvodca, ktorý je s ľahkými zraneniami hospitalizovaný, údajne hneď po nehode vyjadril vieru, že nikto nezomrel a zároveň priznal, že išiel príliš rýchlo. Príčiny tohto stavu ostávajú neznáme. Vyšetrovanie sa okrem iného sústredí na možnú poruchu brzdného systému či iné mechanické zlyhanie. Strojvodca je každopádne podozrivý z nedbanlivosti.

Španielska polícia začala skúmať obsah čiernych skriniek, ktoré by mali odhaliť, čo sa dialo tesne pred nehodou. Pri havárii zomrelo 80 ľudí a 178 sa ich zranilo.

Médiá naďalej špekulujú, čo mohlo tragickú haváriu spôsobiť. Pozornosť sa pritom sústreďuje práve na rušňovodiča, ktorý údajne už priznal, že vlak povolenú rýchlosť výrazne prekročil. Tento fakt podľa médií potvrdzujú aj prvé údaje získané z čiernych skriniek: regionálny denník La Voz de Galicia v piatok s odvolaním sa na vyšetrovateľov napísal, že vlak išiel na inkriminovanom mieste rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu. Povolené maximum pritom bolo 80 kilometrov za hodinu.

Železničné odbory však varujú pred predčasnými závermi a upozorňujú, že vinníkom nehody mohla byť aj nedostatočná zabezpečovacia technika.

Výsluch 52-ročného rušňovodiča, ktorý nehodu prežil bez vážnejších zranení, by mal vyšetrovanie výrazne posunúť. Muž zatiaľ nebol zatknutý, leží v nemocnici, kde ho stráži polícia. Hoci práve rušňovodiča už médiá pasovali do úlohy hlavného podozrivého, oficiálne nie je o príčinách nehody stále nič známe.

Rýchlovlak Alvia štátnej železničnej spoločnosti Renfe išiel v stredu z Madridu do mesta Ferrol na severozápade Španielska. Vykoľajil sa v ostrej zákrute pred 21:00 SELČ, len niekoľko minút pred plánovaným príjazdom do stanice v Santiagu de Compostela. Podľa odhadov na mieste vlak viac ako dvojnásobne prekročil povolenú rýchlosť. Osem vagónov zišlo z trate, niektoré narazili do betónových zábran, iné sa prevrátili na násype a začali horieť.

Nehoda si okrem 80 mŕtvych vyžiadala aj takmer dve stovky zranených: 94 z nich je stále v nemocniciach, z toho 30 v kritickom stave. Sedem obetí ešte nebolo identifikovaných. Medzi mŕtvymi je podľa posledných informácií jeden Američan a jeden Talian, cudzinci boli aj medzi zranenými.

Vedenie spoločnosti Renfe uviedlo, že havarovaný vlak ešte pred cestou prešiel štandardnou technickou prehliadkou. Vlak vyrobený v rokoch 2007 až 2009 bol v roku 2012 prestavaný na dieselový pohon a na trati mohol ísť až dvestokilometrovou rýchlosťou. Dopravca zároveň informoval, že rušňovodič Francisco José Garzón bol zamestnancom s tridsaťročnou praxou, ktorý na trati z Madridu na severozápad Španielska jazdil dlhšie ako rok. Niektoré denníky však citovali z jeho profilu na Facebooku, kde sa chválil, že riadi vlaky v obrovských rýchlostiach. Profil bol vo štvrtok zablokovaný.

Odbory železničných strojvodcov Semaf upozornili, že nehode mohol zabrániť moderný zabezpečovací systém ETCS, ktorý sleduje rýchlosť vlaku a dokáže ho zabrzdiť. Ten síce na vysokorýchlostnej trati z Madridu funguje, ale tesne pred Santiagom končí a ďalej – teda aj v mieste nehody – funguje starší systém ASFA. Ten podľa šéfa odborov vlak pri prekročení povolenej rýchlosti automaticky nezastaví, len upozorní rušňovodiča.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #havária vlaku #Santiago de Compostela #čierne skrinky #vlakové nešťastie