Muž, ktorého polícia podozrieva zo zabitia z nedbanlivosti, by mal sudcu, pozostalých aj celú španielsku verejnosť informovať o okolnostiach jednej z najvážnejších železničných havárií v španielskych dejinách.
Vraj chcel pred haváriou brzdiť, ale nemohol
Garzón si údajne bol vedomý nebezpečne vysokej rýchlosti a nutnosti súpravu brzdiť, znížiť rýchlosť ale vraj nebolo možné. Španielskej televízii to v nedeľu povedal jeden z miestnych ľudí, ktorý zraneného rušňovodiča sprevádzal po nehode na ošetrenie.
Rušňovodič Francisco José Garzón, ktorý je v policajnej väzbe vyšetrovaný pre podozrenie zo zabitia z nedbanlivosti, bol pri katastrofe zranený na hlave a má poranené rebrá. Keď ho jeden z miestnych dobrovoľníkov sprevádzal na ošetrenie, povedal mu Garzón, že chce zomrieť. Údajne dodal, že „išiel moc rýchlo“ a „bolo treba brzdiť, ale nešlo to“.
Vlak v nebezpečnej zákrute pred santiagskou stanicou viac ako dvojnásobne prekročil povolenú rýchlosť, vykoľajil sa a roztrieštil o betónový koridor. Počet mŕtvych sa v nedeľu zvýšil zo 78 na 79, so zraneniami v nemocnici leží ďalších 70 ľudí, z ktorých stav 22 je vážny.
Päťdesiatdvaročný Garzón podľa policajtov zatiaľ odmieta vypovedať, jeho štvrtkový výsluch bol odložený na nedeľu. Sudca by mal rozhodnúť, či rušňovodiča oficiálne obviní, či ho prepustia na kauciu alebo obvinenia zbaví.
Rušňovodič údajne už predtým priznal, že vlak výrazne prekročil povolenú rýchlosť. Tento fakt podľa médií potvrdzujú aj prvé údaje získané z palubných záznamníkov.