V piatok sa chystajú vo Florencii otvoriť hrobku rodiny Francesca Del Gioconda, do ktorej sa Lisa Gherardiniová koncom 15. storočia vydala. Informoval o tom denník La Stampa. Vedci dúfajú, že s pomocou analýzy DNA sa im podarí s istotou určiť, ktorá z predtým nájdených kostier patrí legendárnej Mone Lise.
Archeológovia majú v piatok otvoriť hrobku v bazilike Najsvätejšieho Zvestovania vo Florencii, kde sú pochovaní aj synovia Lisy Gherardiniovej. Vďaka analýze ich pozostatkov chcú vedci zistiť, ktorá z kostier nájdených už skôr v podzemí bývalého kláštora uršulinek patrí ich matke. Slávna Mona Lisa sa totiž po smrti svojho manžela do tohto kláštora uchýlila a stala sa mníškou.
Zatiaľ vôbec nie je isté, že sa pozostatky Mony Lisy podarí identifikovať. Vedci ale veria, že sú na dobrej ceste. „Teraz vykonávame rádiokarbónovú analýzu troch z ôsmich kostier nájdených pri Sv. Uršule, ktoré mohli patriť Lise Gherardiniovej. Rádiokarbónová metóda nám povie, ktoré z pozostatkov pochádzajú z prvej polovice 16. storočia. Až potom budeme vedieť, u ktorej z kostier vykonať analýzu DNA,“ povedal agentúre ANSA Silvano Vinceti, šéf talianskej rady pre kultúrne dedičstvo.
Čo stojí za tajomným úsmevom Mony Lisy
Hrob Mony Lisy hľadajú Taliani roky a už niekoľkokrát sa v konečnej fáze identifikácie ukázalo, že kostra pripisovaná renesančnej dáme patrí niekomu inému. Celosvetová fascinácia obrazom ženy s tajomným úsmevom ich ale ženie ďalej. Ak ostatky Gherardiniovej nájdu, chcú sa napríklad pokúsiť o zostavenie pravdepodobnej podoby mŕtvej a porovnať ju s jej domnelým portrétom. Chcú sa tiež dozvedieť, či Gherardiniová netrpela nejakou telesnou chybou, ktorá by tajuplný úsmev vysvetľovala. Špekulovalo sa napríklad o tom, že dáma na obraze mohla chcieť skryť zlý chrup alebo trpela vrodenou vadou.
Da Vinciho obraz Mona Lisa pochádza z prvých rokov 16. storočia. Jeho autor ho nikdy neopustil a nakoniec si ho vzal so sebou do Francúzska, kde v roku 1519 zomrel. Dnes je Mona Lisa najväčším pokladom parížskeho múzea Louvre.
Väčšina bádateľov sa zhoduje, že obraz bol portrétom Lisy Gherardiniovej, manželky florentského kupca Francesca del Gioconda, ktorá vo Florencii bývala blízko Leonardovho ateliéru. Istota ale nemajú.