Na Dunaji rabujú piráti, pozor na kilometre 240 až 350

Zatiaľ čo pirátom v Adenskom zálive pri pobreží Somálska kleplo medzinárodné spoločenstvo viac-menej po prstoch, Európanom vyčíňajú pod nosom na Dunaji. Akoby vystrihnutí z filmu Čierna mačka, biely kocúr bosnianskeho Srba Emira Kusturicu. Žiaľ, ako potvrdzujú skúsenosti kapitánov napríklad ukrajinských riečno-morských plavidiel brázdiacich európsky veľtok, ide o nepríjemnú realitu.

12.11.2013 13:02
piráti, pirát Foto:
Ilustračné foto
debata

„Hlavne na rumunskom a srbskom úseku sa lode stávajú korisťou pirátov. Miestne úrady sa k žalobám kapitánov však stavajú chrbtom,“ informoval portál Newsru s odvolaním sa na Ukrajinskú dunajskú plavbu. Väčšinou sa záujem zlodejov sústreďuje na vlečné člny, ktoré sú často zakotvené bez kontroly. Čoraz viac sa množia prípady, keď miestni obyvatelia „útočia“ za bieleho dňa a ničoho sa neboja.

„Najčastejšie kradnú z nákladu uloženého v útrobách člnov. Nepohrdnú však ani oceľovými príklopmi do podpalubia či kotviacimi lanami,“ konštatuje správa Ukrajinskej dunajskej plavby. Napríklad 5. októbra loď Kapitán Židkov „odľahčili“ zlodeji o časť naloženej pšenice. Do útrob plavidla sa dostali cez jeho nosovú časť. O deň neskôr ohlásil nepozvanú návštevu aj kapitán lode Ľvov, z ktorej zmizli všetky poklopy bočných priehradok, ako aj strieška, pod ktorou spočívala kotviaca reťaz. Z plavidla Belehrad zase piráti odniesli tri mechy obsahujúce sójový koncentrát, z ktorých každý vážil 500 kilogramov.

Kradnú prevážaný tovar, palivo, alkohol, cigarety

O rabovaní na Dunaji sa začalo hovoriť v roku 2010, keď obeťou zlodejov sa na rumunskom úseku rieky stala loď Zvjozdnyj. V tom istom roku piráti prepadli aj plavidlo Kapitán Antipov, kotviace v prístave Galac (Galati). Podľa Ukrajinskej dunajskej plavby sa rabovanie opakovalo aj v roku 2011.

V súvislosti s pokračujúcimi útokmi dunajských pirátov portál Izmacity.com pripomína, že rabovanie plavidiel sa, žiaľ, pravidelne opakuje. Napríklad 4. januára 2012 sa terčom útoku 15 ľudí stal čln, ktorý bol súčasťou konvoja ťahaného remorkérom Perm. Útočníci žiadali od posádky alkohol, cigarety a palivo. Čln prehľadali a lodivodovi sa vyhrážali nožom a hodením cez palubu. Pri odchode odcudzili 500 metrov lana. Nasledujúci prípad rabovania sa udial o niekoľko hodín neskôr, počas pravoslávnych Vianoc. Siedmeho januára piráti v noci prepadli plavidlo Kapitán Babkin. Iba odhodlanie posádky zabránilo krádeži nákladu, za ktorý v prípade poškodenia či odcudzenia platí prepravná spoločnosť nemalé penále, nehovoriac o pošramotenej povesti všetkých dunajských lodných prepravcov.

Najnebezpečnejší je riečny lievik v Rumunsku

Najnebezpečnejším miestom je podľa Ukrajincov úsek Dunaja v kilometri 240 až 350, ale nielen ten. Ide o úsek rieky, kde sa tlačné zostavy, predovšetkým počas nízkeho stavu hladiny, musia preformovať pred prechodom cez Borca-Bala. Cez akýsi riečny lievik ležiaci na rumunskom úseku Dunaja.

„Napriek tomu, že každý prípad útoku a krádeže kapitáni úradne zaznamenávajú a upozorňujú miestne úrady, políciu aj vedúcich predstaviteľov okolitých prístavov, nič sa nedeje,“ konštatujú v Ukrajinskej dunajskej plavbe s tým, že situácia je čoraz napätejšia a je akousi smutnou kópiou donedávna veľkej aktivity pirátov v Adenskom zálive pri africkom pobreží

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Dunaj #piráti