Ruskí vyšetrovatelia považujú za najpravdepodobnejšiu príčinu nedeľňajšej nehody ruského boeingu pri pristátí v Kazani, ktorá si vyžiadala 50 mŕtvych, chybu pilotov či prípadné zlyhanie techniky. Novinárom to v pondelok oznámil náčelník vyšetrovateľov dopravných nehôd v Povolží Alexandr Poltinin.
Podľa agentúry Interfax, odvolávajúcej sa na zdroj z operatívneho štábu, sa mohla pokaziť mechanika krídla, alebo bol pri druhom pokuse o pristátie nedostatočný ťah motorov. Po „čiernych skrinkách“, zachytávajúcich údaje o lete a komunikáciu posádky, sa ale stále pátra.
Vyšetrovatelia predtým nevylučovali žiadnu verziu: vplyv počasia, chybu pilotov, poruchu, problémy s palivom i teroristický útok.
Lietadlo sa podľa náčelníka zrútilo medzi pristávacou dráhou a dráhou určenou pre rolovanie. Následne vybuchli palivové nádrže a vznikol požiar, ktorý sa podarilo uhasiť až ráno.
Medzi obeťami aj prezidentov syn
Zahynulo šesť členov posádky a 44 cestujúcich, vrátane dvoch dievčat vo veku 11 a 15 rokov a dvoch cudziniek, Britky a Ukrajinky. Medzi obeťami je aj starší z dvoch synov prezidenta autonómneho Tatarstanu, šéf republikovej tajnej služby či manželka známeho športového komentátora. Všetkých mŕtvych sa podarilo nájsť v noci, niektoré telá sú však silne obhorené.
Poltinin pripustil, že nie je jasné, prečo lietadlo nepristálo hneď na prvýkrát a prečo posádka druhýkrát obletela letisko. Na otázku, či piloti veži hlásili nejaké ťažkosti, náčelník len povedal, že posádka bola v spojení s letiskom.
Podľa Interfaxu posádka asi 500 metrov pred začiatkom pristávacej dráhy ohlásila, že nie je pripravená pristáť, a pokúsila sa odletieť na druhý okruh Ale stroj zavadil o zem a zrútil sa. Počasie na letisku bolo vtedy v norme.
Dispečer Kirill Kornišin televízii Rossija 24 uviedol, že jeden z pilotov, Rustom Salichov či Viktor Gucul mu hlásil, že lietadlo sa chystá na druhý oblet letiska. "Povedal, že nie je v konfigurácii pre pristátie. Dal som mu kompletné údaje, ako by to malo normálne vyzerať. Potvrdil. Ale neodletel. Odohralo sa to doslova v priebehu pár sekúnd,"povedal.
Vyšetrovatelia odoslali do Moskvy na testy vzorky paliva a mazív a v leteckej spoločnosti Tatarstan zhabali všetky dokumenty týkajúce sa technického stavu lietadla a prípravy pilotov.
Lietadlo už jednu nehodu malo
Experti a zákonodarcovia sa prikláňajú skôr k verzii o chybe pilotov, údajne bez veľkých skúseností s daným letúnom, ako o zlyhaní techniky. „Zatiaľ nič nie je jasné,“ usúdil Magomed Tolbojev, skúšobný letec vyznamenaný titulom Hrdina Ruska. K tragédii podľa neho mohlo viesť množstvo faktorov a možnú príčinu zistia až po rozlúštení záznamov z „čiernych skriniek“.
Na mieste nešťastia pôsobí komisia pod vedením federálneho ministra pre mimoriadne udalosti a experti na letecké nehody. Letisko je stále zatvorené. Havarované lietadlo prvýkrát vzlietlo v roku 1990. Tatarstan, ktorý si stroj vzal na lízing v roku 2008, bol siedmym užívateľom.
Skoro päť rokov stroj prevádzkovali Uganda Airlines. Lietadlo malo v roku 2001 vážnu nehodu v Brazílii, obišlo sa však bez obetí. Obaja piloti podľa svojej firmy lietali 21 a 23 rokov. Pozostalí po obetiach dostanú dva milióny rubľov od poisťovne. Ďalšie milión rubľov prisľúbila všetkým rodinám miestna vláda.