Keď podvečer nastupovali na moskovskom letisku Domodedovo, nik z nich nemohol tušiť, že približne o pol druha hodiny zhoria na pristávacej dráhe letiska v Kazani.
Možno iba šesťčlenná posádka profesionálne prekonávala nedobrú predtuchu po tom, čo mal stroj problémy len niekoľko hodín pred štartom počas pristávania v Moskve. Ozvali sa totiž viacerí cestujúci, ktorí absolvovali predposledný let dvadsaťtriročného boeingu. „Akoby piloti mali problém trafiť na dráhu,“ cituje jedného z cestujúcich portál KP.ru.
Iróniou, či skôr výsledkom rutiny, bola informácia na tabuli odletov a príletov v Kazani. Stálo na nej jasne: Prílety – linka 363 – Moskva – 19.40 – pristál. Pritom stroj bol už dávno v plameňoch.
Nik dnes zatiaľ nevie odpovedať na otázku prečo sa skúsený kapitán Salichov rozhodol zopakovať priblíženie boeingu. Počasie bolo podľa svedkov v norme. Vraj bol iba silnejší protivietor, ale pre lietadlá tohto typu to nie je problém. Šťastím v nešťastí bolo, že lietadlo nebolo plne obsadené. Jeho štandardná kapacita je totiž 108 miest, maximálna 133.
„Jediné, čo mi povedal, bolo, že nemá podmienky na pristátie. Dal som mu kompletné údaje, ako by to malo byť za normálnych okolností. Presne podľa predpisov. Informáciu potvrdil. Pritom nežiadal o druhý pokus. Jednoducho mi to oznámil. Odletieť už však nestihol. Havaroval 10 až 15 sekúnd po našom rozhovore,“ povedal pre spravodajskú televíziu Vesti 24 dispečer Kirill Kornišin (25), ktorý riadil stroj pri pristávacom manévri.
Na veži riadenia letov začal pracovať v auguste. Kapitán Salichov sedel v kresle prvého pilota v havarovanom stroji od jari tohto roku po dvadsaťročnej praxi na inom type. V tejto súvislosti si jeho letecký kolega s rovnakou praxou Kirill Ričkov pre agentúru RIA Novosti zaspomínal: „V čase mojich začiatkov bolo treba lietať sedem rokov ako druhý pilot a až potom ste sa stali kapitánom. Teda najskôr ako 28-ročný. A dnes sa ním môže stať človek 23– či 24-ročný. V čase, keď len ťažko môže riešiť problémy z pohľadu kapitána.“ Podľa viacerých pilotov sa dnes adepti letectva neučia „lietať“, ale kontrolovať počítače v lietadle.
Na skutočnosť, že posádka havarovaného stroja nehlásila žiadne technické problémy, reagovali viacerí skúsení piloti na portáli Aviaforum konštatovaním, že sa tak stáva neraz. Jednoducho ľudia za kniplom nechcú, aby zvukový záznamník zaregistroval problém, ktorý sa napokon podarí prekonať. Problémy však v takomto prípade nastanú pre posádku na zemi počas nekonečného vysvetľovania a vypisovania množstva formulárov.
Viac svetla do príčin havárie by mali vniesť už objavené tzv. čierne skrinky. Zatiaľ vyšetrovacia komisia pracuje s dvomi verziami: chyba pilotov alebo technické problémy stroja.
Vizitka havarovaného stroja
Prvý let absolvoval 18. júna 1990. Spoločnosť Tatarstan ho mala na lízing od roku 2008. Dovtedy lietal pre spoločnosti vo Francúzsku, v Ugande, Brazílii, Rumunsku a v Bulharsku. V roku 2001 mal v Brazílii stroj vážnu nehodu, ale bez obetí.