Malajzijský boeing sa stráca v hmle špekulácií

Ani tretí pokus nájsť v sobotu nad Juhočínskym morom zmiznutý Boeing 777-200 sa neskončil úspechom. Viac ako tri dni sa posádky desiatky lodí a lietadiel usilujú nájsť stopy po stroji letiacom z malajzijského Kuala Lumpuru do Pekingu. A tak 239 ľudí vrátane posádky na palube je od soboty stále nezvestných.

11.03.2014 10:00
malajzia, lietadlo, unesení, príbuzní Foto:
Viacerým príbuzným cestujúcich sa podarilo dovolať na mobil niektorým pasažierom, ale nik sa neozval.
debata (6)

Doteraz márne pokusy objaviť boeing-prízrak vyvolávajú čoraz viac špekulácií. Viac svetla do prípadu by mohlo vniesť pondelkové vyhlásenie generálne policajného inšpektora Chálida abú Bakara citovaného serverom thestar.com: „Môžem potvrdiť, že jeden z mužov cestujúcich v lietadle na falošný pas nie je Malajzijčan, ale ešte nemôžem prezradiť, z akej pochádza krajiny.“ Odvolal sa pritom na kamerové záznamy nakrútené počas odbavovania cestujúcich zmiznutého lietadla. Zároveň vylúčil, že by spomínaný muž bol obyvateľom čínskej Ujgurskej autonómnej oblasti Sin-ťiang, ako sa pôvodne špekulovalo.

„Stále pracujeme aj s verziou explózie na palube či prípadným únosom,“ cituje Reuters Azharuddina Abdula Rahmanalea, šéfa malajzijskej agentúry pre civilné letectvo. „Dámy a páni, nanešťastie sme nenašli nič, čo by mohlo byť časťou lietadla,” povedal pre CNN. Aj jeho slová spôsobili, že čoraz viac odborníkov sa prikláňa k možnosti únosu stroja teroristami. Tým skôr, že sa doteraz nenašli žiadne stopy po lietadle.

Falošné nádeje

Vietnamskí záchranári napokon po dôkladnej vizuálnej kontrole vylúčili, že by už skôr nájdené škvrny na hladine pochádzali zo zmiznutého stroja. Jedná z posádok vrtuľníka sa zniesla celkom blízko aj nad predmet, ktorý zaznamenali ešte v pondelok. Predpokladalo sa, že ide o nafukovaciu záchrannú vestu alebo gumový záchranný čln. Ako sa však ukázalo, žltým predmetom plávajúcim na hladine bola cievka s káblom omotaná riasami.

Mobily pasažierov vyzváňali

Možný výbuch na palube vylúčila aj kontrola záznamu z americkej družice. Podľa neho nad oblasťou, kde boeing nečakane zmizol, nebola žiadna explózia. Navyše radary sledujúce let stroja zaznamenali tesne pred zmiznutím z obrazoviek zmenu smeru letu. Podľa dispečerov v Kuala Lumpure možno predpokladať, že po dvoch hodinách letu a približne iba minútu pred vstupom do vietnamského vzdušného priestoru sa piloti alebo niekto, kto v tom čase sedel za kniplom, pokúsili nad Juhočínskym morom vrátiť lietadlo späť na miesto štartu. Bol to aj dôvod, prečo záchranné skupiny rozšírili oblasť hľadania.

Verziu únosu podporil aj videozáznam čínskej televízie, na ktorom sa jeden z príbuzných pokúša dovolať pomocou mobilu bratovi cestujúcemu v zmiznutom lietadle. Na druhej strane sa ozvalo zvonenie, ale nik sa neohlásil. Rovnako pochodili aj ďalší príbuzní čakajúci na letisku v Pekingu. Vzápätí sa obrátili zo žiadosťou na leteckú spoločnosť Malaysia Airlines, ktorej patril Boeing 777–200 letiaci na linke MH370, aby sa pokúsila zaznamenať polohu telefónov ešte predtým, ako sa vybijú batérie.

Verziu únosu nevylúčil ani šéf vyšetrovateľov v Kuala Lumpure. Opieral sa pritom o zistenie Interpolu, podľa ktorého viacerí pasažieri na palube cestovali na pasy odcudzené v minulosti. Minimálne dvaja z nich mali namierené cestovať cez Peking ďalej do západnej Európy.

„Je síce ešte priskoro hovoriť o priamom vzťahu odcudzených pasov s možným únosom. Zarážajúce však je, že s falošnými dokumentmi sa podarilo osobám nasadnúť na medzinárodnú linku napriek záznamu o krádeži dokumentov v databáze Interpolu,“ citujú médiá Ronalda Noblea, šéfa organizácie.

Únos to nebol?

Čoraz častejšie sa ozývajú aj odporcovia teórie únosu. „Ak by stroj uniesli, tak by už určite dávno pristál na niektorom tzv. neutrálnom letisku. Nie však na nejakom banánovom v džungli, na ktorom by ste sedemstosedem­desiatsedmičku sotva posadili,“ tvrdí jeden z diskutujúcich na portáli Aviaforum. Iní sa zase prikláňajú k teroristickému útoku a v tejto súvislosti pripomínajú tragédiu nad škótskym mestečkom Lockerbie v roku 1988. Vtedy nad ním explodovalo lietadlo boeing americkej leteckej spoločnosti PanAm. Obeťami teroristického útoku na linke 103 sa stalo 270 ľudí na palube i na zemi. Stopy atentátnikov viedli do líbyjského Tripolisu. Ibaže malajzijský boeing sa stratil počas letu nad morskou hladinou.

Prečo práve spoločnosť Malaysia Airlines, kladú si niektorí otázku. Jednou z odpovedí vraj môže byť, že výbušný mechanizmus sa aktivoval skôr, ako bolo v pláne. Nie je však ani vylúčené, že mohol byť určený pre stroj lietajúci na niektorej z európskych liniek.

Ako sme už informovali, dispečeri stratili spojenie s boeingom v sobotu nadránom o 2.40 miestneho času. Lietadlo sa nachádzalo približne 130 námorných míľ od mesta Kota Baru, letelo v určenom koridore vo výške necelých 11-tisíc metrov a malo stálu rýchlosť.

Pasažier s ukradnutým pasom bol žiadateľom o azyl

Muž cestujúci v zmiznutom malajzijskom lietadle na ukradnutý pas bol 19-ročný Iránec, ktorý chcel v Nemecku požiadať o azyl. Malajzijská polícia nepredpokladá, že by mal väzby na teroristov. Druhého pasažiera cestujúceho na falošný pas sa zatiaľ nepodarilo identifikovať. Pátranie po malajzijskom boeingu s 239 osobami na palube v pondelok pokračovalo tretím dňom, napriek vysokému nasadeniu sa však stále nepodarilo nájsť žiadne stopy po havárii.

(sita)

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #Malajzia #nezvestní #letecká havária