Pre malajzijský boeing prečesávajú more ako dve Slovenská

Je to, ako hľadať ihlu v kope sena, ktorá sa navyše dvojnásobne rozrástla. Po malajzijskom boeingu, ktorý je aj s 227 cestujúcimi a 12 členmi posádky od soboty nezvestný, už záchranári pátrajú v oblasti s veľkosťou 93-tisíc štvorcových kilometrov. Je takmer dvojnásobok rozlohy Slovenska. Ešte v utorok prečesávali more veľké ako jedna naša republika.

13.03.2014 09:15 , aktualizované: 22:40
Boeing, Malajzia, lietadlo Foto: ,
Posádka pátračského plavidla skúma hladinu mora v okolí možného neštastia v snahe nájsť stopy po malajzijskom Boeingu s 239 osobami na palube, ktorý je od minulej soboty nezvestný.
debata (7)

„Pátracie operácie pokrývajú všetky možné oblasti, do ktorých sa mohlo lietadlo dostať,“ vyhlásila včera malajzijská armáda. Do operácie sa zapojilo 12 krajín, ktoré nasadili 42 lodí a 39 lietadiel. Prehľadávať satelitné zábery pomáha aj vyše pol milióna užívateľov internetu z celého sveta. Americká spoločnosť DigitalGlobe ponúkla verejnosti na stránke tomnod.com prístup k záberom z jej dvoch družíc pokrývajúcich oblasť medzi Thajským zálivom a Juhočínskym morom. Dobrovoľníci skúmajú zábery v snahe objaviť a nahlásiť podozrivé objekty, ako sú ropné škvrny, záchranné člny či plávajúce časti trosiek. Do pátrania sa v stredu zapojila aj indická pobrežná stráž. Reagovala tak na oznámenie malajzijskej armády, že jej radary možno lietadlo, ktoré smerovalo z Kuala Lumpuru do Pekingu, zachytili ďaleko na západ od predpokladanej trasy letu, a to pri indickom súostroví Andamany a Nikobary.

Riadenie leteckej prevádzky stratilo s Boeingom 777–200ER spojenie východne od brehov Malajzie a posledná komunikácia pilotov niekoľko minút predtým nenaznačovala nič neobyčajné, čo by sa na palube mohlo diať, informovali v stredu malajzijské úrady.

„V poriadku, dobrú noc,“ bol posledný odkaz od posádky boeingu tesne pred tým, ako lietadlo opustilo vzdušný priestor Malajzie a vstúpilo do vzdušného priestoru Vietnamu, napísal spravodajský server BBC News odvolávajúci sa na úrady v Kuala Lumpure. Skúsený 53-ročný pilot, ktorý pre malajzijské aerolínie pracoval 33 rokov a mal na konte viac ako 18-tisíc letových hodín, kontrolnej veži nijaké problémy ani zmeny nehlásil. Krátko nato, v sobotu okolo pol druhej nadránom miestneho času, lietadlo zmizlo z civilných radarov. Do tej chvíle nabralo štandardnú výšku a letelo normálnou rýchlosťou. Počasie v oblasti bolo ideálne.

Šéf malajzijského letectva Rodzali Daud na včerajšej tlačovej konferencii oznámil, že armáda zachytila na svojich radaroch neidentifikovaný objekt, ktorý mohol byť hľadaným lietadlom. Stalo sa to v sobotu o štvrť na tri miestneho času v oblasti indického súostrovia Andamany a Nikobary, teda niekoľko stoviek kilometrov západne od jeho poslednej známej polohy. Údaje podľa malajzijských vyšetrovateľov naznačujú, že sa boeing mohol otáčať späť smerom ku Kuala Lumpuru. Oblasť pátrania sa preto včera rozšírila na priestor ťahajúci sa od Číny až po Andamanské more.

Podľa Dauda však nie je isté, či objekt, ktorý zachytili radary, bol skutočne hľadaným boeingom. V prípade, ak to bol on, musel od miesta, kde sa posádka naposledy ohlásila, letieť ešte prinajmenšom 45 minút, pričom klesol iba asi o 1 500 metrov oproti posledným záznamom. Smer, akým letel ďalej, nie je známy, čo rozlohu morskej hladiny, ktorú je potrebné preskúmať, ďalej zväčšuje. Navyše nik netuší, ako dlho sa ešte udržal vo vzduchu. V každom prípade mohol prekonať ešte ďalšie stovky kilometrov – palivo mal na ďalších sedem hodín letu.

Úrady zatiaľ nevylúčili nijakú možnú príčinu nešťastia vrátane mechanického zlyhania, chyby pilota, sabotáže či terorizmu. Letecká spoločnosť Malaysia Airlines, ktorej zmiznutý stroj patrí, však v stredu vydala vyhlásenie, že „nie je dôvod veriť“, že by stratu lietadla spôsobil akýkoľvek čin posádky. Reagovala tým na špekulácie, podľa ktorých mohol pilot či druhý pilot spáchať samovraždu.

Pátranie po úlomkoch malajzijského lietadla bolo vo štvrtok bezúspešné

Bezúspešne sa skončilo, vo štvrtok po troch hodinách, hľadanie úlomkov zmiznutého malajzijského lietadla, ktoré údajne zachytili čínske satelitné snímky. Oznámila to agentúra Reuters, ktorej spravodajca bol na palube prieskumného lietadla. Do oblasti vyslali svoje stroje Malajzia a Vietnam, žiadny z nich ale predmety, ktoré údajne plávali na hladine, neobjavil.

Lietadlá krúžili nad Juhočínskym morom tri hodiny. Oblasť, ktorú čínsky satelit lokalizoval, bola neďaleko bodu, kde malajzijské dopravné lietadlo v sobotu stratilo kontakt s letovými kontrolórmi. Obrázky možných úlomkov sa objavili v stredu na webových stránkach čínskej vlády. Satelitné snímky zhotovené v nedeľu mali ukazovať „tri podozrivé plávajúce predmety“ rôznych veľkostí v blízkosti južného cípu Vietnamu východne od Malajzie. Najväčší mal údajne rozmer 22 krát 24 metrov.

Vedenie čínskej civilnej leteckej správy už v informácii o satelitných fotografiách upozornilo, že nie je isté, či nájdené predmety v Juhočínskom mori s hľadaným malajzijským lietadlom nejako súvisia. „Je pravda, že satelit zaznamenal nejaký dym a že boli nájdené kovové úlomky asi 37 kilometrov južne od Hočiminovho mesta,“ povedal agentúre AP Li Ťia – siang, šéf leteckej správy. „Po vyhodnotení zistených údajov ale nemôžeme potvrdiť, že sa nález vzťahuje k zmiznutému lietadlu,“ dodal. Agentúra Reuters upozornila, že čínske fotografie boli staré niekoľko dní a úlomky už na mieste, kde ich zaznamenal čínsky satelit, byť nemusia. (čtk)

Zmiznuté lietadlo mohlo preletieť aj 3 500 kilometrov

Americkí vyšetrovatelia, ktorí sa podieľajú na vyšetrovaní zmiznutia malajského lietadla, sa domnievajú, že stroj mohol letieť ešte päť hodín po tom, ako stratil kontakt s letovou kontrolou. Mohlo sa zrútiť do vôd Indického oceána. Vo štvrtok o tom informoval denník The Wall Street Journal.

Americká armáda preto presúva loď USS Kidd do konkrétnej oblasti. Trvať to však podľa zdrojov z Pentagonu bude ďalších 24 hodín.

Ani po šesťdňovej medzinárodnej pátracej operácii nie je osud letu číslo MH370 známy. Na základe údajov automaticky vyslaných z motorov lietadla americkí experti tvrdia, že stroj mohol preletieť až 3500 kilometrov a potenciálne sa dostať až do Pakistanu, Indického oceánu alebo Mongolska. Letecká spoločnosť Malaysia Airlianes však uviedla, že motory prestali vysielať signály po strate kontaktu. (sita)

Za stratenie môže byť zodpovedný autopilot, tvrdí expilot

Nezvestný stroj malajzijskej leteckej spoločnosti mohol skončiť tisíce kilometrov od miesta, kde zmizol z radarov. Tvrdí to bývalý pilot spoločnosti British Airways, ktorý v súvislosti so záhadou zmiznutia lietadla poskytol rozhovor britskej vysielacej stanici BBC.

Podľa slov Alastaira Rosenscheina sa niekoľkodňové bezúspešné hľadanie dá odôvodniť zrútením stroja na miestach, kde ho zatiaľ nehľadajú. Podľa jeho slov to môže byť Indický oceán, konkrétne priestor medzi Austráliou a Madagaskarom. Dostať sa tam mohol vďaka autopilotovi, ktorý prevzal vedenie stroja po náhlom poklese tlaku v pilotnej kabíne, tvrdí expilot.

Podľa Rosenscheinovej teórie autopilot pokračoval v kurze nastavenom pilotmi krátko pred ich upadnutím do bezvedomia v dôsledku nepredvídateľnej udalosti. Okamžitou reakciou na pokles tlaku je snaha pilotov o nasadenie kyslíkových masiek, následne prudké klesnutie a odklon od letového kurzu. Bez masiek však v priebehu niekoľkých sekúnd upadli do bezvedomia.

Predpokladá sa, že piloti ešte stihli zapnúť autopilota v snahe vrátiť sa do Kuala Lumpur. Ten však mohol stroj dopraviť tisíce kilometrov v smere, v ktorom bol aktivovaný. Zrútil by sa tak až v momente vyčerpania paliva, teda v strede Indického oceánu. To by podľa neho bolo tou najhoršou možnosťou, keďže táto oblasť je podľa Rosenscheina obrovská. (sita)

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #pátranie #malajzijské lietadlo