Stratený boeing vypol komunikácie zámerne a manuálne

Lietadlo malajzijskej leteckej spoločnosti prerušilo komunikačné výstupy zo svojho letu zámerne a manuálne, domnievajú sa americkí odborníci. Podľa ich údajov sa komunikačné systémy vypli oddelene - druhý 14 minút po prvom.

14.03.2014 13:51 , aktualizované: 16:10
Boeing 777-200, Malaysia Airlines Foto:
Lietadlo Malaysia Airlines Boeing 777-200.
debata (29)

To by znamenalo, že sa na palube stroja Boeing 777 neodohrala žiadna katastrofická udalosť, ako sa pôvodne predpokladalo. Podľa Američanov prestal jeden zo systémov fungovať 14 minút pred vypnutím transpondera a rozlúčením sa s riadiacou vežou. Následne však boeing zmenil kurz a vydal sa zo severu na západ. Americkí vyšetrovatelia preto pracujú s teóriou, že sa odohral „manuálny zásah“. Stroj však stále vysielal signály podobné tým, aké vysielajú aj vypnuté mobilné telefóny. Stroj tieto údaje o mieste, rýchlosti a letovej výške vysielal ešte najmenej päť hodín od zmiznutia z radarov, píše v piatok portál britského denníka Mirror.

Na základe automaticky vyslaných údajov americkí experti tvrdia, že stroj mohol preletieť až 3500 kilometrov. Letecká spoločnosť Malaysia Airlines to však popiera. Nedostatok informácií a rozporuplné údaje však vedú k neistote, kde presne lietadlo hľadať. Americkí vyšetrovatelia od štvrtok tvrdia, že nezvestné lietadlo sa zrútilo do vôd Indického oceánu.

Izraelský denník špekuluje o iránskej stope

O prípadnej súvislosti medzi zmiznutím malajzijského lietadla a iránskom podiele na možnom teroristickom akte špekuluje izraelský investigatívny novinár Ronen Bergman.

Vo svojej úvahe uverejnenej na webe Ynet denníka Jediot Achronot žurnalista pritom poukazuje na údajne preukázanú spoluprácu Iránu s teroristickou sieťou Al-Kájda pri teroristických útokoch na americké ciele z 11. septembra 2001.

Dôkazy o tejto spolupráci vraj priniesli tajné dokumenty, na ktorých podľa Bergmana narazili v júli 2004 členovia vyšetrovacej komisie útokov z 11. septembra v archívoch americkej Národnej agentúry pre bezpečnosť (NSA). Podľa nich vraj Teherán pomohol prinajmenšom ôsmim z desiatich atentátnikov v prípravách ich cesty do USA.

Sunnitskí teroristi z Al-Kájdy síce bojujú proti šiítskej odnoži islamu, ktorá dominuje v Iráne, napísal izraelský bezpečnostný expert Bergman; podľa jeho úsudku však Teherán pristupoval k spolupráci pri teroristických útokoch ako bol ten z 11. septembra „pragmaticky“.

Americká vláda na čele s Georgeom Bushom, ktorá bola v tom čase zapletená do vojny v Iraku, ale podľa Bergmana nechcela a nemohla tieto poznatky oznámiť verejnosti. Nechala preto zverejniť len zlomok príslušných tajných dokumentov.

Bergman považuje za možné, že pri zmiznutí malajzijského lietadla mohlo ísť o teroristický útok s cieľom zasiahnuť leteckú dopravu, ktorá je pre ázijskú ekonomiku životne dôležitá. Náznak, že s tým mohol mať niečo spoločné Irán, vidí Bergman v tom, že istý iránsky obchodník kúpil letenky na príslušný let pre dvoch iránskych pasažierov, ktorí cestovali na ukradnuté pasy – rakúsky a taliansky.

„Bolo by prekvapujúce, keby vyšlo najavo, že Irán práve v týchto dňoch riskoval priamy podiel na takejto operácii,“ pripúšťa Bergman. „Iránsky režim však nie je homogénny, jednoliate nie sú ani jeho tajné a bezpečnostné služby. Preto existuje možnosť, že nejaká tamojšia milícia považuje za vhodné spolupracovať s radikálnymi islamskými skupinami.“

Malajzijský Boeing 777 s 239 ľuďmi na palube sa minulý víkend stratil cestou z Kuala Lumpur do Pekingu východne od malajských brehov. Pátranie po nezvestnom stroji doteraz zostáva bezvýsledné.

Hľadanie malajzijského lietadla sa sústreďuje do Indického oceánu

Pátranie po nezvestnom malajzijskom lietadle sa v piatok presunulo ďalej na západ od miest, kde stroj minulý týždeň stratilo kontakt s dispečermi. Spojené štáty vyslali svoje pátracie tímy do Indického oceánu a India v piatok oznámila, že hľadanie rozširuje aj na oblasť na západ od súostrovia Andamany a Nikobary, stovky kilometrov od Malajzie. Boeing 777 s 239 ľuďmi na palube sa stratil cestou z Kuala Lumpur do Pekingu východne od malajzijských brehov.

Nemenovaní americkí činitelia ale vo štvrtok uviedli, že lietadlo bolo možno vo vzduchu ešte niekoľko hodín po tom, čo sa prerušil kontakt so zemou. Stroj údajne vysielal signály na satelity až päť hodín po svojom zmiznutí, čo znamená, že mohol od posledného kontaktu uraziť ešte viac než 1 600 kilometrov, poznamenáva server BBC News.

Predpoklad, že lietadlo uletelo po svojom poslednom kontakte so zemou ešte veľkú vzdialenosť, vytvára priestor pre špekulácie, že jeden z pilotov alebo niekto iný so skúsenosťami s riadením lietadla chcel stroj alebo pasažierov uniesť alebo spáchať samovraždu zrútením do mora. Nemenovaný zdroj blízky malajzijským vyšetrovateľom podľa agentúry Reuters potvrdil, že vyšetrovanie sa teraz viac zaoberá podozrením, že lietadlo bolo úmyselne od svojej trasy odklonené.

Počiatočné pátranie sa sústreďovalo do oblasti Juhočínskeho mora východne od pobrežia Malajzie, odkiaľ sa lietadlo naposledy hlásilo. Neskôr bola pátracia operácia rozšírená na malackú úžinu na západ od malajzijských brehov, kam sa podľa malajských vojenských radarov lietadlo stočilo.

Americké námorníctvo podľa BBC poslalo do Indického oceánu torpédoborec a do oblasti sa vypravilo tiež americké lietadlo s vyspelým monitorovacím systémom. Hovorca Bieleho domu Jay Carney vyhlásil, že americké tímy obracajú svoju pozornosť k Indickému oceánu na základe „nových informácií“.

Čínski experti naopak v piatok uviedli, že zaregistrovali dôkaz „udalosti na morskom dne“ asi 90 minút po tom, čo sa lietadlo stratilo. Seizmológovia upozornili, že vibrácie boli zaznamenané 116 kilometrov severovýchodne od miesta posledného kontaktu lietadla s riadiacim strediskom v oblasti, kde nebýva bežná seizmická aktivita. Podľa čínskych odborníkov mohlo toto chvenie spôsobiť aj lietadlo spadnuté do mora.

29 debata chyba
Viac na túto tému: #Izrael #pátranie #USA #Irán #India #Malajzia #malajzijské lietadlo