Zložitá operácia, ktorá má pripraviť ťažko poškodené plavidlo na cestu na zošrotovanie, sa začala v pondelok ráno a potrvá ďalších niekoľko dní. Prvá fáza prác, počas nich sa loď podarilo odpútať z podporných podmorských plošín a vďaka vytlačeniu časti vody z troch desiatok nádrží ju posunúť o dva metre smerom k hladine, prebehla úspešne, uviedli talianske médiá.
Na prvú kritickú fázu vyzdvihnutia hrdzavého vraku dohliadalo okolo 500 ľudí, vrátane technikov, inžinierov a potápačov. Loď najprv odpútali od podmorských plošín, na ktorých pevne spočívala od chvíle, kedy sa vlani v septembri napoly potopenú loď podarilo vzpriamiť. Potom do 30 nádrží po obvode plavidla začali pumpovať vzduch, ten má vytlačiť vodu a parník pomaly zdvihnúť. Počas dňa sa ponor parníku znížil o dva metre, o ďalších desať metrov sa má loď zdvihnúť v ďalších dňoch.
Plavbyschopný 300 metrov dlhý vrak technici podľa plánu s pomocou dvoch remorkérov pomaly odtiahli zhruba 30 metrov od miesta stroskotania, kde budú v ďalších dňoch pokračovať vo vytlačovaní vody z nádrží.
Na celú operáciu pozorne dohliadajú aj ekológovia. Monitorujú, či sa pri vyzdvihovaní z vraku neuvoľňujú nežiadúce chemické látky alebo zvyšky paliva. „Počasie nám praje, práca beží podľa plánu. Až do samého konca budeme priebeh monitorovať, aby sme si boli istí, že nebude trpieť životné prostredie,“ uviedol taliansky minister životného prostredia Gianluca Galletti. „Operácia sa začala dobre, ale všetko bude hotové až vtedy, keď skončí cesta do Janova,“ dodal.
Juhoafričan Nick Sloane, ktorý zložité vyzdvihovanie vraku riadi, pred začiatkom ďalšej fázy prác priznal, že je ľahko nervózny. „Teraz sa ukáže, či boli naše prepočty správne,“ povedal. „Všetko prebieha pozitívne, loď pláva, prepočty boli správne, všetko ide podľa plánov,“ doplnil ho neskôr v optimistickejším tóne Franco Porcellacchia, ten pri zdvíhaní lode zastupuje jej majiteľa.
Odborníci predpokladajú, že budú k príprave lodi na poslednú plavbu potrebovať päť až šesť dní. Costa Concordia by na 280 kilometrov dlhú cestu do Janova mohla vyraziť 21. júla, v prípade bezchybného priebehu zdvíhania možno už o dva dni skôr. Plavba do prístavu by mala trvať päť dní a zošrotovanie oceľového kolosu si vyžiada najmenej dva roky práce.
Celkovo bude sanácia havárie stáť vlastníka lode, spoločnosť Costa Crociere, 1,5 miliardy eur. Na tlačovej konferencii to uviedol jej riaditeľ Michael Tamm.
Costa Concordia havarovala v noci na 14. januára 2012. Plavidlo s viac ako 4 200 ľuďmi na palube sa vtedy príliš priblížilo pevnine a po zrážke s útesom začalo naberať vodu. Pri nehode zomrelo 32 ľudí. Na súde sa za haváriu zodpovedá kapitán lode Francesco Schettino.